حجت الاسلام المسلمین امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز پژوهش ها و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در صحبت با خبرنگار دین و تفکر خبرگزاری فارس با اشاره به خصوصیات حضرت حمزه از منظر اهل بیت (ع) گفت: بی تردید حمزه (ع) یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ اسلام هست. *حمزه بن […]

حجت الاسلام المسلمین امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز پژوهش ها و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در صحبت با خبرنگار دین و تفکر خبرگزاری فارس با اشاره به خصوصیات حضرت حمزه از منظر اهل بیت (ع) گفت: بی تردید حمزه (ع) یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ اسلام هست.

*حمزه بن عبدالمطلب در رأس مؤمنین واقعی هست

حجت الاسلام حسنلو بیان داشت: حضرت حمزه (ع) با دشمنان به قتال و جهاد پرداخت و به خیل نخستین شهدای اسلام پیوست؛ قتال و شهادتی که با مثله و قطعه قطعه شدن اعضای بدنش توأم شد و علف های بیابان بر پیکر خونینش کفن گردیدند. البته آیات مکرر دیگری هست که سیدالشهدا، حمزه مصداق روشن و نمودار بارزی از این آیات هست.

*اولین عزاداری در اسلام برای حمزه بود

وی دنبال کرد: پس از ایمان حمزه به پیامبر (ص) و در آمدن به جرگه دعوت شدگان، اسلام قدرتی گرفت و زیادی به جهت ایمان حمزه به سوی اسلام گرویدند. حمزه کسی هست که پیامبر (ص) پس از شهادتش بر او بسیار گریست و بانوان انصار و مهاجرین را فرمود تا برای او اقامه عزا و گریه کنند و این نخستین عزاداری در اسلام برای عزیز پیامبر (ص) بود.

این استاد حوزه اضافه کرد: شهادت او فقدانی برای اسلام بود و برای پیامبر غمی جانکاه بود که هرگز جبران نشد. رسول خدا (ص) برای تسلی و آرامش دخترش، از عنایات و برکات خداوند بر اهل بیت (ع) حرف زد.

*شهید ما سیدالشهدا هست

وی گفت: پیامبر (ص) قسمتی از موهبت های خدا را که بر این خاندان ارزانی داشته هست برشمرد تا بدین جا رسید: دخترم! ما اهل بیتی هستیم که خداوند ۶ صفت و خصوصیت را بر ما عطا کرده هست که بر هیچکدام از گذشتگان و آیندگان عطا نکرده هست؛ زیرا پیامبر ما سید انبیا و مرسلین هست و آن پدر تو هست و وصی ما سید اوصیا هست و آن همسر تو هست و شهید ما سیدالشهدا هست و آن حمزه بن عبدالمطلب عموی پدر تو هست. فاطمه (س) گفت: ای فرستاده خدا، آیا او منحصرا سید شهیدانی هست که با وی به شهادت دست یافته اند؟ پیامبر فرمود: نه، لکن او سید شهدای نخستین و آخرین، بجز انبیا و اوصیا هست.

حجت الاسلام حسنلو ابراز داشت: رسول خدا (ص) فرمود: ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتیم. رسول الله، حمزه سیدالشهدا، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین و مهدی (عج)، با وجود اینکه پیامبر (ص) بیشتر از هفت عمو داشت، اما عمویی چون حمزه و ابوطالب نداشت، ابوطالب در دوره حیات خود و با تقدیم فرزندان خود به محضر پیامبر از دین پشتیبانی کرد تا او زنده بود، کسی جرأت اذیت حضرت را نداشت. به همین دلیل سال وفاتش عام الحزن پیامبر بود. حمزه پس از ابوطالب بزرگ ترین پشتیبان پیامبر (ص) بود، بنابراین فرمود: «اَحَبّ اِخوانی اِلَیَّ علّی بن أبیطالب و أحَبّ أعْمامی اِلیَّ حَمْزَه»؛ دوست داشتنی ترین برادرانم علی بن ابیطالب و دوست داشتنی ترین عموهایم حمزه هست.

*محبوب ترین اسم ها نزد پیامبر «حمزه» هست

وی اضافه کرد: یکی از اصحاب سؤال کرد: یا رسول الله! خداوند فرزندی عنایت کرده اسمش را چه بگذارم. فرمود: «سَمِّهِ بأحَبِّ الأسماء اِلیّ حَمْزه»، اسم وی را که همنام دوست داشتنی ترین اسم ها نزد من هست بگذار و آن حمزه هست.

*حمزه در قیامت با لقب اسدالله نامیده می گردد

مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز پژوهش ها و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه گفت: در حدیث مفصلی که امیر مؤمنین (ع) از رسول خدا (ص) نقل کرده، آن حضرت، در مورد حضرت حمزه (ع) می فرماید: «اما انّ حمزه عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه» همانا در قیامت عمویم حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد. در جنگ احد حمزه شهید شد و این نقطه عطفی برای حیات اسلام بود، زیرا اگر جان نثاری حمزه و علی (ع) در این روز نبود، جان پیامبر (ص) در خطر بود. به همین دلیل خداوند نیز درجاتی نظامی به جهادگران خود داده هست. امام باقر (ع) در وصف حضرت حمزه (ع) فرمود: او در قیامت با لقب اسدالله نامیده می گردد.

