به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از محور خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمجتبی ملکی، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در اولین کمیته مشترک پیش‌نویس تدوین برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش که با حضور معاونان حوزه و آموزش و پرورش در […]

////

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از محور خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمجتبی ملکی، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در اولین کمیته مشترک پیش‌نویس تدوین برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش که با حضور معاونان حوزه و آموزش و پرورش در دبیرخانه ستاد همکاری‌ها تشکیل گردید، اظهار کرد: در سال ۹۰ ــ ۹۱ تعداد مدرسه ها امین که در اختیار یک روحانی مجرب بود کمتر از ۵۰ مدرسه بود، امروز این تعداد مدرسه ها که عمده آن از طریق معاونت تبلیغ حوزه پشتیبانی می‌شود و اجرای آن توسط معاونت پرورشی فرهنگی هست به سه هزار و ۵۰۰ مدرسه فعال در سراسر کشور دست یافته هست و این در حالی هست که این تعداد برای ۱۰۶ هزار مدرسه در کشور عدد خیلی ناچیزی هست

منحصرا دو میلیون دانش‌آموز از موهبت روحانی در مدرسه بهره‌مند هست

وی گفته بود: در خانواده ۱۳ میلیون دانش‌آموزی و قریب به یک میلیون، منحصرا قریب به دو میلیون دانش‌آموز از موهبت یک روحانی بهره‌مند می باشند.

دبیر ستاد همکاری‌ها دنبال کرد: در کمال خوشبختی استقبال و مطالبه اولیای گرامی و همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان در مورد حضور پررنگ روحانیون از نظر اندکی و کیفی بسیار جدی هست.

رسانه ملی استقبال مدرسه ها از حضور روحانیون را به عکس بکشد

حجت‌الاسلام ملکی گفته بود: مکررا گفته‌ام، اگر بتوانیم این تاثیرگذاری را به‌ویژه توسط گزارش‌های عکسی به سمع و نظر جامعه دینی خودمان برسانیم، شاهد استقبال گسترده‌ای از روحانیون در مدرسه ها را می باشیم.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: البته حجم امروز حوزه‌های علمیه، جوابگوی همه نیازهای آموزش و پرورش نیست ولی چاره‌ای جز اولویت‌بندی و تعیین اولویت‌ها نیست.

نگاه کلان مسئولان هر دو نهاد به بالا بردن همکاری‌ها

ملکی با اشاره به جلسه ۱۳ اسفندماه ۹۶ در قم، اظهار کرد: با تصمیم رؤسای عالی ستاد می‌بایست برنامه ای در قالب برش برنامه‌های پنج ساله حوزه‌های علمیه برای همکاری با آموزش و پرورش تدوین و تهیه گردد و پس از تصویب در ستاد برای اجرا به مجموعه‌های مربوط در حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ گردد.

وی عنوان نمود: در هفته گذشته برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش ابلاغ گردید و سه برنامه به برنامه‌های مشترک اختصاص دارد که برای سومین سال پیاپی توسط وزیر محترم ابلاغ می‌شود.

حجت‌الاسلام ملکی اضافه کرد: پژوهش در حوزه همکاری‌های استانی و معطوف ستادی، پشتیبانی از پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار، همکاری حوزه در تقویت مدرسه ها علوم و معارف اسلامی، اعزام مبلغ، توانمندی طلاب شاغل در وزارتخانه، طرح مدرسه ها امین، همکاری در تدوین متون درسی، جذب طلاب سفیران هدایت و…

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفته بود: امید هست با برپایی نشست ها مشورتی مشترک هر چه سریعتر به نکته نظرات مشترک این برش پنج ساله دست پیدا نماییم.

آموزش و پرورش از موضوعات اصلی و آینده کشور

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مهدی رجایی، مسئول دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بحث آموزش و پرورش بسیارمهم هست و از موضوعات اصلی و آینده کشور هست. سیاستگذاران و مسئولان حوزه عنایت خاصی به آموزش و پرورش دارند و آنچه داریم را در خدمت این نهاد با ارزش قرار داده و می‌دهیم. بنابراین، برای انجام این با اهمیت می‌بایست به یک برنامه اندکی با محورهای مشخص برسیم که البته پیشنهاداتی را جهت عرضه به عنوان نمونه آماده کرده‌ایم.

