مجله فارس پلاس: این روز‌ها با نزدیک شدن به روز درختکاری، همه گروه‌های مدافع طبیعت و محیط زیست دست به کار شده اند تا هم نظیر قرار سالانه درختی بنشانند هم از این مجال استفاده نمایند و مردم و طبیعت را با هم آشتی دهند. این میان اما، گروه جهادی متفاوتی هم وجود دارد که […]

مجله فارس پلاس: این روز‌ها با نزدیک شدن به روز درختکاری، همه گروه‌های مدافع طبیعت و محیط زیست دست به کار شده اند تا هم نظیر قرار سالانه درختی بنشانند هم از این مجال استفاده نمایند و مردم و طبیعت را با هم آشتی دهند. این میان اما، گروه جهادی متفاوتی هم وجود دارد که دو سالی می‌شود کارش را مراقبت از محیط زیست قرار داده هست. کاری که در نگاه اول شاید برای افرادی که لباس طلبگی به تن دارند، اندکی عجیب به نظر برسد.  
  گروه جهادی «طراوت ماندگار» گروهی تشکیل شده از چندین طلبه هست که اردو‌های تبلیغیشان رنگ و بوی پشتیبانی از محیط زیست دارد. حجت الاسلام محمدجواد مویدی مسئول این گروه تبلیغی هست که هدفش پشتیبانی و حفظ از محیط زیست هست.

این گروه دو سال قبل به سرپرستی شهید «محمود تقی پور» آغاز به کار می‌کند تا اینکه شهادت در سوریه و در دفاع از حرم موجب می‌شود این مسیولیت به حجت الاسلام مویدی برسد. او در این باره می‌گوید: «حدود دو سالی می‌شود که گروه جهادی طراوت ماندگار آغاز به کار کرده هست. نخستین مسئول این گروه هم شهید تقی پور بودند که در ظهر اربعین سال کنونی در دفاع از حرم شهید شدند. کارویژه کلیدی گروه جهادی، زیادتر از محیط زیست روی اصول زیست محیطی هست؛ یعنی چگونه در طبیعت زندگی کنیم که پایین ترین عارضه را وارد کنیم و بیشترین استفاده را ببریم. کار ما نیز از کار‌های به ظاهر آسان و پیش پا افتاده آغاز می‌شود تا برنامه‌های جدی و بلندمدت. یکی از آخرین فعالیت این گروه حدودا دو هفته جلو بود که در ایام فاطمیه در گردنه تاراز انجام گردید. ما در آنجا علاوه بر اینکه خودمان دست به کار گردیدیم و آغاز به پاکسازی منطقه کردیم، مردم را هم با خودمان همراه کردیم. به این شکل که یک ایستگاه صلواتی درست کردیم و به مردمی که می‌خواستند به ما در تمیز کردن منطقه کمک کنند، کیسه آشغال می‌دادیم و اتفاقا مردم که اول کار متعجب شده بدند، خیلی از این حرکت استقبال کردند.»  

مهم‌ترین مشکل ما بی اطلاعی هست

»   آقای مویدی معتقد هست زیادی از مشکلات محیط زیستی ما در کشور متاثر از بی اطلاعی هست. برای همین یکی از مهم‌ترین کار‌های این گروه جهادی آگاه کردن مردم هست. « «متاسفانه ابزارها زیادی برای استفاده خوب تر از محیط زیست در کشور ما وجود دارد که به علت بی اطلاعی از آن‌ها مورد غفلت واقع شده اند. به طور مثال یکی از کار‌های کلیدی مبلغان ما، رابطه گرفتن با کشاورزان هست. یا هنوز عده‌ای در پی نفع زیادتر از کود‌های شیمیایی استفاده می‌کنند و نمی‌دانند علاوه بر آسیب‌های محیط زیستی، خودشان در آینده متضرر می‌شوند؛ چون که زمینی که در آن از کود شیمیایی استفاده می‌شود، قلیایی می‌شود و بعد از چند سال کشت و زرع در آن مشکل می‌شود. »  
ما برای محیط زیست اعتبار قائل نیستیم

»   حجت الاسلام مویدی می‌گوید که مهم‌ترین گام برای کمک به محیط زیست، فرهنگ سازی هست و وقتی مردم خودشان نسبت به محیط اطرافشان حساس باشند خودبه خود زیادی از مشکلات حل می‌شوند. « «یکی از با اهمیت ترین مشکلات ما در حیطه محیط زیست، حساسیت خود مردم هست. شما منحصرا در یک مثال کوچک ببینید وقتی شهرآورد در پایتخت تمام می‌شود، وضع ورزشگاه و اطراف آن به چه شکلی هست؟ عده ای از دوستان طلبه ما که در ورزشگاه‌ها حضوردارند، تا چند ساعت بعد مشغول تمیز کردن ورزشگاه می باشند. این اتفاق در بقیه کشور‌های جهان به مراتب کمتر اتفاق می‌افتد و آن اعتبار بیشتری برای محیط اطراف خود قائل می باشند. این در حالی هست که دین ما تاکید ویژه‌ای به محافظت و حفظ از محیط زیست دارد، اما متاسفانه به این قسمت از شریعت توجه کافی نشده هست.»  
فرزندان شهدای مدافع حرم به ید پدر درخت می‌کارند

»   کار گروه طراوت ماندگار قرار هست اکنون حالا‌ها ادامه دار باشد و پروژه‌هایی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در برنامه کار خود دارد. « «گروه طراوت ماندگار در کنار کار‌های زودبازدهی که در برنامه کارش دارد، قصد دارد، کار‌های بلندمدت تری را هم ادامه دهد. از کار‌های تبلیغاتی و تهیه بروشور و پیکسل که کوتاه مدت می باشند گرفته تا برنامه‌های میان مدتی نظیر تبلیغات در مدرسه ها و رسانه‌ها و انتصاب سطل‌های آشغال در منطقه های گردشگری و حتی کار‌های دیربازده تری نظیر برپایی کنفرانس‌ها و جهت دهی رویکرد‌های محیط زیستی در بین کشاورزان. طلبه‌های ما همین الان هم در شهر قم طرح‌های محیط زیستی را دنبال می‌کند. به طور مثال همین سال کنونی در روز درختکاری قرار هست با شهرداری شهر قم مشارکت دارا باشند و حتی برنامه ای را اجرا کنند که در آن فرزندان شهدای مدافع حرم هم حضور پیدا نمایند و به یاد پدر شهیدشان یک درخت بکارند.»