آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه کشتارهای پیاپی در مساجد افغانستان از حوادث دلخراش، زشت و قبیح است، تاکید کرد: مسئولیت این ناامنی‌ها با طالبان و کسانی که قدرت را در دست دارند است، در همین دوران کوتاه حکومت تان انواع مظالم و تعارض به نوامیس، مال و جان مردم را شاهد بودیم باید این را کنترل کنید.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه امروز شهر مقدس قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع) گفت: میان بیش از هزار فضیلت‌ که در کتاب‌های شیعه و سنی درباره حضرت امیر به آن اشاره ‌شده، چند امتیاز کاملاً برجسته و بی‌نظیر است. یکی از مهم‌ترین این امتیازها، درجه معرفت و دانش بی‌پایان حضرت علی (ع) است که نشانه این دریای معرفت ۵۰۰ خطبه ایشان در توحید، معارف اسلام و حقایق عالم بوده که بخشی از آن را حضرت در نهج‌البلاغه ذکر کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه دسیسه‌ها و نقشه‌های دستگاه اموی و سفیانی از عوامل شکست این حکمرانی است، عنوان کرد: خط اموی یک جنگ ادراکی و فرهنگی سخت در مقابل امام علی (ع) و خاندانش ایجاد کرده بود؛ این نقشه‌ها قبل از خلافت حضرت علی (ع) شروع شد و بعد از جنگ صفین به اوج رسید.

 

امام جمعه قم، کینه‌ورزی و نفاق‌ها به خط علوی را از عوامل دیگر این شکست دانست و افزود: کوته‌فکری‌ها، کسانی که درک واقعی از مسائل نداشتند، آسایش طلبی، ضعف روحیه مقاومت، خیانت خواص و پراکنده شدن شبهات از جمله آن‌ها بود.

 

وی بیان کرد: دهه آخر ماه مبارک رمضان در روایات، بهترین زمان اعتکاف است؛ این ماه یک مکتب تربیت است و نسل جوان باید در پرتو رمضان توان تقوا و خویشتن داری پیدا کند.

 

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه همه باید نگران مسائل فرهنگی کشور باشیم، تصریح کرد: رواج بی‌بند و باری، افزایش طلاق، کاهش ازدواج و افزایش جرائم در دادگاه‌ها نشانه مرض‌های فرهنگی و اخلاقی در درون جامعه است که همه در آن مسئولیت داریم؛ همه مردم و دستگاه‌ها ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورند تا آسیب‌ها را درمان شود.

 

وی اضافه کرد: اینترنت باید توسعه پیدا کند، زیرساخت‌ها گسترش پیدا کند و ظرفیت برای کسب و کار و مسائل علمی و فناوری افزایش پیدا کند، اما در کنار این کارهای ایجابی باید کنترل و مراقبت هم باشد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: آتش‌سوزی رذیلانه قرآن کریم و هتک حرمت به مقدسات دین مبین اسلام را محکوم می‌کنیم و شایسته نیست که ببینیم کیان معنوی و حرمت‌های امت اسلام توسط یک عده تندرو و افراطی مورد تعرض قرار بگیرد و برخی از مسئولین اروپایی هم از آن حمایت کنند.

 

وی در خصوص کشتارهای اخیر در مساجد افغانستان ابراز کرد: کشتارهای پیاپی در مساجد افغانستان از حوادث دلخراش، زشت و قبیح است؛ مسئولیت این ناامنی‌ها با طالبان و کسانی که قدرت را در دست دارند است، در همین دوران کوتاه حکومت تان انواع مظالم و تعارض به نوامیس، مال و جان مردم را شاهد بودیم باید این را کنترل کنید. مجامع بین‌المللی و دیپلماسی کشورمان باید به صورت فعال، این مسئله را پیگیری کند.

 

عضو شورای نگهبان در پایان با اشاره به عهدشکنی های طرف مقابل در برجام، عنوان کرد: این‌ها زیاده‌خواهی دارند و منافع ملت ایران را نمی پذیرند و امیدواریم این قدرت‌های زورگو و متجاوز روزی بر سر عقل بیایند؛ اگر بر سر عقل نیایید اراده ملت‌ها بر شما تحمیل می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

 

  • نویسنده : مجتبی امیرفرزانه