*عمویم حمزه را در جنگ احد از من گرفتی پس امروز علی را برایم نگهدار!

.. رَبِّ لاَتَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُالْوَارِثِینَ»، خدایا! پسرعمویم عبیده را در جنگ بدر و عمویم حمزه را در جنگ احد از من گرفتی، پس امروز علی را برایم نگهدار! خدایا! مرا تنها نگذار وَ انْتَ خَیْرالْوارثین. پیامبر (ص) دراین هنگامه سخت در حق عمویش دعا و از خدا برای حمزه طلب ترفیع مرتبه معنوی کرد.

حجت الاسلام حسنلو با بیان اینکه امیرمؤمنان در احقاق حقانیت اهل بیت به طور مستمر در احتجاج های خود در برابر دشمنان به مقام رفیع حمزه مباهات و آن را یادآوری کرده هست، تصریح نمود: امام علی (ع) می فرمود: خداوند در میان خاندان ما هفت نفر خلق کرد که در روی زمین مثل آنان را نیافریده هست: از ماست خاتم پیامبران … آنان اظهار کردند قسم به خدا تنها تویی.

امیرمؤمنان (ع) فرمود: آگاه باشید که افضل خلق پس از اوصیا، شهدا می باشند و افضل همه شهدا حمزه بن عبدالمطلب و جعفر بن ابیطالب هست که دارای دو بال رنگین هست، در مقام احتجاج در برابر معاویه نیز از او سؤال کرد که آیا حمزه سید شهیدان عموی تو هست یا من؟

امیرمؤمنان (ع) فرمود: آگاه باشید که افضل خلق پس از اوصیا، شهدا می باشند و افضل همه شهدا حمزه بن عبدالمطلب و جعفر بن ابیطالب هست که دارای دو بال رنگین هست، در مقام احتجاج در برابر معاویه نیز از او سؤال کرد که آیا حمزه سید شهیدان عموی تو هست یا من؟این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به ارادت حضرت فاطمه (س) به عمویش بیان داشت: حضرت زهرا (س) پس از شهادت حمزه بر سر قبر او در احد حاضر می شد، می گریست، برای او دعا می کرد و قبرش را زیارت می کرد، چون می دانست چه مرد بزرگ و چه یاور بی همتایی را پدرش از دست داده هست. نوشته اند پس از رحلت پیامبر (ص) نیز به زیارت قبور شهدای احد و عمویش می رفته تا بدین ابزار اعلام نماید که اگر عمویم حمزه بود من اینچنین تنها نبودم.

وی گفت: شیخ طوسی از امام صادق (ع) از امام باقر (ع) و او از امام سجاد (ع) نقل می کند که امام حسن مجتبی (ع) در یک محاجه و مناظره با معاویه چنین فرمود: و از افرادی که دعوت رسول خدا را اجابت کردند، عمویش حمزه و پسرعمویش جعفر بود که هر دو بهمراه گروهی از اصحاب پیامبر شربت شهادت نوشیدند، اما خداوند از میان همه آنان حمزه را به عنوان «سیدالشهدا» معرفی کرد و برای جعفر دو بال عنایت فرمود که به صورت آزاد در میان فرشتگان پرواز می کند و این دو امتیاز برای این دو شهید به جهت موقعیت معنوی و قرابت آنان نسبت به رسول خدا (ص) بود و باز رسول خدا (ص) از میان همه شهدا که با حمزه به شهادت دست یافته بودند، تنها بر پیکر او هفتاد بار نماز قرائت کرد.

*هیچ تعصبی مالک خود را داخل بهشت نکرد، جز تعصب حمزه

حجت الاسلام حسنلو با اشاره به جایگاه حضرت حمزه نزد امام حسین (ع) ابراز داشت: آن حضرت در آخرین ساعات روز عاشورا برای اتمام حجت به معرفی خود به سپاه دشمن پرداخت و فرمود: ای مردم! بگویید من چه کسی هستم، پس از آن به خود آیید و خویشتن را ملامت کنید و نگاه کنید آیا کشتن من و شکستن حرمتم برای شما جایز هست؟ آیا من فرزند دختر پیامبر شما نیستم؟ آیا من فرزند وصی و پسرعموی پیامبر شما نیستم؟ مگر من فرزند کسی نیستم که قبل از همه به خدا ایمان آورد و قبل از همه رسالت پیامبر را تصدیق کرد؟ آنگاه فرمود: آیا حمزه سیدالشهدا عموی پدر من نیست؟ آیا جعفر طیار عموی من نیست؟ آیا شما حرف پیامبر را در حق من و برادرم نشنیده اید که فرمود: این دو، سروران جوانان بهشت می باشند؟

وی دنبال کرد: نقل شده هست که امام سجاد (ع) فرمود: هیچ تعصبی مالک خود را داخل بهشت نکرد، جز تعصب حمزه بن عبدالمطلب آنگاه که شکمبه شتری به ابزار مشرکین مکه به سر و صورت پیامبر انداخته شد و حمزه برای دفاع از آن حضرت و دفع شرور دشمنان، اسلام را قبول کرد و از پیامبر دفاع جانانه کرد و در غربت دین به کمک اسلام شتافت.

*کسی از عرب جرأت روبه رو شدن با وی را نداشت