به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس حیدر زاده ریاست محور مداحان و شاعران آئینی، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی شهر قم اضافه کرد: سطح مداحی شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام باید همتراز حوزه علمیه آن باشد و تعلیم در این مسیر پیش […]

شهر شهر قم حجم ایجاد دانشگاه مداحی را داردبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس حیدر زاده ریاست محور مداحان و شاعران آئینی، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی شهر قم اضافه کرد: سطح مداحی شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام باید همتراز حوزه علمیه آن باشد و تعلیم در این مسیر پیش شرط بالا بردن مداحی به سطح عالی است.

وی گفت: با توجه به مرکزیت شهر قم در حوزه علمیه و وجود اساتید معروف حوزه دراین شهر، بستر شایسته ای برای تعلیم مداحان با تاکید بر آموزش‌های اخلاقی، اعتقادی و مهارتی در قالب ایجاد دانشگاه مداحی فراهم است به گونه‌ای که هیچ استانی در کشور چنین ظرفیتی ندارد.

این پیر غلام اهل بیت (ع) با بیان اینکه ضعیف بودن پایه‌های اعتقادی و اخلاقی مداح موجب زیادی از آسیب‌های اعتقادی می‌شود اضافه کرد: زیادی از جایگاه ها تعلیم مداحی در کشور تنها به جنبه مهارت آموزی و تعلیم دستگاه‌های موسیقی و فنون مداحی پرداخته و نسبت به تقویت اعتقادی و اخلاقی جوانان علاقه‌مند به مداحی غافل می باشند و این امر منتج به آسیب‌هایی در مداحی شده است.

ریاست محور مداحان و شاعران آئینی شهر قم با اشاره به ظرفیت‌های شهر قم در مداحی و شعر آئینی در کشور گفت: شعر آئینی این استان سرآمد کشور است و شعرای شهر قم چهره‌های ملی شعر آئینی می باشند ضمن اینکه مداحان این استان جزء بهترین‌های مداحی در کشور بوده و از نظر تعداد مداح به نسبت جمعیت نیز سرآمد است.

حیدرزاده با بیان اینکه همانگونه که حوزه علمیه شهر قم، مرکز علمی جهان تشیع است باید مداحی این استان نیز به مرکزیت جهان تشیع تبدیل گردد گفت: علی رغم ظرفیت‌های مداحی در شهر قم، انتظار از بسیار بالاست و باید سطح مداحی دراین استان همتراز با حوزه علمیه بالا بردن یابد.

وی دنبال کرد: همانگونه که شهر قم دارای مکتب حدیثی بوده و به عنوان ام القرای جهان تشیع شناخته می‌شود باید کوشش کرد تا سطح مداحی در این استان نیز به مکتبی قوی و الگویی والا تبدیل گردد.

حیدر زاده گفته بود:محور مداحان وشاعران آئینی شهر قم در پی سازماندهی وآموزش مداحان استان به منظور جلوگیری از بعضی ناهنجاری‌ها در این عرصه است که تاحالا پنج دوره تخصصی مخصوص مداحان آقا و خانم در سطوح مقدماتی و تخصصی برگزار کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب از مداحان و شاعران آئینی برای توجه به مسائل سیاسی- اجتماعی دنبال کرد: جلسه‌های مکرر هم اندیشی با شاعران آئینی استان برگزار و در آن نقطه نظرات متفاوت برای تحقق این مطالبه رهبری طرح شده که در این راستا شاعران آئینی استان در کوشش برای تامین شعر آئینی با رویکرد سیاسی- اجتماعی مورد احتیاج مداحان می باشند ضمن اینکه بعضی از این اشعال تألیف و در قالب کتاب به چاپ دست یافته اند.

وی علاوه بر این از کوشش برای بیمه مداحان استان اطلاع داد و گفت: تاحالا با مشارکت و معیت نماینده های مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی ۲۰۰ تن از مداحان استان بیمه شده اند.

حیدرزاده با اشاره به وجود بعضی انحرافات و آسیب‌های زیاد در مداحی و مراسم جشن زنان اضافه کرد: به سبب وجود آسیب‌های زیاد در مداحی زنان من جمله رایج شدن بعضی خرافات‌ها و علاوه بر این شعر‌های چند دستگی انگیز، توجه ویژه‌ای به تعلیم زنان مداح استان صورت گرفته که در این راستا با استفاده از زنان اساتید حوزه علمیه بخش زیادی از این انحرافات در این استان اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه محور مداحان و شاعران آئینی شهر قم به سبب عضویت اساتید و پیشکسوتان شاخص کشوری، به عنوان قویترین محور مداحان در کشور شناخته می‌شود، توجه و کمک‌های مادی به این محور برای بالا بردن سطح تعلیم به مداحان جوان توسط مسئولین استان را خواستار گردید.

محور شاعران و مداحان استان شهر قم که از سال ۸۴ ایجاد و فعالیت خود را شروع نموده است ۱۷۰۰ عضو دارد که از این تعداد ۱۲۰۰ تن آقا و ۵۰۰ تن خانم می باشند.