شهردار قم با بیان اینکه تنها بودجه شهرداری از دولت‌ها، مالیات بر ارزش‌افزوده است، گفت: در گذشته شهرداری‌ها از 26 قلم بهای خدمات می‌گرفتند که به مرور به ارزش‌افزوده تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهر کریمه،دکتر سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار صمیمی با خیرین منتخب استان قم که در سالن جلسات رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: خیرین دارای توفیقاتی هستند که به‌راحتی به دست نیامده است.

وی با اشاره به اینکه پس از واجبات بالاترین عبادات خدمت به مردم است، مطرح کرد: نقش خیرین نیز در همین راستا و رسیدگی به امور مردم قرار دارد.

شهردار قم با بیان اینکه انجام کار خیر لزوماً به مباحث مالی خلاصه نمی‌شود، عنوان کرد: برخی افراد با نیت، قدم و قلم خود می‌توانند کارهای خیر بسیار بزرگی را رقم بزنند.

وی با تأکید بر اینکه انگیزه اصلی برگزاری این جلسات جهاد تبیین است، خاطرنشان کرد: اقدامات شهرداری در سفره مردم نمایان خواهد شد و شهرداری‌ها در کسب سرمایه‌های اجتماعی نقش مؤثری دارند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه شهرداری‌ها برای ارائه خدمات بهتر نیازمند ارتقا هستند، تصریح کرد: حدود ۷۲ درصد مردم کشور شهرنشین هستند و این آمار در کلان‌شهر قم به حدود ۹۶ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها از نظر تشکیلاتی هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، یادآور شد: شورای شهر در اصل قانون باید بر تمام امور شهر نظارت داشته باشد ولی امروزه بیش‌تر این شوراها شورای شهرداری‌ها هستند.

شهردار قم با بیان اینکه تنها بودجه شهرداری از دولت‌ها، مالیات بر ارزش‌افزوده است، ابراز کرد: در گذشته شهرداری‌ها از ۲۶ قلم بهای خدمات می‌گرفتند که به مرور به ارزش‌افزوده تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه رفته‌رفته دولت‌ها تسهیلات خود به شهرداری‌ها را کاهش داده‌اند، ابراز کرد: البته دولت‌ها نیز به‌واسطه مشکلاتی که دارند امکان حمایت از شهرداری‌ها را ندارند.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: برخی از کم‌کاری‌ها در بافت‌های فرسوده گلایه دارند که در پاسخ باید گفت اگرچه اقداماتی انجام‌شده است ولی باتوجه به عدد و رقمی که در این حوزه نیاز داریم، نمی‌توان با سرعت زیادی اقدامات را پیش برد.

وی با بیان اینکه شهر یک موجود زنده است، ابراز کرد: از سال ۱۳۶۲ قرار بود قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تصویب شود که در سال گذشته این قانون مصوب شد.

شهردار قم با اشاره به اینکه امروز شهرداری‌ها علاوه بر کار شهرداری، ساختن شهر را نیز انجام می‌دهند، اظهار کرد: برای این اقدامات شهرداری‌ها نیازمند درآمد هستند و درآمد شهرداری‌ها از جیب مردم است که نمی‌توان زیادی به مردم فشار آورد.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از ساختارها اشتباه است، مطرح کرد: اختیارات شوراهای شهر نیز روزبه‌روز کاسته شده و این موضوع به دلیل عدم وجود وحدت در میان اعضای شوراهای شهر است.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: اگر مردم در انتخابات افرادی با اهلیت لازم را به مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر بفرستند، بسیاری از موانع و مشکلات رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم، عنوان کرد: این موضوع در برنامه‌های مختلف دولت‌ها مطرح شد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

شهردار قم با بیان اینکه عدم مدیریت واحد در شهرها مشکلاتی را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر، شهرداری اصفهان با دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و شهرداری قم با ۸۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به مناسبت نیمه شعبان باید ۳۵ کیلومتر در بلوار پیامبر اعظم(ص) داربست بزنیم، تصریح کرد: شهر قم نسبت به سایر شهرها ارزان‌تر اداره می‌شود.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه برنامه نخست شهر قم را تکمیل کردیم و امروز در برنامه دوم قرار داریم، یادآور شد: باتربیت نیروی‌های بومی و نخبه در شهر قم توانستیم برخی از پروژه‌هایی که بیش از ۵۰ سال در قم مانده بودند را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به پروژه قطار شهری قم، بیان کرد: پروژه قطار شهری قم سال ۹۰ آغاز شد ولی تا سال ۱۳۹۳ بودجه به منوریل اختصاص پیدا می‌کرد و قطار شهری قم عملاً بودجه نداشت.

شهردار قم با بیان اینکه قرارداد پروژه قطار شهری قم مقطوع بود و در شرایط تورم امکان پیشبرد آن وجود نداشت، ابراز کرد: در سال ۱۴۰۰ این مشکل به شرط دو فاز شدن پروژه متروی قم رفع شد.

وی با اشاره به اینکه امروز تنها مشکل متروی قم تهیه واگن است، اظهار کرد: طبق قراردادی که با شرکت پوژن چینی منعقد شده است واگن متروی قم حدود ۹ ماه دیگر تحویل داده خواهد شد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه پروژه منوریل قم دارای مشکلات فراوانی است، مطرح کرد: پروژه منوریل قم از نظر ترافیکی نمی‌تواند مشکلی را از شهر قم رفع کند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا مقرر بود پول پروژه منوریل قم توسط دولت تأمین شود، خاطرنشان کرد: ادامه پروژه منوریل قم تا پردیسان به شرط حذف خط B متروی قم بوده است که با اخذ مشاور به دنبال راهکار جدیدی هستیم.

شهردار قم با بیان اینکه امروز در حال احداث ۶ هزار پارکینگ اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) هستیم، تصریح کرد: همچنین در موضوع حمل‌ونقل عمومی درنظرداریم تعداد اتوبوس‌های شهری قم را به ۵۰۰ عدد برسانیم.

انتهای پیام/