به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تاحالا دو بخش گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مورد سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با همکاری ۶۰۰ نفر تدوین […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تاحالا دو بخش گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مورد سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با همکاری ۶۰۰ نفر تدوین گردید/ داروی زیادی از آسیب‌های کشور را در این سند جست‌وجو کنید» و «آسیب‌های نظام تعلیم غربی در ایران با احترام رفتاری به وصایای امام(ره) قابل معالجه هست» حجت‌الاسلام والمسلمین درودی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: در ادامه موضوعات دو بخش گذشته حول سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش، نوبت به حلقه واسط بین مبانی دیدگاهی و راهکارهای سند دست یافته هست؛ چراکه عدم وجود این حلقه میانی علت شده هست اشکالات و ایراداتی مثل ایدئولوژیک بودن و نامفهومی قسمتی از این سند مطرح گردد که در جای خودش به صورت طولانی به آن پرداخته می گردد اما در این بخش به مباحثی جهت ارزش و عظمت سند با عنوان مصادیق ساحت‌های ۶گانه در قالب یک مقدمه و ۳ فصل بحث می گردد که می‌تواند جوابی به بعضی از اشکالات بر سند هم باشد.

گفت و گو سوم را در این مورد بخوانید:

وی با طرح این سوال که چه نسبتی میان مبانی دیدگاهی و راهکارهای آن موجود هست تا بتوان یک آموزشگاه و آموزش‌های آن را متحول کرد، اظهار کرد: در هر مدرسه‌ای فیما بین مربی و متربی یک سلسله موضوعات دیدگاهی وجود دارد که غنای آنان سطح ارتباطات در آموزشگاه را تعیین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی با بیان اینکه فصول ۳گانه طرح شده دربردارنده «چرخش‌ها در امور اداری آموزش و پرورش»، «چرخش‌ها در متون درسی دانش‌آموزان» و «چرخش‌های در مدیریت مدرسه ها کشور» هست.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به مصادیقی برای هر ساحت اشاره نمود.

***  تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی

 1- چرخش از برنامه‌های پراکنده معارف اسلامی به یک دروه ملحق شده و هماهنگ و همه جانبه ۱۲ ساله

۲- ) جهت تعلیم دیدگاهی دین مبین اسلام۷- در ابلاغ و اعطای حکم به امامان جمعه کشور، ابتدا از آنان طرح و برنامه‌ای برای آموزش و پرورش مطالبه گردد……) جهت تعلیم دیدگاهی دین مبین اسلام

۳- اردوهای محاسبه شده برای بازدید علمی از مشاهد مشرفه داخل و خارج کشور متناسب حجم در هر استان

۴- تعلیم بعضی درس ها معارف اسلامی و مربوط با موضوعات علوم انسانی در مساجد  با در نظر داشتن حجم های مخلتف مساجد

۵- برپایی بعضی درس ها توسط محصلین در مساجد و جایگاه ها فرهنگی مربوط با آنان

۶- متنجانس سازی اردوی راهیان نور و اربعین حسینی با درس ها دینی و قرآن محصلین

۷- ۸- روز های پنج شنبه، بعضی درس ها محصلین در مصلی‌های نماز جمعه برنامه ریزی و اجرا گردد.

۸- ۹- روزهای جمعه بعضی برنامه های قرارگاه فرهنگی ستاد نماز جمعه با مدیریت محصلین دیده گردد.

۹- ۱۰- با تشریح برنامه‌ای فراگیر محصلین حد الامکان در هر ماه متناسب درس ها خودشان با مقام معظم رهبری زیدعزه دیدار دارا باشند.

۱۰- ۲- چرخش از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی جهت وزیر آموزش و پرورش، به رأی اعتماد مجلس دانش آموزی و معلمان نمونه کشوری و پس از آن به تصویب مجلس شورا برسد.

۱۱- حضور دوره ای روحانیون نابغه و متخصص در آموزش و پرورش جهت کاوش متون درس ها معارف اسلامی  و عارضه شناسی از روند برنامه‌های آن

۱۲- تشکیل شورای تعلیم و تزکیه کشور توسط ۳ شورای عالی حوزه های علمیه و انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش

*** تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی 

۱- چرخش عنوان وزیر آموزش و پرورش به وزیر دین و دانش

۲- ۱۰- در هر استان یک کانال صدا و سیما توسط دانش‌آموزان جهت اطلاع رسانی از وضع آموزش و پرورش جهان و علاوه بر این وقایع داخل کشور، متناسب با برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان دیده گردد.

