کرم سیاوشی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ حوزه گفتمان‌های دینی را با مشکلات متعددی مواجه دانست و اظهار کرد: امروز به سبب نبود گفت‌‌ و گوهای دینی صحیح و کاربردی، جامعه از وجود مشکلات سیاسی و اقتصادی رنج می‌برد. زیادی از گفتمان‌های دینی به سبب اینکه در شرایط شایسته […]

نگاه حوزوی‌ها به تحصیلکرده‌های دینی دانشگاهی نگاه عاقل اندر صفیه است

کرم سیاوشی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ حوزه گفتمان‌های دینی را با مشکلات متعددی مواجه دانست و اظهار کرد: امروز به سبب نبود گفت‌‌ و گوهای دینی صحیح و کاربردی، جامعه از وجود مشکلات سیاسی و اقتصادی رنج می‌برد. زیادی از گفتمان‌های دینی به سبب اینکه در شرایط شایسته ای برگزار نمی‌شود، نمی‌تواند تأثیر بگذارد.

وی بر لزوم ایجاد جذابیت برای مخاطب های از سوی متولیان گفتمان‌های دینی اهتمام و تصریح نمود: بحث خردورزی در گفتمان‌های دینی باید مورد توجه قرار گیرد، متاسفانه در دوره‌های موخر تفکرات خردورزانه را با مشکل رو به رو کردیم و نگاهی که به برپایی گفتمان‌ها داشته‌ایم نگاه‌ها‌ی عاطفی، تعصب آمیز و یک سویه بوده هست؛ این مساله باعث شده که گفتمان‌های دینی کارا و سازنده نباشد. گفت‌وگو‌های دینی برای اینکه از کارایی بهره مند باشند باید به نحو مهرورزانه و مدارا جویانه برگزار گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه در برپایی گفتمان‌های دینی باید از هر گونه نگاه بالا به پایین دوری کنیم، اظهار کرد: گفتمان دینی باید به گونه ای عادلانه و منصفانه برگزار گردد، در گفتمان‌های دینی باید از نگاه‌های بالا به پایین و نگاه‌های یک سویه و حاکمیتی اجتناب کرد، چون مبنا بر این هست که در این نشست ها به سوال ها، شبهات و مشکلات مخاطب های جواب بدهیم و باید از هرگونه عمل یک سویه، غیرخردورزانه، غیرعادلانه و نگاه حاکمیتی از بالا به پایین دوری کنیم. عملکردهایی به این شکل در گفتمان‌های دینی کار را به پیش نمی‌برد و موجبات حل مسائل را فراهم نمی‌کند. شخصی که گفتمان دینی را برگزار می‌کند باید از زبان تند و پرخاشگرانه حذر کند.

سیاوشی با بیان این مساله که اگر گفتمان‌های دینی به صورت اخلاقی برگزار گردد به صورت حتم می‌تواند آثار مثبت خود را بر جامعه بگذارد، اظهار کرد: مساله اخلاق مساله مفقود شده جامعه امروز ما هست؛ این در حالی هست که یکی از جهت گیری‌های کلیدی ادیان از ابتدا بحث اخلاق بوده هست. اخلاق بالاتر از قانون هست و می‌تواند همه چیزرا پوشش دهد. وقتی گفتمان دینی به نحو اخلاقی برگزار گردد به صورت حتم تاثیراتش را بر جامعه می گذارد. مساله نیت‌ها که در دین به آن اشاره و گفته ‌شده هست که اگر با نیت خوب کاری را انجام بدهید اثر خود را می‌گذارد در این خصوص نیز کاربرد دارد، اگر گفتمان‌ها و گفتارها نیز بر مبنای علمی، دینی و اخلاقی برگزار گردند می‌توانند تأثیرگذار باشند. کسانی که در گفتمان‌های دینی شرکت می‌کنند باید بیان روشن و واضح و بدون ابهامی دارا باشند و از عبارات و تعابیر سخت استفاده نکنند.

وی با اهتمام بر این مساله که حوزه‌های علیمه باید در باز‌آفرینی خود اقدام جدی کنند تا به جایگاه پر افتخاری که در گذشته داشته‌اند برسند، اظهار کرد: به صورت عمده انتظار می‌رود که گفتمان دینی از سوی روحانیت برگزار گردد اما در دوره‌های موخر حوزه‌های علمیه نتوانستند آن طور که باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند، این در حالی هست که پیش از انقلاب و اوایل انقلاب در این حیطه موفق تر عمل کرده‌اند. بهره‌گیری از روحانیت در برپایی گفتمان‌های دینی یکی از با اهمیت ترین عاملان برتری انقلاب اسلامی بوده هست. در نتیجه حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش بسیار مهمی در برپایی گفتمان‌های دینی ایفا کنند. .. به نحو شایسته ای حضور پیدا نمایند می‌توانند در این ارتباط به توفیقاتی برسند.