پیشنهاداتی در پنج محور برای باز شدن فضای همکاری

وی دنبال کرد: در پنج محور پیشنهاداتی را برای باز شدن فضای همکاری زیادتر آماده کرده‌ایم، که «برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت معلمان، برپایی دوره‌های مشترک آموزش و تربیت، مراجع انسانی، امور تربیتی و تبلیغ، توجه به مساله پژوهش و ساختار‌سازی» من جمله محورهای مطرح هست که می‌توان به یک نکته نظر مشترک رسید.

رجایی اضافه کرد: با ارزیابی و توجه به این محورها و زیرساخت‌های موجود می‌توانیم به اتفاق نظر مشترک و سازنده‌ای دست پیدا نماییم، «تربیت معلم مبلغ» طرح خوبی هست که در یک مدرسه آموزشی هم از موهبت یک معلم قرآن و دینی بهره‌مند باشیم و هم از روحانی به‌منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و اقامه نماز جماعت که دارای صرفه اقتصادی نیز هست.

وی در ادامه به طرح‌های پژوهشی مشترک اشاره نمود و اضافه کرد: امروز محققان زیادی در عرصه آموزش و تربیت و سایر عرصه‌ها می باشند که به جهت کم بودن مراجع مالی امکان فعالیت ندارند، اگر حمایتی از جانب وزارتخانه و حوزه تدارک دیده گردد، می‌توانیم تا انتهاء سال تحصیلی چندین طرح پژوهشی کاربردی و عملیاتی را پیش رو دارا باشیم.

جامعه دانش‌آموزی حوزه و خدمات آن را نمی‌شناسند

حجت‌الاسلام رجایی با بیان اینکه دانش‌آموزان، حوزه و خدمات آن را نمی‌شناسند، اظهار کرد: در کمال تأسف قشر دانش‌آموز نسبت به حوزه علمیه و خدماتی که با بیشتر از قرن‌ها فعالیت داشته، خارجی و ناآشنا می باشند که امیدواریم آموزش و پرورش نسبت به معرفی این مرکز علمی جهان اسلام نگاه ویژه‌تری داشته باشد.

مسئول دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: در کمال خوشبختی روحانیون زیادی در بدنه آموزش و پرورش جذب شدند، اما رابطه خود را با حوزه قطع کرده‌اند، با همکاری آموزش و پرورش بر آن هستیم تا بانک اطلاعات حوزیان شاغل در وزارتخانه را با همکاری آموزش و پرورش تهیه کنیم و خدمات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی را برای آنها دارا باشیم.

قالب‌های همکاری را مشخص نماییم

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمود ملکدار، مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه در سخنانی اظهار کرد: هدف از تشکیل این جلسه تدوین و ارزیابی برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش هست.

وی اضافه کرد: ابتدا باید قالب‌های همکاری را مشخص نماییم تا ببنیم در چه قالب‌هایی این همکاری و معیت قصد ادامه مسیر دارد و پس از آن محتوا را تدوین و در این قالب‌ها تزریق کنیم.

حجت‌الاسلام ملکدار دنبال کرد: وقتی قالب‌ها، برنامه‌ها، محتوا، زمان، مستندات هر برنامه، سندهای بالا دست و مخاطب های مشخص گردد، مطمئنا این معیت و نزدیکی خوب تر صورت می‌گیرد.

مدرسه ها صالح را تأسیس کنیم

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مردان‌پور نیز گفته بود: سند بالادستی، سند دگرگونی و سایر سندهای جامع که باید طبق آن برنامه‌ریزی و حرکت کرد، همه در زمینه تشکیل یک مدرسه صالح هست، اگر ما به جای حرکت از بالا از پایین اقدام نماییم و در هر شهر شش مدرسه صالح طبق ضابطه های و خواسته‌های سند دگرگونی و مصوبات ستاد تأسیس کنیم شاهد رخدادهای مبارکی می باشیم و تشکیل چنین مدارسی گامی در زمینه تحقق سند دگرگونی بنیادین می باشد.

