مترو قم پروژه‌ای است که حدود ۱۲ سال پیش کلنگ آن بر زمین قم زده شد و حالا بعد از گذشت این همه سال به پیشرفت ۹۴ درصدی رسیده و مردم در دولت سیزدهم منتظر هستند که با تامین واگن، فعالیت قطار شهری آغاز شود.

پایگاه خبری شهر کریمه _ مهدی حاجیلو: قطار شهری یا همان مترو برای قمی‌ها تبدیل به آرزویی شده که هرچند سال یک‌بار نوید بهره‌برداری از آن به گوش‌می‌رسد اما دوباره روز از نو و روزی از نو و به‌بهانه‌های مختلف افتتاح آن‌ به سال بعد موکول می‌شود.
اواخر سال ۱۳۸۹ بود کلنگ‌ خط یک مترو بر زمین قم با اعتباری بالغ بر ۸۹۰ میلیارد تومان آغاز و پیمانکاری این پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شد. مردم قم امیدوار بودند که با بهره‌برداری این طرح از بار ترافیکی خیابان‌ها کاسته شود و مردم قم به در سریع‌ترین زمان ممکن از جایی به جای دیگر منتقل شوند.
از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۴ پروژه مترو قم تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی‌داشت اما به روی کار آمدن سید مرتضی سقائیان نژاد به عنوان شهردار قم؛ اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفت.
در این ۱۲ سال هر مسئولی که در پست مربوطه منصوب شد قول‌هایی درخصوص راه‌اندازی مترو داد؛ اوایل کار این قول‌ها برای مردم جذابیت داشت اما با گذشت چندین سال از عدم افتتاح این پروژه حالا مردم قم استفاده از مترو را رویا می‌دانند.
با شروع دولت سیزدهم و سفر رئیس جمهور در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ بحث پروژه مترو به عنوان یک مسئله ملی مطرح شد؛ آیت‌الله رئیسی نیز مواردی را در این زمینه مصوب کرد تا اعتبارات لازم برای راه‌اندازی هرچه زودتر مترو به استان تزریق شود.
با گذشت ۱۲ سال از پروژه خاک‌خورده مترو، به گفته ابراهیم معتمدی معاون امور عمرانی استانداری قم این پروژه تا به امروز پیشرفت ۹۴ درصدی داشته و درحال حاضر تنها مشکل این پروژه نبود قطار است.
چند روز پیش بود که وزیر کشور برای افتتاح پروژه‌های شهرداری به قم سفر کرده بود در جمع خبرنگاران گفت: قطار شهری قم به پیشرفت مطلوبی رسیده و اکنون به دنبال تامین واگن از دیگر شهرها هستیم و در این راستا نیز ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت کشور پیش بینی و قرارداد تامین ۵۰ واگن امضا شده است.
در ادامه شهردار قم هم با اشاره به وضعیت متروی قم اظهار کرد: قطار شهری ما آماده است و نیازمند واگن هستیم که با توافقات انجام شده موفق شدیم سه واگن از استان‌های دیگر قرض بگیریم.
با وجود سخنان وزیر کشور و شهردار قم به نظر‌ می‌رسد در چندماه آینده شاهد بهره‌برداری از خط یک این پروژه خواهیم بود؛ گرِه ۱۲ ساله‌ای که قرار است در دولت سیزدهم باز شود.
امروزه با توجه به اینکه نسبت به یک دهه اخیر بر تعداد خودروهای داخل شهر افزوده شده است و شاهد ترافیک‌های سنگین مرکز شهر در اکثر ساعات هستیم؛ مترو یکی از نیازهای اساسی قمی‌ها به شمار‌ می‌رود تا راه‌حلی باشد بر کاهش بار ترافیک، آلودگی‌هوا و کاهش مصرف سوخت.
انتهای پیام/