[ad_1] حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه درباره کمبود پزشک در کشور گفت: ما هم در کشور کمبود پزشک داریم و هم نداریم. وی افزود:‌ اگر بخواهیم ایران را مانند کشوری آفریقایی در نظر بگیریم کمبود پزشک نخواهیم داشت ولی اگر کشورمان را بخواهیم مانند کشورهای […]

[ad_1]

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه درباره کمبود پزشک در کشور گفت: ما هم در کشور کمبود پزشک داریم و هم نداریم.

وی افزود:‌ اگر بخواهیم ایران را مانند کشوری آفریقایی در نظر بگیریم کمبود پزشک نخواهیم داشت ولی اگر کشورمان را بخواهیم مانند کشورهای توسعه یافته، پیشرفته اداره کرده و خدمات در شأن ملت بزرگ ایران ارائه شود باید بدانیم که کمبود پزشک داریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم سرانه تعداد پزشکان ایرانی را بر اساس سرانه جمعیت در نظر بگیریم در این زمینه و استاندارد عقب هستیم و هم کمبود پزشک داریم و هم کمبود پرستار.

عابدی درباره دلایل این کمبودها اظهار داشت: یک وزارتخانه به نام وزارت بهداشت که متولی بهداشت و درمان است در کشور وجود دارد که هم باید نیرو تربیت کرده و هم باید تصمیم‌گیری کند که چقدر نیرو در آینده مورد نیاز است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: روزگاری وزارت بهداشت باید هم عرضه خدمات انجام می‌داد و هم تعدادی نیرو تربیت می‌کرد که البته برای هر دوی این کارها دستش باز بود. اما این سوال وجود دارد که در حال حاضر چه کسانی تصمیم‌گیر این موضوع هستند و اجازه می‌دهند که به تعداد پزشکان متخصص افزوده شود؟ متاسفانه کسانی که هم‌اکنون در بازار آزاد کار می‌کنند این مهم را تعیین می‌کنند. 

وی با بیان اینکه اگر قانون داشته باشیم که کسانی که در بازار آزاد مشغول فعالیت هستند اجازه تصمیم‌گیری نداشته باشند معما حل خواهد شد؛ این در حالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی از ۴۰ سال پیش اجازه داد تا با تشکیل دانشگا‌های غیرانتفاعی نیروی کشور در بخش بهداشت و درمان تأمین شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هم در زمینه تربیت کادر پزشک و پرستار در کشور فعال است و این دانشگاه می‌تواند در کنار دانشگاه‌های دولتی از پتانسیل خود استفاده کرده و در بسیاری از نقاط پزشک، پزشک متخصص و پرستار تربیت کند.

وی افزود: باید اجازه داد تا دانشگاه غیر انتفاعی در زمینه تأمین کادر پزشک و پرستار وارد میدان شود که متأسفانه در حال حاضر هم ظرفیت‌های تربیت دانشجو در این بخش را محدود شده و هم دچار کمبود پزشک هستیم.

عابدی گفت:‌ متأسفانه بیماران زیادی در صف مطلب‌ها و بیمارستان‌ها در انتظار پزشک متخصص هستند لذا با توجه به این شرایط می‌توان به قطعیت گفت کمبود پزشک داریم.

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «وضعیت اسفناک سرانه تعداد پزشکان و عدم پاسخگویی مسئولین مربوطه» ، «به طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان رسیدگی کنید» ، «برای حفظ سلامت جامعه و پزشکان، قوانین مربوط به دستیاران و اینترن‌ها تجدیدنظر شود» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

انتهای پیام/

[ad_2]