نقد و ارزیابی کتب درسی توسط حوزه اقدام ارزشمندی هست

حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی نیز در مورد اینکه این سازمان خواستار همکاری مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش هست، اظهار کرد: اینکه کتب آموزش و پرورش توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نقد و ارزیابی می‌شود، اقدام بسیار ارزشمندی هست و ما آماده همکاری بیشتر از پیش هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه مبحث ستاد، همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش هست، تصریح نمود: در این ستاد بحث همکاری مطرح هست، بنابراین نباید به گونه‌ای برخورد گردد که گویا ثبت سفارشی می‌شود و قرار نیست چیزی گرفته گردد.

تورانی دنبال کرد: در این ستاد با روحیه همکاری باید کار را جلو برد، همکاری باید در تمام ابعاد باشد و اینچنین معیت خوب تر صورت می‌گیرد.

سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی گفته بود: مساله کم بودن بودجه امروز معضل همه سازمان‌ها و نهادها هست، اما در مورد موضوعات مشترک می‌توان کارهای ارزشمندی انجام داد.

راز موفقیت و پیشبرد سیاست‌های توجه به سندهای بالادستی هست

علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی ستاد همکاری‌ها هم در ادامه این نشست اظهار کرد: بحمدلله زیادی از این مورد ها در برنامه سیاست‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش دیده شده هست و مورد ها جدید در قالب برنامه ‌ای سال ۹۸ قابل اجرا هست.  اینکه مسائل به‌صورت اولویت‌بندی مطرح گردد، راز موفقیت و پیشبرد سیاست‌های ستاد و سندهای بالادستی هست.

دست کم حق‌القدم را هم به روحانیون نمی‌دهیم

محمد‌رضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه تعیین اولویت‌ها و علمیاتی کردن آن از امتیازهای برنامه پنج ساله ستاد می‌تواند باشد، اضافه کرد: امروز از ۷۵ هزار مدرسه تنها ۲۶ هزار مدرسه دارای نماز جماعت هست و از ۱۸ هزار و ۵۰۰ روحانی که در بحث برپایی نماز جماعت ما را یاری می‌کنند دست کم حق‌القدم را هم نداریم که به آنها بدهیم.

تدوین برنامه‌های تلفیقی همکاری‌ها را عملیاتی‌تر می‌کند

در ادامه عبدی‌پور به نمایندگی از سازمان مراجع انسانی و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر بخواهیم در برنامه پنج ساله به رخدادهای خوبی برسیم، باید نیازسنجی‌هایی در مورد فعالیت‌های آموزش و پرورش صورت گیرد و پس از آن طرح‌ها نوشته گردد.

وی اظهار کرد: تدوین برنامه‌های تلفیقی و پایه‌ای می‌تواند این همکاری‌ها را عملیاتی‌تر کرده و نتیجه های خوبی را بر جای خواهد گذاشت.

در انتهاء این نشست، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌ها در جمع‌بندی نشست اظهار کرد: امروز باید واقعیت‌ها را ببنیم، خوب بسنجیم، نیازسنجی کنیم و پس از آن برنامه‌ریزی دارا باشیم.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: توجه به اولویت‌ها از فاکتورهای با اهمیت برنامه‌ریزی هست، مشتری مداری، مساله محور بودن مواردی هست که باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه امروز احتیاج آموزش و پرورش چیست؟ باید از همه مجموعه‌های مربوط با آموزش و پرورش نیازسنجی گردد تا به یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر و عملیاتی‌تری دست پیدا نماییم.

حج‌ الاسلام ملکی اظهار کرد: نکته با اهمیت دیگری که باید نسبت به آن توجه داشت، مساله محدودیت‌ها هست، باید نسبت به این محدودیت‌ها چاره‌اندیشی کرد.

اکبر پوستچیان
انتهای پیام