۳- چرخش عنوان معاونت پرورشی در وزارتخانه، به معاونت تربیت روحانی

۴- چرخش عنوان مدیر کل قرآن و عترت نماز، به مدیرکل اقامه نماز و مناجات و تلاوت قرآن و سبک زندگی معصومین(ع)

۵- چرخش از مسئولیت‌های متغیر به تشریح پست‌های ثابت در دوره‌های ۱۲ ساله در معاونت‌های آموزشی خصوصاً تربیتی

۶- درج عنوان الزام سواد‌آموزی فرزند در سند ازدواج زوجین

۷- درج عنوان همکاری با آموزش و پرورش در فرم بررسی کارمندان دولت و  سازمان‌های خصوصی کشور

۸- بخش پذیری افت تحصیلی محصلین به وزارتخانه ها و سازمان‌های خصوصی بر آمده از نظر مربیان و متربیان و پرداخت ارزش جهت رشد آنان

۹- تدوین و جمع آوری بعضی کتب به صورت مخصوص و اشتراکی متناسب وقایع استان‌های کشور

۱۰- ۱۲- تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی جهت رکن بنیادی و پر رنگ مناظرات و تبلیغات نمایندگان رئیس جمهوری و شوراها که آموزش و پرورش در شروع و خاتمه آن  رسما و رصدی دیده گردد.

۱۱- تشکیل یک تیم داوری در هیأت دولت جهت امتیاز قسمتی به فرم بررسی وزرا، و وزارتخانه‌های آنان در سطح همکاری آنها  با وزارت آموزش و پرورش

۱۲- ۳- بعضی دانش‌آموزان مالک قدرت بدنی با تشریح متناسب از درس ها ورزشی آنان، برنامه بازدید از بعضی زندان‌های کشور خصوصا جایگاه ها محور اصلاح و تربیت، در طی سال تحصیلی برای آنان برنامه‌ریزی گردد.

***  تعلیم وتربیت زیستی و بدنی 

۱- چرخش از عنوان نمره ورزش به نمره شادابی جسمانی

۲- الزام صدا و سیما و شرکت های تبلیغاتی در همکاری محتوی با آموزش و پرورش خصوصاً تبلیغات مواد غذایی

۳- ۴- سازمان نرمال بعضی فرآورده ها خود را با نظرسنجی از دانش‌آموزان و معلمان مدرسه ها شاخص‌بندی کند.

۴- ۵- تمام ورزشکاران بنام کشور، موظف به یک دوره  تدریس در مدرسه ها آموزش و پرورش گردیده و در مالیات دادن آنان به دولت امتیاز قسمتی گردد.

۵- ۶- قسمتی از نمره ورزش محصلین به صورت ترکیبی با درس ها دینی و قرآن دیده گردد.

۶- ۷- درسی تحت عنوان سبک تغذیه دانش‌آموزی توسط محصلین در هر استان تهیه و تنظیم گردیده و متناسب آن در آموزشگاه‌ها ارزش قسمتی گردد.

۷- ۱۰- با تصویب قانون در شورای عالی آموزش و پرورش، انجمن کهنسالان فرهنگی توسط دانش‌آموزان هنرمند اداره گردد.

***تعلیم و تربیت زیبا شناختی و هنری  

۱- چرخش حد الامکان شکل کلاس‌های دانش‌آموزان از طولی به دایره‌ای

۲- چرخش سر درِ مدرسه ها از ورودی بار‌اندازها و بنگاه های بارگیری، به ورودی مساجد و رویت مشرفه و باشگاه‌های بزرگ ورزشی جهان متناسب هر استان جهت مدیریت جعبه خیال دانش‌آموزان

۳- چرخش معماری کلاس‌های درس از ساختمان‌های تجاری ساز به آرایش تالارهای هنری

۴- چرخش از مشاوره دادن تک بعدی مربیان، به مشاوره دادن مشارکتی با استفاده از دانش‌آموزان واجد شرایط

۵- تدوین عنوان درس انتخاب همسر در پایه دهم دانش‌آموزان کشور

۶- الزام برپایی درس ها هنر دانش‌آموزان در اردوها

۷- الزام وزارت ارشاد در برنامه‌های هنری به همکاری با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش

۸- تدوین و جمع آوری کتابی تحت عنوان انواع نشاط و شادی در تاریخ بشر با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

۹- تدوین و جمع آوری کتابی تحت عنوان آثار هنر ایرانیان قبل و بعد اسلام ،جهت حضور در اماکن مشرفه و اماکن باستانی

۱۰- ۱۱- با جهت دادن به وقف‌های در کشور، وقف دانش‌آموزی خصوصا در بخش هنر قرآنی تشویق و ترویج داده گردد.

۱۱- ۱۲- با تصویب ملزومات سیر اجرایی کردن وصیت نامه شهدا، قسمتی از درس ها هنر دانش‌آموزان از پایه خستین تا متوسطه دوم به کشف هنرمندی‌های شهدا اختصاص داده گردد.

۱۲- ۶- پرداخت قسمتی از حقوق معلمان توسط وزارتخانه‌ها که احتیاج به تربیت خاص دانش‌آموزان برای موفقیت خودشان دارند.

*** تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای 

۱- چرخش از بودجه اختصایی به مشارکتی در تربیت دانش‌آموزان نابغه و کم توان با  همکاری دیگر وزارتخانه‌های مربوط

۲- چرخش از رهاسازی دانش‌آموزان فارغ التحصیل برای بهره برداری وزارتخانه ها و دیگر نهادها و سازمان‌ها، به ثبت اسم و عرضه تقاضای وزارتخانه‌ها از فارغ التحصیلان و پرداخت مالیات علمی

۳- چرخش از رهاسازی متربیان در تعطیلات تابستان به برپایی تعلیم توسط دانش‌آموزان نابغه در فضای سایبری برای دانش‌آموزان محروم  با رویکرد اکتساب مهارت‌های شغلی

۴- چرخش از عنوان صادر کردن مجوز ساخت و سازها در وزارت مسکن و سازمان‌های تابعه آن، به عنوان ملزومات ساخت و ساز مدرسه ها و مساجد

۵- چرخش از صادر کردن کارنامه تحصیلی،  به کارنامه تحصیلی و مهارتی و رفتاری جهت امتیاز در استخدام‌های دولتی

۶- ۱۰-تدوین یک کتاب با عنوان نظرات دانش‌آموزی متناسب نیازهای هر استان، خصوصاً نیازهای محلی که تعلیم آن توسط دانش‌آموزان و نظارت آن با  معلمان صورت گیرد.

۷- تصویب قانون مجلس جهت جابه‌جایی کارمندان دولت برای جایزه و پالایش متناسب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش

۸- تدوین و جمع آوری درسی تحت عنوان انتخاب مهارت و شغل، و تهیه سندی برای جلسه دفاع در حضور معلمان و دانش‌آموزان و والدین

۹- تدوین و جمع آوری کتابی تحت عنوان مهارت یابی در فضای سایبری با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

۱۰-

۱۱- تصویب قانونی در شورای عالی آموزش و پرورش جهت تعیین رویکرد مطالعات و تحقیقات در هر استان، متناسب چالش ها و عارضه های اجتماعی محصلین و معلمان و والدین و هم چنین مربوط کردن تحقیقات دیگر نهادهای دولتی در آن استان

*** تعلیم و تربیت علمی و فن‌آورانه 

 1- چرخش از عنوان رشته‌های فنی و هنرستان‌ها به رشته‌های نیرو ساز صنعت کشور

۲- چرخش متون کتب دینی و قرآن از آیات و روایات یک وجهی به چند وجهی

۳- چرخش متون کتب عربی متناسب با زبان رسانه‌های کشورهای همسایه و مسلمان

۴- چرخش متون کتب اجتماعی از کلی گویی به موضوعات خرد و فردی محصلین در هر استان

۵- چرخش متون کتب پایه از ادبیات خنثی،  به ادبیات مؤثر و محرک به سوی تعالی اخلاقی

۶- چرخش کتب و یا متون معاونت پرورشی از عقیدتی صرف، به متون چالش‌های اجتماعی در هر استان

۷- چرخش از جمع آوری یک جانبه متون در کتب درسی به چرخش تدوین مشارکتی با محصلین

۸- چرخش در بعضی از تالیف کتب با متون مشترک،  به متون مخصوص و مورد احتیاج در هر استان

۹- چرخش عنوان کارنامه‌های دانش‌آموزان به کاریاب‌های دانش‌آموزان

۱۰- چرخش محتوای کارنامه‌های دانش‌آموزی از بررسی متربیان به بررسی معلمان و والدین و صدا و سیما و دیگر عاملان مؤثر

۱۱- چرخش عنوان اخلاق در کارنامه متربیان در ۴ ستون به سطح مشی اجتماعی دانش آموز با همکلاسی‌ها، والدین، محله و  مسجد

۱۲- چرخش از عنوان رقابت در مدرسه ها به مسابقات

۱۳- چرخش از عنوان مردود به عمر دو مرتبه

۱۴- چرخش از عنوان نمره درس ها پایه به نمره ابتکار و اختراع و قد عقلی

۱۵- چرخش از برنامه ریزی یکطرفه مدرسه ها به برنامه ریزی مشارکتی با محصلین در تعلیم متون آموزشی و بررسی از آنان

۱۶- چرخش از تعلیم حافظه‌ای به تعلیم کارگاهی در قالب اردوها

۱۷- چرخش از متون تعلیم اصول الدین به تعلیم کتاب حکومت مهدوی

۱۸- برپایی تعلیم بعضی درس ها متناسب محصلین توسط کارمندان وزرات خانه های مربوط

۱۹- ……)

۲۰- الزام دانشگاههای کشور به درج ‌بندی در فرم امتیاز  پایانه‌ها و رساله های دکتری،  با عنوان رویکرد آموزش و پرورشی موضوعات در  عناوین دفاع شده توسط دانشجوهای