وی  افزود: در تمامی ادیان متفاوت خلوت با خدا و اعتکاف وجود دارد اما شکل اجرای آن در اسلام متمایز با دیگر ادیان هست. این محقق و محقق حوزه علمیه گفته بود: با اهمیت تر از ایجاد خلوت با خدا و اعتکاف، محتوای آن هست. یعنی اگر احکامی که در اعتکاف وجود دارد، رعایت نشود، […]

وی  افزود: در تمامی ادیان متفاوت خلوت با خدا و اعتکاف وجود دارد اما شکل اجرای آن در اسلام متمایز با دیگر ادیان هست.
این محقق و محقق حوزه علمیه گفته بود: با اهمیت تر از ایجاد خلوت با خدا و اعتکاف، محتوای آن هست. یعنی اگر احکامی که در اعتکاف وجود دارد، رعایت نشود، اعتکاف را بی‌مایه می‌کند. اگر به اعمال اعتکاف عمل شود، کیفیت این خلوت نشینی بالا می‌رود.
ناجی دنبال کرد: اعمالی که در حج حرام قلمداد می‌شوند، در اعتکاف مکروه می باشند. حرام های اعتکاف، جدل در مورد امور دنیایی و خرید و فروش در مورد آن هست، زیرا اعتکاف بریدن کامل از دنیا، منیت و تعلقات می‌باشد که این تعلقات گاهی نفسانی و گاهی دنیایی می باشند.
ناجی گفته بود: باید از فضای معنوی اعتکاف نهایت استفاده را برد و از سخن زدن با دوستا و فضای سایبری و اعمال دنیایی اجتناب کرد.
وی اضافه کرد: اذکار و اوراد اعتکاف، به عنوان اعمال مستحبی بیان می‌شوند. اگر کسی بخواهد واقعا به فلسفه اعتکاف که معرفته النفس و پس از آن معرفته الله هست، برسد. این رابطه با خدا در خلوت‌هایی رخ می‌دهد که توام با اندیشه باشد، زیرا خلوت بی اندیشه، خواب هست.  
 ناجی دنبال کرد: اعتکاف در عرصه فردی برای سنین متفاوت من جمله نوجوانان و جوانان، آثار و دستاوردهای مختلفی به‌همراه دارد.

وی اضافه کرد: معتکفان باید با پیش از شرکت در مراسم اعتکاف، کتاب هایی را در مورد اعتکاف مطالعه و نسبت به آن آگاهی پیدا نمایند. 

انتهای پیام