خبرگزاری مهر: قدیمی‌ترین نقش پوزپلنگ ایرانی با قدمت ۸ هزار سال در شهر قم پرده برداری گردید. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از   اداره کل میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری استان شهر قم، معاون میراث فرهنگی شهر قم در آخرین روز از سمینار شهر قم تمدنی هفت هزار ساله که […]

خبرگزاری مهر: قدیمی‌ترین نقش پوزپلنگ ایرانی با قدمت ۸ هزار سال در شهر قم پرده برداری گردید.

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از   اداره کل میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری استان شهر قم، معاون میراث فرهنگی شهر قم در آخرین روز از سمینار شهر قم تمدنی هفت هزار ساله که با حضور مسئولان و مسئولین و فعالین عرصه گردشگری برگزار گردید، گفت: نقش یوزپلنگ ایرانی بر روی تکه‌ای سفال که در قره تپه باستانی قمرود شهر قم با قدمتی ۸ هزارساله کشف شده، گویای قدمت دیرین این شهر هست.

عمار کاووسی تصریح نمود: تکه سفال منقوش به یوزپلنگ ایرانی را میر عابدین کابلی استاد پیشکسوت باستان شناسی در کاوش‌های باستان شناختی خود در قره تپه قمرود کشف نموده هست.

وی گفت: در ۹ فصل رصد صورت گرفته در منطقه قمرود شهر قم، سفال قرمز منقوش معروف به چشم علی و طرح یوزپلنگ ایرانی یکی از قدیمی‌ترین نقش سفال‌های ایران می‌باشد یافت شده هست.

معاون میراث فرهنگی شهر قم با بیان اینکه اعتبار باستان شانسی قره تپه قمرود ناشناخته مانده هست، گفت: این تپه که اعتبار کاوش‌های باستان شناسی بسیاری دارد قدمتش به ۶ هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد که هنوز هم برای مردمان شهر قم و ایران ناشناخته هست.  
جهت‌گیری توسعه شهر قم باید به سمت گردشگری باشد

  مدیرکل میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری استان شهر قم نیز در این سمینار گفت: هرچند که هم حالا شهر قم در مسیر توسعه و دگرگونی قرار گرفته هست، ولی به باور من برای شتاب بخشیدن به آن لازم هست پروژه‌های پیشگام پیشنهاد گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری شهر قم تهیه برنامه عملیاتی مشترک اداره کل میراث و مدیریت شهری در راستای توسعه گردشگری، میراث فرهنگی و صنعت های دستی شهر شهر قم به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ایده ای تصریح کرد و اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری تندرستی و ساماندهی آن، راه‌اندازی منطقه های نمونه گردشگری (۱۲ گانه مصوبات هیئت دولت) و معرفی جاذبه‌های متنوع و گوناگون گردشگری استان من جمله برنامه‌هایی هست که در صورت عملیاتی شدن موجب توسعه و رونق استان خواهد گردید.

وی گفت: شهر قم طبق کاوش‌های باستانشناختی محوطه قلی درویش تمدنی بیشتر از هفت هزار سال دارد و محدوده گسترده ای از استان شهر قم دارای آثار تمدن قدیمی قمرود هست و عناصری را از روز‌های اولیه حضور تمدن در خود محافظت کرده هست.