سیاوشی به حضور اشخاص شایسته زیادی در دانشگاه‌ها که می‌توانند در کنار حوزوی‌ها بحث‌ گفتمان‌های دینی را به پیش ببرند و موفق عمل کنند، اشاره و عنوان نمود: از دیرباز بحث اتحاد حوزه و دانشگاه مطرح بوده هست، این به آن مفهوم هست که این دو دسته با همان نگاه عادلانه می‌توانند کنار هم به بحث بپردازند، این در حالی هست که نگاه بعضی حوزوی‌ها‌ به تحصیلکردگان دینی دانشگاهی نگاه شایسته ای نیست. با توجه به اینکه حوزه جایگاه مشخصی دارد و علمای آن لباس این کار را بر تن دارند توقع ها بسیاری از آنان می رود تا در این زمینه ورود پیدا نمایند ولی اگر دیگران نیز بتوانند این کار را بدرستی انجام دهند باید با آنان مشارکت کرد تا به نتیجه های بهتری دست یافت.

سیاوشی با اهتمام بر این مساله که با شعار و سخنرانی نمی‌توانیم از کالای ملی پشتیبانی کنیم، گفته بود: بحث پشتیبانی و استفاده کالای ایرانی که سال کنونی طرح شده بحث مهمی هست. با شعار و سخن نمی‌توان از کالای ایرانی پشتیبانی کرد. درباره استفاده از کالای ایرانی گاهی شبهه هایی دیده می‌شود که باید به این شبهات جواب داده گردد؛ با شعار دادن و پارچه نویسی و تکرار مشکلی حل نمی‌شود.

وی با عنوان کردن این مساله که همیشه نمی‌توانیم از مردم بخواهیم که کالای ایرانی بخرند، اضافه کرد: داشتن حضور وسیع در بخش تبلیغ جهت استفاده از کالای ایرانی می‌تواند تا حدی مردم را به استفاده از کالای ایرانی تشویق نماید اما این یک بخش کار هست، بخش دیگر که می‌تواند در سوق دادن مردم به استفاده از کالای ایرانی تاثیرگذار واقع گردد ارتقا کیفیت کالا هست. ارتقا کیفیت کالا می‌تواند برای مردم جذابیت ایجاد کند. بعضی وقت ها کالا و محصولی مفید نیست و می‌تواند به جان آدم خدشه بزند، پس نمی‌توانیم مردم را وادار کنیم که از آن استفاده نمایند. توان نداریم به دستاویز اینکه سال کنونی سال پشتیبانی از کالای ایرانی هست در یک مدت زمان کوتاه و به حالت نمایشی با این مبحث مواجه شده و دست به اقدام بزنیم. لکن برای کار کردن روی این مساله به زمان زیادی احتیاج داریم و این پیشینه ما در راستای تولید هست که می‌تواند پیشرفت ما را در تولید کالای ملی ضمانت کند.

سیاوشی با اشاره به این مساله که اشخاص زیادی که در مجلس مشغول به کار می باشند خود خودروی بیگانه سوار می‌شوند، گفته بود: حالا کلیپی از مجلس شورای اسلامی به بیرون آمده که نشان می‌دهد نمایندگان مجلس وعلما که در مجلس هم فراوان می باشند از ماشین‌های بیگانه استفاده می‌کنند. سوالی که مطرح هست این هست که این اشخاص چگونه می‌توانند مبلغ و تأثیر بگذارند؟

سوالی که مطرح هست این هست که این اشخاص چگونه می‌توانند مبلغ و تأثیر بگذارند؟این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان این مطلب که مبانی دینی به کلیات اشاره کرده هست و اندیشمندان باید با مطالعه دین به استخراج مبانی دیدگاهی برای برطرف مشکلات جامعه بپردازند،‌ اظهار کرد:‌علت اینکه حالا ما به اینجا رسیده‌ایم و پاسخی برای خود پیدا نمی‎کنیم به سبک ناصحیح زندگی ما بر می‌گردد. یکی از مشکلات جامعه امروزی ما این هست که بعضی اشخاص در عرصه‌های متفاوت حکومتی و اعتقادی سخن می‌زنند و خود به آن عمل نمی‌کنند؛ به همین سبب مردم هم به صحبت‌های آنان توجه ندارند و اهتمام نمی کنند که به آنان عمل کنند.

انتهای پیام