[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله سیدمهدی میرباقری عصر امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و در جمع عزاداران حسینی با اشاره به اینکه اگر مرگ در عالم نبود، دل کندن انسان از دنیا و از دنیا بزرگتر شدن خیلی سخت بود گفت: انسان روزی به دنیا می‌آید و بعد از […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله سیدمهدی میرباقری عصر امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و در جمع عزاداران حسینی با اشاره به اینکه اگر مرگ در عالم نبود، دل کندن انسان از دنیا و از دنیا بزرگتر شدن خیلی سخت بود گفت: انسان روزی به دنیا می‌آید و بعد از یک فرصت بسیار کوتاه، باید بساطش را جمع کند و برود.

وی افزود: خدای متعال در عالم، هم حیات و هم موت را آفریده و به ما فرصت داده و این فرصت هم برای خوب شدن کافی است و در روایات است که هجده سال عمر برای خوب شدن و به مقصد رسیدن کفایت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معنای دیگری هم برای موت و حیات ذکر شده است گفت: در این معنا، موتِ در دنیا به معنای لهو و لعب در دنیاست و قرآن از لهو لعب هم، به عالم موت تعبیر می‌کند؛ کسانی که در حد حیات دنیا زندگی می‌کنند از نظر قرآن مرده‌اند.

وی افزود: در دنیایی که زندگی می‌کنیم دو درب به روی ما باز شده و در لبا لب دو جهان زندگی می‌کنیم؛ یک جهان، حیات دنیاست که در واقع موت است، لذا کسی که در حیات دنیا بماند، در واقع، او زنده نیست، بلکه مرده است و به تعبیر قرآن، در دار ظلال و کوری است.

میرباقری با بیان اینکه در همین عالم ارض، ما را بین دو عالم قرار داده‌اند گفت: یک عالم، محیط شیطان و مستکبران است که همان عالم ظلمات است و در طرف مقابل، دار دیگری است که دار ولایت الله و معصومین است.

وی افزود: انسان در عالم ارض، هم می‌تواند وارد عالم شیطان و ظلمات شود و هم می‌تواند وارد عالم ولایت الله شود.

استاد درس خارج فقه حوزه با بیان اینکه کسانی که در وادی ولایت بنی‌امیه بودند، کار زشت عاشورا را به زشت‌ترین وجه ممکن انجام دادند، چون در این وادی، عالم دنیا را انتخاب کردند و زینت‌های دنیا را می‌خواستند افزود: از طرف دیگر هم، اگر کسی پایش را گذاشت در وادی آخرت و حیات طیبه آرام آرام می‌تواند بهترین باشد.

وی افزود: ما در عالم ارض بین بهترین و بدترین بودن حرکت می‌کنیم و خدای متعال در این عالم بستر را برای بهترین شدن هم آماده کرده است. لذا در یک طرف، دعوت انبیاء است و در طرف دیگر هم، دعوت شیطان و جلوه‌های دنیاست.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه وقتی قارون گنج‌های خودش را می‌آورد برای کسانی که نان شب ندارند با حضرت موسی ماندن خیلی سخت است افزود: کنار حضرت موسی ماندن، دار حیوان و دار حیات است و وقتی خداوند، قارون را با همه امکاناتش در زمین فرو می‌برد تازه عده‌ای می‌فهمند که خداوند کافران را رستگار نمی‌کند.

وی افزود: خداوند به کافر، دنیا می‌دهد، ولی فلاح و رستگاری نمی‌دهد؛ کفار با این امکانات رشد نمی‌کنند، این خاصیت زندگی دنیاست. خدای متعال به آن‌ها مهلت هم می‌دهد، ولی بالأخره بساطشان را از عالم جمع می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عده‌ای خدا را برای ثواب عبادت می‌کنند و عده‌ای هم خدا را از سرِ ترس عبادت می‌کنند افزود: عده‌ای هم نه برای ثواب و نه برای ترس از خدا عبادت می کنند بلکه خدا را از سر شکر عبادت می‌کنند.

وی افزود: اصحاب کهف کسانی بودند که در دربار و دستگاه جور، مقام و منزلتی داشتند و در بطن قدرت و لذت مادی بودند، ولی از سر این سفره بلند شدند.

آیت الله میرباقری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خدای متعال می‌فرماید کسی که دست از دنیای آن‌ها بشوید، ما او را با عالم بالا مرتبط می‌کنیم و قلبش را محکم می‌کنیم.

وی افزود: از یک سو، به بنی‌امیه جلوه داده می‌شود و کسی که به سمت آن‌ها برود، پول و امکانات به او می‌دهند و از سوی دیگر، در طرف مقابل هم، ابتلا و سختی‌های گوناگون است و امتحان یعنی همین است.

[ad_2]