مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم، گفت: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین سالجاری ،چهار میلیون و ۷۹۷ هزار دستگاه خودرو وارد این استان شد.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم،‌ حسین زنجیرانی فراهانی در گفت وگویی اظهار داشت:‌ آمار فوق نسبت به مشابه سال گذشته که ۵ میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو بوده ،‌ ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه بیان داشت: بیشترین میزان تردد ثبت شده، توسط سامانه‌های تردد شمار مرکز مدیریت راه‌های استان قم، مربوط به آزادراه تهران- قم، با تعداد یک میلیون و۲۶۷ هزار دستگاه خودرو، طی این مدت بوده‌است.

زنجیرانی فراهانی کمترین میزان تردد ثبت شده طی همین مدت را متعلق به محور دستجرد- سلفچگان دانست و اظهار داشت: ۶۵ هزار و ۷۶۸ دستگاه خودرو نیز طی بازه زمانی یاد شده از این محور تردد داشتند.

وی درخصوص علت کاهش درصد سفرها طی ایام نوروز امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: با وجود رفع پاره‌ای محدودیت‌های کرونایی، به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات نوروزی و تقیدات دینی هموطنان به انجام فریضه الهی روزه، شاهد کاهش سفرهای برونشهری بودیم.

زنجیرانی فراهانی همچنین به مدت ماندگاری وسایل نقلیه طی بازه زمانی ۲۴ اسفندماه الی ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ درقم اشاره کرد و تصریح نمود: طی این مدت ۸۸ درصد وسایل نقلیه وارد شده به استان، کمتر ازیک روز در قم ماندگار بودند.

وی بیشترین مسافران وارد شده به قم را به ترتیب از استان‌های تهران،‌ اصفهان،‌مرکزی،‌ البرز،‌لرستان و آذربایجان شرقی ذکر کرد و گفت: طی این مدت،‌۶۶۲ هزار و ۶۹۳دستگاه خودرو از تهران وارد استان قم شدند که بیشترین آمار تردد را به خود اختصاص داده و قریب ۴۵ درصد از سهم ماندگاری استان‌ها در قم را نشان می‌دهد.

زنجیرانی فراهانی گفت: طی اجرای طرح نوروز ۱۴۰۲ ( از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه سالجاری)‌ ۱۳۰ نفر عوامل اجرایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم نسبت به تامین ایمنی راه‌ها، تسهیل سفرها، اجرای برنامه پویش همراهان سفر ایمن و…به انجام وظیفه اقدام کردند.

وی اظهار داشت:‌ پویش همراهان سفر ایمن نیز دراین مدت در دو ایستگاه مجتمع خدماتی زیتون و دنیز واقع در آزادراه قم – تهران و بزرگراه سلفچگان – قم به اجرا درآمد.

زنجیرانی فراهانی افزود: پویش فوق در راستای ارتقای ایمنی سفرهای برون شهری نوروزی و کاهش سوانح رانندگی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سازمانی و فراسازمانی با همکاری ستاد اقامه نماز کشور و سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای اجرا شد.

در حوزه راهداری استان قم یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک‌هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم – کاشان، آزادراه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم – گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.