به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ شبستان درج کرد: حجت الاسلام دکتر مهدی مویدی، مسئول کمیته مسجد مرکز تعلیم های کاربردی حوزه علمیه شهر قم در جواب به پرسشی حول تاثیر حضور مسجد بر تربیت جامعه و اصلاح سبک زندگی، اظهار کرد: تعلیم و تربیت موفق در جامعه اسلامی خود لازمه بایدها […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ شبستان درج کرد: حجت الاسلام دکتر مهدی مویدی، مسئول کمیته مسجد مرکز تعلیم های کاربردی حوزه علمیه شهر قم در جواب به پرسشی حول تاثیر حضور مسجد بر تربیت جامعه و اصلاح سبک زندگی، اظهار کرد: تعلیم و تربیت موفق در جامعه اسلامی خود لازمه بایدها و نبایدها و محورهایی هست که در این میان مسجد نقش پررنگی را ایفا می کند.

وی دنبال کرد: کانون نخست که باید به آن توجه گردد و در جامعه امروز جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد، جنس تعلیم و تربیت مسجدی هست؛ این سبک تربیتی اصطلاح علمی اش تربیت غیررسمی هست، ما در سامانه آموزشی کشور با وجود آنکه می گوییم مبتنی بر دین هست، خروجی موفق نداشته ایم؛ چون این سامانه درست عمل نکرده هست.

مسئول کمیته مسجد مرکز تعلیم های کاربردی حوزه علمیه شهر قم در ادامه اظهار کرد: در قیاس با نظام آموزشی، حُسن تعلیم و تربیت مسجدی که تاثیرگذارتر از تربیت رسمی شده هست را میتوان در چند مولفه چکیده کرد، نخست آنکه تربیت مسجدی یک تربیت اجتماعی هست و اجتماع خود تربیت کننده هست.

وی گفته بود: اما در اجتماع ما آن تربیت هایی که ایده ال جامعه اسلامی هست، خیلی اوقات با عارضه هایی همراه هست که علت می گردد فرهنگ اصیل دینی به نسل ها جابه جا نشود، این در حالی هست که مسجد، توان دارد تربیت مطلوب اسلامی را بدون ویروس و هیچ آسیبی به طور مستقیم به شخص انتقال می دهد.

اهل مسجد شدن تاثیرات معنوی بسیار دارد

مویدی تاکید کرد: اساساً صرف حضور و تردد اشخاص به مسجد در هر سنی که باشند تاثیر غیرمستقیم را می گذارد؛ شاید بسیار شنیده باشیم که بیان می کنند فلانی اهل مسجد هست، همین اهل مسجد شدن تاثیرات معنوی دارد، تاثیرات رابطه با مومنین و جنس عبادت در مسجد همه دست به دست هم می دهد تا روی اشخاص تاثیر مثبتی بگذارد.

مسئول کمیته مسجد مرکز تعلیم های کاربردی حوزه علمیه شهر قم، ابراز کرد: کانون دیگری که درباره تربیت مسجدی باید به آن توجه کرد این هست که به هرحال تاثیر حضور در مسجد و تعلیم و تربیت در فضایی بجز مدرسه، بسیار متمایز تر از آن چیزی هست که اشخاص به طور همه روزه و در قالب یک عادت دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه آدم باید سبک زندگی را در فضای حقیقی بیاموزد، اظهار کرد: این تعلیم نباید صرفاً در فضای کلاسیک و درسی، تجربه گردد لکن فرد باید شکست بخورد و بازخورد ببیند و مسیولیت پذیری را بیاموزد، مسجد چنین فضایی را فراهم می کند.

مسجد؛ میدان عینیت یافتن سبک زندگی اسلامی

مویدی افزود: کسی که در مسجد فعال هست قسمتی از تجربه سبک زندگی اسلامی برایش حاصل می گردد یعنی توان دارد صفاتی که در کتاب ها خوانده را در قالب حقیقی ببیند، صفاتی نظیر مشارکت و روحیه دوستی و برادری، یکرنگ بودن و زیادی صفت ها دیگر.

وی با بیان اینکه آدم اجتماعی هست و تحت تاثیر اشخاص اطراف خود قرار می گیرد، تصریح نمود: اینکه اثرگذاری مسجد بر سبک زندگی و الگوپذیری به خوب ترین نحو هست وامدار حضور آدم هایی هست که در عین زندگی در فضای ارتقا یافته، شاخصه های اسلامی را در سبک زندگی خود رعیات می کنند. هرچه که بخواهیم در حرف مثال بیاوریم در مسجد نمونه اش هست، از اکتساب و کار گرفته تا برطرف مشکلات و … .

مویدی در بخش دیگری از موضوعات خود اظهار کرد: یکی از مسایلی که در بعضی خانواده های مذهبی وجود دارد این هست که دوست دارند بچه ها در محیطی به اصطلاح ایزوله و به دور از عارضه ها باشند و تربیت غیرمذهبی نداشته باشند، اما این مسئله خود یک عارضه هست.

وی دنبال کرد: چون که این نوجوان در نهایت وارد اجتماع می گردد، اگر این فرزند به طور مستمر در این تنگنا باشد، تربیت اش ناقص می گردد، راه میانبر و منشاء اثر آن هست که این خانواده ها اذن دهند که فرزندان به مسجد بیایند، مسجد در عین حال که پذیرای اقشار متفاوت مردم هست، در عین حال هدف مشترکی را برای شان تشریح می کند.

مسئول کمیته مسجد مرکز تعلیم های کاربردی حوزه علمیه شهر قم، تاکید کرد: نوجوانی که ارنباطش با مسجد برقرار می گردد در حقیقت با جامعه مربوط شده هست؛ این رابطه غیرمستقیم با اجتماع در فضای مسجد علت ارایه زیادی از نیازسنجی ها به نوجوان می گردد.

مویدی در انتهاء افزود: از مشکلات جامعه جوان ما انتخاب های انتزاعی، ذهنی و جعلی هست که عارضه می رساند؛ اگر شخص بتواند به شناخت اجتماعی برسد توان دارد انتخاب های صحیح داشته باشد و این با اهمیت در در سبک زندگی مسجدی مشهود هست.

انتهای پیام