به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ امروز طبق تقویم سال روز ارتحال علامه سیدمحمدحسین فضل الله از علمای معروف لبنان هست؛ وی در سال ۱۹۳۵ م. (۱۳۵۴ (۱۳۵۴ ق) در نجف اشرف در خانواده روحانى دیده به جهان گشود و تحت اشراف پدرش سید عبدالروف فضل الله –از مراجع مذهبى شیعه- مراحل […]

«من وحی القرآن» علامه فضل‌الله تفسیری قابل ملاحظه در پاسخگوئی به شبهات است

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ امروز طبق تقویم سال روز ارتحال علامه سیدمحمدحسین فضل الله از علمای معروف لبنان هست؛ وی در سال ۱۹۳۵ م. (۱۳۵۴ (۱۳۵۴ ق) در نجف اشرف در خانواده روحانى دیده به جهان گشود و تحت اشراف پدرش سید عبدالروف فضل الله –از مراجع مذهبى شیعه- مراحل تربیت و آموزش را به شیوه‌اى که در آن زمان معمول بود گذراند. علامه سید محمد حسین فضل الله در سال ۱۹۳۵ م. (۱۳۵۴

از علامه بر تفسیر «من وحی القرآن» آثاری مثل؛ الحوار فى القرآن، اسلوب الدعوه فى القرآن، من عرفان القرآن، حرکه النبوه فى مواجهه الانحراف و دراسات و بحوث قرآنیه بر جای مانده هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه تفسیر وی در ۲۴ جلد به عربی تالیف و منتشر گردیده هست اظهار کرد: علامه فضل‌الله شخصیتی علمی و سیاسی در محیط و فضایی مثل کشور لبنان با آن همه مشکلات بود که به همین سبب تاثیرات محیطی هم در آثار علمی و فتاوای فقهی وی دیده می‌شود.

علوی‌مهر با بیان اینکه مقدمه و روش این تفسیری قابل ملاحظه هست دنبال کرد: در مقدمه این تفسیر به موضوعاتی مثل اصل درک قرآن، روش فهم‌پذیری قرآن، موضوعاتی مثل ظاهر و باطن و محکم و متشابه و تاویل علاوه بر این عاملان شکل‌گیری تفسیر پرداخته شده هست.

این قرآن‌پژوه با اشاره به روش تفسیری علامه فضل الله تصریح نمود: وی ابتدا وجه تسمیه سوره و اغراض آن، مکی و مدنی بودن، فضای سوره، علت نزول و در ادامه تفسیر چند آیه چند آیه را بیان کرده هست و شان نزول را بیان می‌کند.

«من وحی القرآن» علامه فضل‌الله تفسیری قابل ملاحظه در پاسخگویی به شبهات است

ریاست پیشین انجمن قرآن‌پژوهی با بیان اینکه روش تفسیری وی قرآن به قرآن هست اظهار کرد: علامه فضل الله با اهمیت ترین راه برای تفسیر قرآن به قرآن را تعیین محکم و متشابه می‌داند، زیرا آیات متشابهات را می‌توان با مراجعه به محکمات تفسیر کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این روش مورد تائید اهل بیت (ع) هم بوده هست تصریح نمود: علامه فضل الله به عنوان نمونه در تفسیر آیه شریفه «الرحمان علی العرش استوی» آن را با آیه «لیس کمثله شیء» تفسیر کرده هست.

علوی‌مهر با بیان اینکه تفسیر قرآن به قرآن وی مشابه المیزان به معنای بی توجهی به روایات نیست تاکید کرد: وی به روایات عنایت بسیاری دارد و روایاتی را در تفسیر دخیل می‌داند که صحیح السند باشد بنابراین احادیث ضعیف را رد می‌کند به همین سبب در ذیل آیه تطهیر روایات ذی ربط به خمسه طیبه را می‌پذیرد و مصادیق این آیه را بر ۵ معصوم (ع) تطبیق می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های تفسیر علامه فضل الله، استفاده از براهین عقلی در تفسیر هست اظهار کرد: علامه مفهوم آیاتی را که با حکم عقل سازگار نیست رد نموده به عنوان مثال، در رد تفسیر وجه و ید به وجه و ید ظاهری در آیات «کل شیء هالک مگر وجهه و یدالله مغلوله» می‌گوید که این دو با عقل هماهنگی ندارد علاوه بر این در داستان گفت‌وگوی خداوند با انسان و ابلیس و فرشتگان و یاد دادن اسماء به انسان می‌گوید صحنه حرف گفتن خدا با فرشتگان و انسان و .

ملموس نیست… علوی‌مهر علاوه بر این با اشاره به گرایشات علم تجربی در تفسیر من وحی القرآن اظهار کرد: وی به صورت عموم موضوعات علوم تجربی را نمی‌پذیرد و نگرش منفی در این زمینه دارد و سبب وی نیز آن هست که علوم تجربی مجموعه‌ای از فرضیاتی هست که گرفتار تغییر می‌شوند.

نگاه منفی به تفسیر علمی

ریاست پیشین انجمن قرآن‌پژوهی دنبال کرد: وی در تفسیرش موضوعات ادبی کوتاه را نیز مطرح نموده و در عوض از پرداختن به فضایل سوره‌ها اجتناب کرده و به تناوب آن را بحث می‌کند علاوه بر این گرایش سیاسی و جهادی در تفسیر وی بسیار چشمگیر هست.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های این تفسیر، گرایش اجتماعی آن هست عنوان نمود: وی جواب به شبهات بویژه شبهات روز مثل مسایل ذی ربط به بانوان و قصاص و.

را زیادتر از مسائل دیگر مورد توجه قرار داده هست…

انتهای پیام