امام جمعه قم با بیان این که مسؤولان باید کمتر به سمت حواشی بروند و به جای آن گره های زندگی مردم را باز کنند، گفت: مسؤولان باید گره های زندگی اجتماعی، آسیب های اجتماعی، فقر و مشکلات مردم را باز کنند.

به گزارش شهرکریمه آیت الله اعرافی در اولین خطبه نماز جمعه قم گفت:امیرمؤمنان(ع) برای اسلام جهاد و از خودگذشتگی کرد و با وجود فتنه های بزرگ اجازه انحراف در اسلام را ندادند، حضرت علی(ع) برای تحکیم پایه های اسلام و ارزش های متعالی تمام تلاش خود را به کار گرفتند، علی(ع) محور حق بودند، حب ایشان محور حقانیت و بغض ایشان محور ضلالت است؛ زیباترین تئوری و نظریه اسلام در اداره جامعه از سوی امیرمؤمنان ترسیم شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در خطبه دوم با اشاره به روز جمهوری اسلامی  اظهار داشت: ۴۰ سالگی انقلاب باید جشن گرفته شود و مورد آسیب شناسی قرار گیرد، در این ۴۰ سال از بحران های بزرگی عبور کردیم و کسی باور نمی کرد که نظام الهی در برابر انواع فتنه ها و توطئه ها مقاومت کند.

وی ادامه داد: بار دیگر همه معاندان و ستمکاران عالم برای ضربه زدن به نظام جمع شدند که نیازمند هوشیاری مسؤولان و حضور مردم در صحنه هستیم، همه معاندان و جریان نفاق، ارتجاع منطقه و استکبار جمع شدند تا به ایران اسلامی ضربه بزنند، گاهی برخی تحت با غفلت ها تأثیر قرار می گیرند و برخی از روی غرض ورزی تابع این سیاست ها می شوند.

آیت الله اعرافی با بیان این که استحاله نظام اسلامی، ناامیدی مردم، بزرگ سازی مشکلات، ضربه زدن به محور ولایت و امامت در دستور کار دشمن است، ابراز داشت: امروز دشمنان تلاش می کنند راه های جدیدی را برای تحریم انقلاب اسلامی اعمال کنند.

وی عنوان کرد: دشمنان در تلاش هستند که وفاق مستکبران عالم را علیه جمهوری اسلامی به وجود آورند؛ کمرنگ کردن ارزش ها در دستور کار دشمنان است، حجاب انتخاب زن مسلمان و از ضروریات اسلامی است، متأسفانه گاهی حتی افراد ظاهرالصلاح امور واضح دینی را مورد هجمه قرار می دهند که زمینه را برای نفوذ دشمن فراهم می کند؛ در آستانه روز جمهوری اسلامی باید خدا را شاکر باشیم و با شناسایی آسیب ها، اشتباهات را اصلاح کنیم، دشمنان به فضل الهی بار دیگر طعم تلخ شکست را از ایران اسلامی و جریان مقاومت را خواهند چشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیش رو بودن ایام اعتکاف خاطرنشان کرد: ماه رجب ماهی بسیار مهم است که باید از فرصت های آن استفاده کرد، مسأله اعتکاف از رویش های مهم انقلاب اسلامی است که باید این جریان باشکوه بیشتر برگزار شود، اعتکاف فرصت ناب خود سازی است.

وی با تأکید بر همت ملت و مسؤولان برای تحقق شعار سال اضافه کرد: در برابر توطئه های دشمن باید بر اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم، اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نظریه ای که از سوی رهبری اعلام شده شامل چند عنصر است، همه باید برای مبارزه با فساد، فقر، ویژه خواری، تبعیض و اشرافی گری دست به دست هم دهند چرا که وجود این موارد در شأن نظام اسلامی نیست، بدون رودربایستی و با کمال قاطعیت باید در این مسیر قدم برداشت، این که برخی برای این که دوست او را گرفته اند سخنانی را مطرح کند که حرف های پوچ است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که ملت و مسؤولان باید قاطعانه در برابر فسادها بایستند، گفت: باید زمینه عدالت اقتصادی، اجتماعی، قضایی و امنیتی توسعه پیدا کند؛ اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گرا است و ما باید بر ملت خود تکیه کرده و در عین حال روابط خود را با کشورها به ویژه در شرق توسعه دهیم.

وی افزود: اقتصاد کشور باید دانش بنیان باشد و اصل ۴۴ قانون اساسی باید اجرایی شود، مبارزه با قاچاق امری بسیار مهم است چرا که بخش زیادی از منابع را می بلعد و زمینه اشتغال را از بین می برد.

آیت الله اعرافی حمایت از تولید داخلی را امری ضروری دانست و اظهار داشت: رهبری در طول این سال ها بارها شعار سال را اقتصادی اعلام کردند و امسال را سال حمایت از کالای داخلی نامگذاری فرمودند، اگر چیزی مشابه داخلی دارد همه باید از آن استفاده کنند و اگر مردم از برخی تصورات کوتاه بیایند  بازار داخلی رونق پیدا می کند.

وی با تأکید بر این که مبارزه با قاچاق و توسعه خرید و فروش کالای داخلی اقتصاد را نجات داده و اشتغال را توسعه می دهد، ادامه داد: از مردم به عنوان مصرف کنندگان انتظار می رود امسال قرار بگذارند تا جایی که میسر است از کالای داخلی استفاده کنند.

امام جمعه قم با بیان این که فروشندگان نیز باید به کالای داخلی توجه بیشتری داشته باشند، ابراز داشت: سرمایه گذاران نیز باید به سمت کالاهای استراتژیک حرکت کنند که باید در داخل تولید شود و کشور را از وابستگی نجات دهد، دولت و مسؤولان باید حمایت لازم را از کالای داخلی داشته باشند.

وی اضافه کرد: مردم باید وظیفه خود را انجام دهند و مسؤولان نیز باید برنامه دقیق عملی و با شاخص های معین داشته باشند و در آخر سال گزارش واقعی ارائه دهند، همه باید تلاش کنیم که سختی های زندگی مردم کاهش پیدا کند و گره ها باز شود و وظیفه دولت و مسؤولان در این زمینه بسیار حساس است.

آیت الله اعرافی با بیان این که مسؤولان باید کمتر به سمت حواشی بروند و به جای آن گره های زندگی مردم را باز کنند، گفت: مسائل تئوریک و نظری وجود دارد که لازم نیست مسؤولان به آن سمت بروند، مسؤولان باید گره های زندگی اجتماعی، آسیب های اجتماعی، فقر و مشکلات مردم را باز کنند.