وزیر راه و شهرسازی تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به مرکز هوایی منطقه را از اهداف دولت دانست و گفت: اگر این مرکز به سمت مناطق انتقال دیگر پیدا کرده نشان از افزایش هزینه‌هاست به همین علت نظام حمل و نقل ایران باید نوسازی شود. شهرکریمه/عباس آخوندی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان قم که […]

وزیر راه و شهرسازی تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به مرکز هوایی منطقه را از اهداف دولت دانست و گفت: اگر این مرکز به سمت مناطق انتقال دیگر پیدا کرده نشان از افزایش هزینه‌هاست به همین علت نظام حمل و نقل ایران باید نوسازی شود.

شهرکریمه/عباس آخوندی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه(س) برگزار شد، با تاکید بر اینکه قم در سطح جهان شناخته شده است، اظهار کرد: قم در حوزه فرهنگ و سیاست نسبت به دیگر شهرهای جهان پیشتاز بوده و بر تحولات جهان اثرگذار بوده و نسبت به آنها حساس است.

وی بازخوانی و بازیابی موقعیت ایران در جهان را یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید برشمرد و اضافه کرد: سیاست دولت تدبیر و امید تعامل فعال و سازنده برای افزایش سهم ملت ایران در سطوح بین‌المللی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظام اسلامی قدرت نرم قابل توجهی را در اختیار دارد، تصریح کرد: تصمیم‌های پیچیده در مقطع کنونی با حفظ صلح و امنیت بین‌المللی می‌تواند سهم ملت ایران را در جوامع بین‌المللی افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی می‌تواند در حوزه ارتباطات رادیویی، فناوری و اطلاعات سهم مهمی را به خود اختصاص دهد، مطرح کرد: اکنون سهم نظام اسلامی در حوزه ارتباطات زمینی، هوایی و آبی قابل توجه نیست به همین علت با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌ایم؛ با توسعه جنوب خلیج فارس و تحریم‌های ایران اسلامی بارهای ایران به مقصد نمی‌رسید.

آخوندی خاطرنشان کرد: از آسمان ایران هزار و ۵۰۰ پرواز هر روز می‌تواند عبور کند اما میزان پروازها ۴۵۰ پرواز و یک سوم ظرفیت اصلی بوده که اکنون به هزار و ۸۰ پرواز در روز رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه بازتعریف شبکه حمل و نقل ایران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: شبکه هوایی حمل و نقل ایران به شیوه‌ای تدوین می‌شود که پروازهای عبوری از ایران آسمان این کشور را امن بدانند، زیرا میان ۴۵۰ پرواز و هزار و ۸۰ پرواز اختلاف زیادی وجود دارد.

آخوندی تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به مرکز هوایی منطقه را از اهداف دولت دانست و تصریح کرد: اگر این مرکز به سمت مناطق انتقال دیگر پیدا کرده نشان از افزایش هزینه‌هاست به همین علت نظام حمل و نقل ایران باید نوسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران اسلامی باید ناوگان هوایی قابل رقابت را در منطقه ایجاد کند تا به سهم هوانوردی خود در جهان برسد؛ ارتقا شبکه جاده‌ای و اتصال به بزرگراه‌های آسیایی برای تبدیل ایران به مرکز ترانزیت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اتصال شبکه راه آهن ایران به شبکه‌های کشورهای مجاور پیگیری می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی درون‌زا بوده و برای تکمیل شبکه‌های ملی برون‌نگر است.

آخوندی دسترسی به تکنولوژی‌های برتر را یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی خواند و ادامه داد: دسترسی به قطار سریع‌السیر نظام درون‌شهری و برون‌شهری قم را متحول می‌کند زیرا کاهش فاصله قم و تهران به صورت مستقیم در شهر قم تأثیرات بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های قطار سریع‌السیر باید در مرکز شهرهای قم، اصفهان و تهران وجود داشته باشند، اضافه کرد: راه آهن سریع‌السیر قم باید به قطار شهری متصل شود، زیرا با این امر نظام حمل و نقل ریلی توسعه قابل توجهی می‌یابد.

آخوندی از مسیر تهران – قم به عنوان فاز جدید قطار سریع‌السیر یاد کرد و گفت: قطار سریع‌السیر نخستین پروژه‌ای است که توانسته بعد از برجام از گشایش‌های اعتباری بین‌المللی استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی رشد جمعیتی استان قم را انفجاری خواند و اظهار کرد: برای رشد جمعیتی و مهاجرپذیر بودن قم باید برنامه مشخصی تدوین شود زیرا سیاست توسعه شهری نیازمند بازنگری است و مسؤولان استان باید از توسعه مساحت قم جلوگیری کنند.

فارس قم