حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه شهر قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین درس‌هایی که از حماسه عاشورا گرفته می‌شود، پرداخت و اظهار کرد:‌ اولین درس، درس فداکاری هست؛ چون ما باید در برابر اعتقادات و معارف حقه اهل بیت(ع) باید فداکاری کرده و از جان و مال بگذریم […]

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه شهر قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین درس‌هایی که از حماسه عاشورا گرفته می‌شود، پرداخت و اظهار کرد:‌ اولین درس، درس فداکاری هست؛ چون ما باید در برابر اعتقادات و معارف حقه اهل بیت(ع) باید فداکاری کرده و از جان و مال بگذریم و همه عزیزان خود را با هدف عاشورا آشنا کنیم و این همان کاری هست که امام حسین(ع) انجام داد.
وی علاوه بر این به علل قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و اضافه کرد:‌ امام حسین(ع) یکی از امامان نور هست و باید تمام اولاد ما این امام نور را بشناسند، اغراض عاشورا و دلیل قیام آن امام همام را بدانند؛ اینکه به چه سبب امام حسین(ع) حاضر گردید از جان خود و همه عزیزانش بگذرد و چه شرایطی در آن زمان بود که اگر امام حسین(ع) این قیام را نمی‌کرد از اسلام هیچ خبری نمی‌ماند.

نگاهی به اغراض عاشورا از زبان امام حسین(ع)
مهدی‌پور با بیان اینکه امام حسین(ع) چندین مورد در این زمینه گفت وگو کرده هست، اظهار کرد: آن امام همام در خطبه‌ای که در مسیر کربلا پس از نماز صبح قرائت کردند فرمودند جدم رسول‌الله(ص) فرمود اگر کسی ببیند یک شاه و زمامداری نا عدالتی و خیانت می‌کند، در میانه بندگان با ظلم و نا عدالتی مشی می کند و پیمان خدا را می‌شکند و فرامین الهی را انجام نمی‌دهد، اگر فرد با زبان و رفتارش در برابر این شاه قیام نکند و بی تفاوت بماند، بر خداوند منان شایسته هست که این فرد را با همان ظلم کننده در یک جا بسوزاند؛ این تعبیر، خوب ترین تعبیری هست که امام حسین(ع) دلیل قیام خود را در برابر یزید با این تعبیر بیان می‌فرماید.

تأسی انسان‌های آزاده و سرنوشت‌ساز در طول تاریخ به امام حسین(ع)
وی با یادآوری اینکه امام حسین(ع) این برنامه‌ها را برای علل قیام خود بیان می‌فرمایند، اظهار کرد: ما هم باید به علل قیام امام حسین(ع) عمل کرده و به فرزندان خود این مطالب را جابه جا دهیم. چنانچه در طول تاریخ تمام انسان‌های آزاده دنیا از سیره امام حسین(ع) درس آموخته‌اند و چه اشخاص بزرگی که در طول تاریخ با تأسی به سیره آن حضرت تاریخ کشورشان را تغییر داده‌اند.

این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه شهر قم با بیان اینکه جواهر لعل نهرو مسلمان نبود اما به سیره امام حسین(ع) عمل کرده و قیام کرد، اظهار کرد:‌ در این زمینه مطالب زیاد هست و ما باید به‌صورت عمیق با اغراض امام حسین(ع) آشنا گردیم.

اعلامیه امام حسین(ع)، خلاصی بشریت از قید اسارت هست
وی با تبیین اینکه امام حسین(ع) اعلامیه‌ای به جهان و بشریت صادر کرده هست که در آن بشر باید از قید اسارت رها گردد، اظهار کرد:‌ باید فرهنگ عاشورا را در میان امت و جوانان خودمان بیان کنیم به چه سبب که در طول تاریخ اشخاص زیادی داریم که با شناخت امام حسین(ع)، ‌حسینی گردیدند.

با فرهنگ عاشورا می‌توان به مبارزه با استکبار رفت
مهدی‌پور دنبال کرد: یکی از بزرگان اروپا می‌گوید امام حسین(ع) من را شیعه کرده هست یعنی با آشنا شدن با نهضت امام حسین(ع) مسلمان و شیعه گردیدم بنابراین با استفاده از این فرهنگ هست که می‌توانیم به مبارزه با استکبار برویم.

اغراض امام حسین(ع) را در مجالس سوگواری مرور کنیم
این محقق دینی کشورمان اظهار کرد: زیادی از مسائل اکنون کمرنگ شده هست؛ اکنون ما مراسم داریم و در روز عاشورا مردم به خیابان‌ها می‌آیند و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی راه می‌اندازند و مجالس برگزار می‌کنیم که البته این‌ها کارهای خوبی هست اما اغراض امام حسین(ع) دنبال نمی‌شود بلکه باید در مجالس اظهارات امام حسین(ع)، عشق به اهل بیت(ع) و دفاع از اهل بیت(ع) و فداکاری در راه آنها را در این مجالس پررنگ کنیم.
وی با یادآوری اینکه یک کشیش اروپایی می‌گوید نشست ها امام حسین(ع) مدرسه هست و باید در این مدرسه درس فداکاری و توحیدی بیاموزیم، اظهار کرد: باید اغراض امام حسین(ع) را در دنیا تبیین کنیم تا بشر بتواند با اغراض آن امام همام آشنا گردد.

تبیین اغراض امام حسین(ع) می‌تواند تمام کشورها را به اسلام و تشیع بکشاند
مهدی‌پور با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) هست که می‌تواند تمام کشورهای دنیا را به اسلام و تشیع بکشاند و اکنون هم کلی مرید در تمام دنیا دارد، اظهار کرد:‌ در چند سال پیش دولت ترکیه، یک روز عاشورا را برای عزاداری آزاد گذاشت و بنابراین طی همین یک دهه ده‌ها هزار نفر به تشیع روی آوردند، یعنی اگر در سطح جهانی اغراض و بیانات امام حسین(ع) پخش و پررنگ گردد یقیناً تشیع و اسلام گسترش می‌یابد.
این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه شهر قم تأکید کرد: اسلام زیر بار نا عدالتی نمی‌رود، مکتب‌هایی که پیرو امام حسین(ع) نیستند آن‌ها این حهت های را فراموش کرده‌اند که نباید زیر نا عدالتی باشند و اکنون بیشترین مشکلات ما در کشورهایی نظیر سعودی، بحرین و غیره این هست که سران آن‌ها زیر بند امپریالیست آمریکا می باشند و از اسلام الهام نمی‌گیرند و از دیگران الهام می گیرند در حالی که اگر از اسلام و امام حسین(ع) الهام دریافت کنند، هیچ وقت زیر بار ظلم نرفته و از استکبار نقشه راه نمی‌گیرند.
انتهای پیام