به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از جهان نیوز، ۱۰درصد از جامعه ایران را معلولان و اشخاص ناتوان جسمی تشکیل می‌دهند. کسانی که علی‌رغم ناتوانی‌ها و محدودیت‌های جسمی، از هوش کامل خدادادی بهره مند بوده و قدرت انجام امور متفاوت را حتی خوب تر از اشخاص سالم جامعه دارند. باید توجه داشت که اشتغال […]

  به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از جهان نیوز، ۱۰درصد از جامعه ایران را معلولان و اشخاص ناتوان جسمی تشکیل می‌دهند. کسانی که علی‌رغم ناتوانی‌ها و محدودیت‌های جسمی، از هوش کامل خدادادی بهره مند بوده و قدرت انجام امور متفاوت را حتی خوب تر از اشخاص سالم جامعه دارند. باید توجه داشت که اشتغال و سرکار رفتن یک معلول نه فقط باعث دوری این اشخاص از بیماری‌های متفاوت مثل افسردگی خواهد گردید لکن بار سنگینی از دوش خانواده آنان برداشته و هزینه‌های دولت برای پرداخت مستمری به این اشخاص را کاهش می‌دهد.

با توجه به نامگذاری سال ۹۷ به اسم پشتیبانی از کالای ایرانی، خرید و پشتیبانی مردم از کالای ایرانی باعث افزایش تعداد واحدهای تولیدی و خدماتی داخلی شده و بنابراین زیادی از اشخاص معلولی که به سبب ضعف جسمی در گوشه خانه نشسته‌اند و باعث مشکلات روحی و هزینه‌های مادی برای خانواده‌ها و اطرافیان خود شده‌اند، می‌توانند به بازار کار ورود کرده و به این شکل نه فقط سربار خانواده‌های خود نباشند لکن به عنوان نیروی مولد جامعه، تأمین کننده نیازهای اقتصادی خانواده‌های خود می باشند.

در سال های گذشته بعضی از کارفرمایان در سطح کشور اقدام به استخدام نیروهای معلول برای واحدهای تولیدی و اداری خود کردند.یکی از این واحدهای تولیدی کارخانه تولید مواد بهداشتی فیروز بود که بعد از چند سال استفاده این کارخانه از معلولان،حالا شاهد رشد اقتصادی و افزایش کیفیت فرآورده ها فیروزهستیم واین امر خود نشان دهنده قدرت معلولان در انجام امور واگذار شده به آنان دارد.

در زمینه این گزارش با دو نفر از مسئولان مجموعه های فعال کشور در حوزه اشتغال و تعلیم معلولان به صحبت پرداخته ایم که در ادامه آمده هست؛
اشتغال معلولان به معنای خودباوری هست

محمدرضا هادی پور مدیرعامل محور توانا  اظهار کرد:حدود سال ۷۴ عده ای از معلولین کشور دور هم جمع گردیدند و تصمیم به تشکیل مجموعه‌ای برای پشتیبانی از حقوق معلولان و اشتغال این اشخاص گرفتند.

هادی پور با اشاره به دید منفی جامعه در ارتباط با ضعف و ناکارآمدی معلولان اضافه کرد: کوشش ما بر این هست که این نگاه را در جامعه ایجاد کنیم که معلولیت و تنگنا قدمی به سوی سازندگی بوده و با این نگاه بتوانیم معلولان وارد جامعه و بازار کار کنیم.

وی در ارتباط با مراحل رشد موسسه توانا در سالهای گذشته اظهار کرد: در قدم اول آغاز به ایجاد واحدهای کارآفرینی و صندوق قرض‌الحسنه برای معلولان کردیم و این مبحث موتور هر کسی گردید تا حالا سه کارخانه ایجاد کرده و حدود ۸۰۰ نفر معلول و ۲۰۰ اشخاص سالم که جزء خانواده‌های معلولان می باشند، برای ما کار کنند.

مدیرعامل محور توانا با اشاره به زمینه‌های متفاوت فعالیت‌ معلولان تصریح نمود: حالا کارخانه های در حوزه تولید تابلوهای الکترونیک، کارگاه شیشه‌گری، کارخانه خیاطی و حوزه بسته‌بندی کارخانه تولید لوازم بهداشتی فیروز فعالیت می‌کند.

هادی پور با بیان اینکه مجموعه توانا توانسته بستر را برای ترویج کار معلولان در کل کشور آماده کند، اظهار کرد: طبق تحقیقاتی که در ۱۰۳ شرکت بزرگ دنیا که از معلولان برای کار استفاده می‌کردند،انجام گرفت مشخص گردید؛ ۶۵ درصد قدرت معلولان زیادتر از اشخاص سالم، ۲۵ درصد همتراز اشخاص سالم و تنها ۱۰ درصد معلولان را کم توان‌تر از اشخاص عادی دانسته‌اند.

وی در ارتباط با خصوصیت کارمعلولان اظهار کرد: معلولان کار خود را به دشواری به دست می‌آورند و بنابراین پایبندی و حرف‌شنوی بیشتری از مسئولان دارند.علاوه بر این نیروهای کار معلول به مجموعه‌های کاری خود وفادارترند.

