مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم گفت: طرح شهربانو به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اقدامات مدیریت شهری در حیطه زیست عفیفانه تدوین‌شده و مورد استقبال وزارت کشور به‌عنوان الگو برای اجرا در کلان‌شهرهای کشور قرارگرفته است.

مهدی کلانترزاده امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها طی سخنانی بیان کرد:واقعیت این است که خدمت در شهر قم به‌عنوان یک جهان‌شهر شیعی  و شهری اثرگذار در تولید و نشر علوم و معارف دینی، بدون توجه به مسائل و تحولات فرهنگی و اجتماعی ممکن نیست.

وی ادامه داد: دغدغه‌مندی در مسائلی مانند حجاب و عفاف موضوعی فراتر از جایگاه و وظایف صرفا قانونی است، باتوجه به این موضوع نیازمند هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و پرهیز از  موازی کاری هستیم.

کلانترزاده تصریح کرد: اگر نگاهی به وظایف ده‌گانه شهرداری‌ها در حوزه حجاب و عفاف بیندازیم، متوجه خواهیم شد، گسترش فرهنگ عفاف در مراکز تحت پوشش، جلوگیری از تبلیغ کالاهای تجاری منافی عفت، ایجاد مراکز مشاوره محلی، درج آیات و روایات دینی مرتبط، گسترش اماکن عمومی برای ورزش بانوان، رعایت موازین شرعی در ساخت‌وساز مسکونی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف از جمله وظایف شهرداری‌ها است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که شهرداری قم در راستای فعالیت‌های حوزه عفاف و حجاب در قم رقم زد طرح شهربانو است. این طرح به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اقدامات مدیریت شهری در حیطه زیست عفیفانه تدوین‌شده و مورد استقبال وزارت کشور به‌عنوان الگو برای اجرا در کلان‌شهرهای کشور قرارگرفته است.

وی افزود: در قالب این طرح تمام سازمان‌ها، مناطق و بخش‌های ستادی شهرداری قم در این حرکت فرهنگی نقشی برای خود تعریف کرده‌اند.

کلانترزاده توضیح داد: در حیطه آموزشی ۱۴ عنوان برنامه در دستور کار شهرداری قم قرارگرفته که مخاطب بخشی از این برنامه‌ها کارکنان شهرداری قم و مخاطب برخی نیز شهروندان هستند. گروه سوم مخاطب در برنامه‌های آموزشی با محوریت حجاب و عفاف، جامعه بزرگ مرتبطان با مجموعه شهرداری ازجمله رانندگان وسایط حمل‌ونقل عمومی، پاکبان‌ها، باغبان‌ها و… است که در ارتباط مستقیم با شهروندان عزیز قرار داشته و می‌توانند نقش مهمی در این عرصه ایفا کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: شهر قم با داشتن سالانه بالغ‌بر ۲۲ میلیون زائر و مسافر از استان‌های مختلف، شهری پرتردد محسوب می‌شود. ترویج فرهنگ حجاب و عفاف با نصب بنر در کمپ‌های مسافری، توزیع بروشور، ارائه مشاوره فرهنگی در حرم مطهر، اکران بنرها و پوسترهای مرتبط با فرهنگ حجاب و عفاف در پایانه‌ها و پارک‌سوارها و اقداماتی ازاین‌دست موجب شده تا مخاطب ترویج این فرهنگ در شهرداری قم ظرفیتی بسیار بالاتر از جمعیت شهر باشد.

کلانترزاده بیان کرد: بخشی از اقدامات شهرداری قم در حیطه ترویج زیست عفیفانه با نگاه به قوانین بالادست، به ایجاد زیرساخت‌های این موضوع مربوط است. ازجمله اقدامات اثرگذار در این زمینه، ساخت هشت بوستان بانوان در هفت منطقه شهری قم است که موجب شده تا فضای مناسب ورزش و تفریح بانوان به‌صورت اختصاصی ایجاد شود.

*راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری ویژه بانوان قمی

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم عنوان کرد: راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری مخصوص  بانوان، ایجاد بستر ورزش صبحگاهی بانوان در بوستان‌های مختلف با رعایت موازین، اختصاص نمازخانه و فضای مناسب برای اقدامات فرهنگی به بانوان در بوستان‌ها و استقرار پایگاه‌های فرهنگی با حضور آمران معروف در بوستان‌ها از دیگر اقدامات شهرداری قم در اماکن عمومی در این رابطه است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در فضای شهری، گفت: حیطه فضاسازی شهری یکی دیگر از عرصه‌هایی است که شهرداری قم تلاش کرده برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از آن استفاده کند. در این زمینه عرصه‌های عمومی مختلف شهری ازجمله معابر، بوستان‌ها، نماز جمعه و … مدنظر قرارگرفته و ۸۰ سازه تبلیغاتی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم برای این منظور اختصاص پیداکرده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم افزود: اجرای دیوارنگاره با موضوع امربه‌معروف و نهی از منکر و عفاف حجاب در جداره‌های سطح شهر به میزان ۱۵۰۰ مترمربع، نصب بنرهای فرهنگی با موضوع عفاف و حجاب در سطح شهر به میزان ۲۴۰ مترمربع، ساخت جداره سفال برجسته با موضوعیت زن و حجاب در بوستان نرگس به مساحت ۲۴ مترمربع و نصب پوستر با مضمون فرهنگ عفاف و حجاب در داخل ناوگان اتوبوسرانی طی چند مرحله از دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه است.

کلانترزاده ابراز کرد: بخشی از اقدامات شهرداری قم در حیطه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به مسئله الگوسازی با معرفی بانوان شایسته و موفق اختصاص دارد. همچنین صاحبان مشاغل مرتبط با شهرداری قم که در حیطه ترویج فرهنگ زیست عفیفانه فعال هستند، به جامعه مخاطب به‌عنوان الگو معرفی و تقدیر می‌شوند.

وی افزود: حیطه دیگر اقدامات شهرداری قم درزمینهٔ ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، تولیدات رسانه‌ای و انتشار مطالب ترویجی در رسانه‌های تحت اختیار است که این موضوع نیز با برنامه‌ریزی مشخص در حال انجام است. این محصولات فرهنگی در قالب‌های مختلف ازجمله پادکست، کلیپ، بروشور، موشن گرافی، پویانمایی و … تولیدشده‌اند و قابلیت انتشار در دیگر رسانه ها را نیز دارا می باشد.

کلانترزاده گفت: از دیگر اقدامات در این زمینه اکران طرح‌های عفاف و حجاب بر روی تلویزیون‌های شهری است که درمجموع پخش ۱۱۰۰ بار در روز برای آنها در موضوع زیست عفیفانه برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شهری است که موضوعات کلان در این بخش دنبال می‌شود.

وی افزود: ازجمله این اقدامات می‌توان به پیگیری در خصوص ساخت بوستان بانوان و تملکات مربوط به آن در سطح مناطق شهرداری قم و اعمال ضوابط عدم اشراف و عدم دید در ساخت‌وسازهای شهری مطابق با بند ط قسمت ضوابط کاربری مسکونی از ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری طرح تفصیلی شهر قم اشاره کرد.

*اقدامات شهرداری قم ذیل تصمیمات قرارگاه ۱۹دی برنامه‌ریزی می‌شود

کلانترزاده تصریح کرد: ازآنجاکه ارگان‌های مسئول و اثرگذار در حیطه فرهنگی در شهر فراوان هستند، اقدامات شهرداری قم در ذیل تصمیمات قرارگاه فرهنگی اجتماعی ۱۹ دی استان قم برنامه‌ریزی می‌شود تا موازی کاری در این عرصه به حداقل برسد. یکی از تصمیمات کلیدی قرارگاه فرهنگی اجتماعی ۱۹ دی مطابق با صورت‌جلسه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، مشارکت شهرداری و سپاه استان قم برای ساماندهی فرهنگی بوستان‌های سطح شهر است.

وی ادامه داد: مطابق با این صورت‌جلسه شهرداری قم اقدامات لازم را برای ایجاد زیرساخت حضور آمران به معروف و ناهیان از منکر فراهم کرده و با اقدامات مجموعه سپاه استان قم در بوستان‌های هدف، همکاری لازم را به عمل خواهد آورد. ایجاد اتاق فرهنگی در بوستان‌های هدف، فضاسازی بوستان با تکیه بر معارف دینی و اسلامی، ساماندهی پارکینگ‌ها، غرفه‌های فروش اغذیه و کافه‌ها در بوستان‌ها در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.

کلانترزاده در پایان اشاره کرد: کارگروه ساماندهی وضعیت حجاب و عفاف در بوستان‌ها با حضور نماینده شهرداری قم، سپاه استان قم، فراجا، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و … تشکیل شده و اقدامات عملیاتی برای این منظور را در دستور کار قرار داده است که امیدواریم در مسیر سالم‌سازی فضاهای عمومی سطح شهر و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در فضاهای عمومی شهری مانند بوستان‌ها مطابق با قانون و صورتجلسه قرارگاه فرهنگی اجتماعی ۱۹ دی توسط شهرداری قم در دستور کار جدی قرار داشته و دنبال می‌شود.

انتهای پیام/