در ادامه سلسله گزارش‌های «در محضر علما» که در زمینه معرفی علما و خادمان دین به گوشه‌ای از زندگی این بزرگان پرداخته می‌شود و به‌مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله حسین راستی کاشانی که مصادف با ۲۹ شهریور هست؛ خبرنگار محور خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین مطهری یزدی که از شاگردان وی و مسئول اسبق […]

عالمی که کرسی درس امام(ره) در نجف را به راه انداخت

در ادامه سلسله گزارش‌های «در محضر علما» که در زمینه معرفی علما و خادمان دین به گوشه‌ای از زندگی این بزرگان پرداخته می‌شود و به‌مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله حسین راستی کاشانی که مصادف با ۲۹ شهریور هست؛ خبرنگار محور خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین مطهری یزدی که از شاگردان وی و مسئول اسبق کمیته حل اختلاف امامن جماعات و بسیج مساجد هست، گفت‌وگویی ترتیب داده که متن آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا: لطفا از فضایل اخلاقی آیت‌الله راستی کاشانی بگویید؟

شاگرد زنده یاد آیت‌الله راستی کاشانی اظهار کرد: در مورد خصوصیات کسی که می‌خواهم گفت وگو کنم، مُعرف باید اجل و بالاتر باشد؛ ما خاک پای وی هستیم و چه طور می‌توانیم در مورد وی گفت وگو کنیم؛ گفت وگو کردن در مورد آیت‌الله راستی کاشانی بسیار سخت هست.

مسئول پیشین حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) دنبال کرد: حاج آقای راستی کاشانی، شخصیتی دوست‌داشتنی و اهل تقوا بود؛ من در نجف با وی آشنا گردیدم و آیت‌الله در مدرسه آیت‌الله سیدکاظم یزدی،‌ به طلاب درس تفسیر صافی را عرضه می‌داد؛ بنده هم در این کلاس بودم و همین گونه کتاب استبصار وسائل را نیز نزد آیت‌الله راستی کاشانی قرائت کردم.

این استاد حوزه علمیه و امام جماعت پیشین مسجد خداداد اضافه کرد: راستی کاشانی من جمله افرادی بود که جرئت کرد در نجف درس خارج امام خمینی(ره) را راه بیاندازد. امام که به نجف رفت، رژیم طاغوت تصمیم داشت اینچنین وانمود کند که امام سوادی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری یزدی دنبال کرد: آیت‌الله راستی کاشانی به ایران هم که آمد، کلاس درس تشکیل داد؛ وی زبده و به دنیا بی‌اعتنا بود؛ بسیار متأثر هستم که از وجود پربرکت وی بهره وافی و کافی نبردم و نتوانستم درس اخلاق و علم وی را ضبط کنم.

مسئول اسبق کمیته حل اختلاف امامن جماعات و بسیج مساجد اظهار کرد: زنده یاد راستی کاشانی، علم همراه عمل داشت و طلاب باید از امثال وی الگو دریافت کنند؛ عالم،‌ روحانی و درس خوانده فراوان داریم اما کسی را که علمش همراه عمل و زبده باشد؛ باید الگو و نمونه برای  طلاب قرار داد، چراکه اگر طلاب ابعاد اخلاقی، تربیتی و سازندگی درون نداشته باشند، علمی که می‌اندوزند فایده ندارد و آسیب می‌کنند؛ طلاب باید سیره و زندگی امثال راستی کاشانی‌، بهاء‌الدینی و بهجت‌ها را الگو قرار داده و زندگی وی را مطالعه کنند. 

ایکنا: اگر بخواهید در یک جمله آیت‌الله راستی کاشانی را معرفی کنید، چه می‌فرمایید؟

زنده یاد آیت‌الله شیخ حسین راستی کاشانی، آنقدر فضیلت دارند که زبان از تشریح وی الکن هست؛ اینقدر باید زمان بگذرد و چشم باز کرد و افرادی را مد نظر داشته باشیم تا یک نفر در بین آن‌ها راستی کاشانی گردد.

وی دنبال کرد: «هیهاتَ أن یأتیَ الزمانُ بمثله إنّ الزمانَ بمثلهِ لَعَقیمً» یعنی زمان نازا هست که امثال آقای راستی کاشانی را بیاورد.

پنج‌شنبه//عالمی که کرسی درس امام(ره) در نجف را به راه انداخت

گفتنی هست، زنده یاد آیت‌الله شیخ حسین راستی کاشانی در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی و پس از تحمل سال‌ها مریضی در سن ۹۰ سالگی در شهر شهر قم درگذشت.

به نقل از پایگاه مرکز سندهای انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله حسین راستی کاشانی فرزند علی در سال ۱۳۰۹ش در کاشان متولد شد. ادبیات، معانی، بیان، عروض، منطق، کلام، توصیف لمعه، معالم و قوانین را نزد اساتیدی چون: آیت‌الله‌العظمی آقای سیدمحمدحسین رضوی، آیت‌الله میرزا حسین فاضل نراقی، آیت‌الله غروی کاشانی‌(حجت زاده)، آیت‌الله آقای شیخ علی‌اکبر صمدی (ره) و حضرت آیت‌الله حاج شیخ جعفر صبوری قمی به پایان رساند.

علاوه بر درس ها معمول، قدری از علوم غریب را نیز نزد زنده یاد آیت‌الله رضوی فراگرفت. پس از آن برای ادامه تحصیل، عازم حوزه علمیه شهر قم گردید و به تحصیل سطوح عالی، تفسیر، علم هیئت، اخلاق، کلام و معقول پرداخت.

با تشریف‌فرمایی امام خمینی به نجف اشرف، از درس خارج فقه معظم‌له نیز بهره‌مند گردید و مدتی نیز در نشست ها استفتاء آیت‌الله‌العظمی خوئی شرکت نمود. وی پس از آن به تعلیم در حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت و از نظر فقهی مورد تأیید آیت‌الله العظمی حکیم بود. آیت‌الله‌العظمی حکیم درباره‌اش بیان کرد: «آیت‌الله راستی کاشانی نیازی به رفتن به درس خارج فقه و اصول ندارند» ولی با ورود امام به نجف اشرف در درس خارج فقه و اصول معظم له حضور پیدا نمود و بدین ترتیب اعلمیت امام(ره) را تأیید کرد.

او پس از ورود امام به نجف اشرف در جریان مبارزات امام(ره) بر علیه رژیم پهلوی جای گرفت و پس از آن به طور مستمر در زمینه پشتیبانی از نهضت اسلامی امام (ره) قدم برمی‌داشت. در حوزه علمیه نجف اشرف با اذن امام(ره) به عنوان نماینده معظم‌له مسئول ایجاد نظم و تصرف در تمام امور موقوفات بود. او پس از خارج شدن از نجف و برگشت به کشور، به شهر قم رفت و همگام با سایر روحانیون به مقابله با رژیم پهلوی پرداخت. مدت اندکی پس از ورود به شهر قم به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه ی شهر قم درآمد و مبارزات خود را در آن استمرار داد.

علیرضا برومند

انتهای پیام