[ad_1] ۴۲ درصد از دانش‌آموزان قمی تجربه استفاده از دخانیات را داشته‌اند به گزارش شهرکریمه حسن ایزانلو ظهر امروز در جلسه شهر بدون دخانیات که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت:دخانیات بزرگ‌ترین عامل خطر در بیماری‌های غیر واگیر است و سالانه ۸ میلیون نفر در جهان،قربانی استعمال دخانیات می‌شوند. سرپرست معاونت بهداشتی علوم […]

[ad_1]

۴۲ درصد از دانش‌آموزان قمی تجربه استفاده از دخانیات را داشته‌اند

۴۲ درصد از دانش‌آموزان قمی تجربه استفاده از دخانیات را داشته‌اند

به گزارش شهرکریمه حسن ایزانلو ظهر امروز در جلسه شهر بدون دخانیات که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت:دخانیات بزرگ‌ترین عامل خطر در بیماری‌های غیر واگیر است و سالانه ۸ میلیون نفر در جهان،قربانی استعمال دخانیات می‌شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم افزود:در سرشماری سال ۹۵ بر اساس آخرین آمار بهداشت ،۱۴٫۱۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور مصرف دخانیات داشتند که بر اساس میانگین ۲۵ درصد از مردان و ۴ درصد از زنان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد:این آمار ۱۵٫۵ درصد از جمعیت روستایی و ۱۳٫۵ درصد جمعیت شهری را شامل می‌شود، همچنین آمار جمعیت ۱۳ تا ۱۵ سال کشور در سال ۹۴ نشان داد که ۴٫۸ درصد پسران و ۲ درصد از دختران، دخانیات مصرف می‌کنند که ۳٫۴ درصد نوجوانان را شامل می‌شود.

ایزانلو بیان کرد: طبق این آمار ۵٫۵ درصد نوجوانان در این سن قلیان مصرف می‌کنند که ۷٫۵ درصد پسران و ۴٫۳ درصد دختران شامل این جمعیت می‌شوند.

وی با اشاره به مطالعات انجام‌شده در قم بین سنین ۱۳ تا ۱۸ سال در سرشماری سال ۹۷ خاطرنشان کرد:این آمار نشان می‌دهد ۴۲ درصد از دانش‌آموزان قمی در این سن،تجربه استفاده از دخانیات و سیگار را داشته‌اند.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم گفت:در این میان ۱۸ درصد از جمعیت شامل پسران و ۶ درصد دختران دانش‌آموز بوده‌ است.

وی افزود:همچنین در مورد مصرف قلیان ۱۵ درصد از نوجوانان در این سن پاسخ مثبت داده‌اند که ۱۹ درصد پسران و ۲ درصد دختران هستند.

ایزانلو عنوان کرد:دود سیگار و قلیان نیز از موارد بسیار خطرناک است که سلامت اطرافیان را تهدید می‌کند و نشان می‌دهد کودکان در معرض خطرات بیشتری از دود سیگار و قلیان قرار دارند.

وی اظهار داشت:۱۴٫۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در قم در معرض دود دخانیات قرار دارند که ۲۱ درصد مردان و ۷٫۸ درصد زنان را تشکیل می‌دهد،از این افراد ۲۶ درصد در منازل در معرض دود هستند البته نوجوانان نیز ۳۸ درصد در مکان‌های عمومی درخطر دود دخانیات قرار دارند.

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد:در مورد دخانیات،معاهده بین‌المللی به نام FCTC میان ۱۸۱ کشور جهان وجود دارد و ایران عضو این معاهده است،این معاهده ۶ سیاست پیشگیرانه در جهت محافظت مردم جهان از مصرف دخانیات و ممنوعیت تبلیغات و نرخ مالیات بر دخانیات دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از این معاهده کاهش ۲۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ است، این معاهده در سطح ملی نیز تعریف شد و قم سومین شهر مقدس بدون دخانیات در جهان بعد از مکه و مدینه انتخاب‌شده است.

ایزانلو عنوان کرد:در سازمان جهانی بهداشت تجربیات خوبی از شهرهای مقدس بدون دخانیات شامل مکه و مدینه به دست آمد و قم و مشهد نیز از دیگر شهرهایی است که در این طرح انتخاب‌شده‌اند.

وی گفت:طرح شهر قم بدون دخانیات با محوریت اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و جمکران آغازشده است و تا مردادماه سال آینده درصدد هستیم با تدوین طرح و اجرای آن به سومین شهر مقدس بدون دخانیات در جهان تبدیل شویم و گواهی‌نامه بهداشت جهانی را اخذ کنیم.

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود:بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد ریشه در مصرف دخانیات دارد، در این خصوص با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادها، برنامه‌ای ۵ ساله برای تحقق کامل شهری بدون دخانیات تدوین شد.

وی بیان کرد: ارتقای سطح آگاهی شهروندان از مضرات دخانیات در فضای مجازی و با استفاده از ظرفیت برپایی نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی و اجرای صحیح قوانین نظارت بر اصناف در جهت جلوگیری از فروش سیگار به افراد زیر ۱۸سال و تدوین آئین‌نامه اجرایی توسط شورای اسلامی شهر و محدودیت در صدور مجوز برای عاملین فروش ازجمله راهکارهایی در تحقق اهداف است.

ایزانلو عنوان کرد:امید است بتوانیم تا مردادماه سال دیگر، گواهی‌نامه شهری بدون دخانیات را از سازمان بهداشت جهانی بگیریم و با حضور در اجلاس کنوانسیون جهانی ۱۸۱ کشور از تجربه‌های آنان در جلوگیری از توسعه مصرف دخانیات استفاده کنیم و با توجه به شرایط تحریم،موقعیت خود را در سطح جهانی به لحاظ توانمندی‌ها نشان دهیم.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]