مدیرعامل محور توانا اضافه کرد: در بعضی مواقع معلولیت خصوصیت مثبتی در کار تلقی می‌شود به عنوان مثال در جاهایی که سر و صدا فراوان هست اشخاص کر و لال در کارها موفق‌ترند و یا در جاهایی که به دقت چشم احتیاج نیست مثل مشاورهای تلفنی، اشخاص نابینا تمرکز بیشتری دارند.

هادی پور یادآور گردید: حالا مجموعه ما آمادگی دارد تا معلولان را به تمام نقاط کشور و واحدهای تولیدی در هر منطقه معرفی کند تا معلولان بتوانند در کارگاه‌ها و شرکت‌های منطقه های خود مشغول به کار گردند.

وی تاکید کرد:‌بدون شک راندمان و برکت کار معلولان در فضای کاری زیادتر هست. علاوه بر این دولت مشوق‌هایی مثل معافیت قسمت ۲۳ درصدی بیمه و پرداخت کم بودن کارایی فرد معلول را پیش‌بینی کرده هست.

مدیرعامل محور توانا تاکید کرد: اگر دولت در بودجه‌های خود توجه بیشتری به اشتغال معلولان داشته باشد، زیادی از مشکلات این قشر رفع خواهد گردید و به جای اینکه بخواهد به معلولان مستمری بدهد می‌تواند این هزینه‌ها را در اشتغال‌زایی آنان صرف کند.

هادی پور تصریح نمود: ۱۰ درصد جامعه کشور را معلولان تشکیل می‌دهد و در حالتی که این جمعیت در تولید ملی و مولد جامعه وارد گردند می‌توانند منفعت های اقتصادی بی‌شماری را به دنبال دارا باشند.

وی یادآور گردید: در جامعه جهانی جمله ای هست که می‌گوید اگر معلول کار پیدا نماید دیگر معلول نیست و ارزش اشتغال برای معلولان فراتر از اشتغال صرف بوده و بحث خودباوری هست.

کارفرمایانی که به معلولان کار می‌دهند، مشمول کمک‌های دولتی می‌شوند
علیرضا آتشک مدیرانجمن رعد الغدیراظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ عده ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف با هدف ایجاد اشتغال و تعلیم معلولان موسسه‌ای را بنا کردند زیرا که مستلزم اشتغال و کار برای معلولان، مهارت‌آموزی هست.

آتشک اضافه کرد: به تدریج توانستیم کار خود را توسعه دهیم و حالا ۴ مرکز در تهران و ۲۷ مرکز در کل کشور به عنوان جایگاه ها مشاوره معلولان مشغول به فعالیت می باشند.

وی گفته بود: تا به حال در تهران در بیست و نه رشته، ۲۵۰۰ نفر معلول تعلیم دیده‌اند که بیشتر از ۷۵۰ نفر آنان مشغول به کار می باشند.

مدیرانجمن رعد الغدیر اضافه کرد: از این تعداد ۲۵۰ نفر به طور مستقیم توسط موسسه رعد الغدیر جذب شده هست و ۵۰۰ نفر دیگر از طریق معرفی به کار و یا اشتغال در منزل در حال کار کردن می باشند.

آتشک تصریح نمود: زیادتر اشتغال‌هایی که در موسسه الغدیر ایجاد شده در حوزه استفاده از معلولان در مرکز ارتباط فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بوده هست علاوه بر این در حوزه‌هایی که مثل سوخت لباس کاری و پرسنلی و صنعت های دستی معلولان مشغول به کارند.

وی با اشاره به مزایای بهره‌گیری از نیروی کار معلول در واحدهای تولیدی و شرکت‌ها اظهار کرد: اگر تولید کنندگان ما از نیروی کار معلول استفاده نمایند شاهد می باشند که این مبحث مزایای بی‌شماری برای آنان دارد و در زیادی از مورد ها معلولیت باعث ایجاد توانایی‌ها و استعدادهای خاص و خارق‌العاده در این اشخاص شده هست.

مدیرانجمن رعدالغدیر تصریح کرد: در حالتی که واحدهای تولیدی و اداری بخواهند از نیروی معلول برای کار خود بهره‌ دریافت کنند موسسه الغدیر می‌تواند با اعزام نیروهای متخصص فضا را برای حضور معلولان مناسب‌سازی کند.

آتشک ابراز کرد: با توجه به دیدگاه امام، برکت وجود معلولان در کار باعث افزایش نفع شده و علاوه بر این وجود این اشخاص باعث افزایش ارزش افزوده خواهد گردید.

وی در انتهاء یادآور گردید: به تمام کارفرمایان کشور پیشنهاد می‌کنم از اشخاص معلول در کار خود استفاده نمایند و از این طریق از مزایای دولتی و بهزیستی این امر بهره‌مند گردند.

مرجع: باشگاه خبرنگاران