رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: همایش یکروزه بررسی ابعاد سیاسی- حقوقی فاجعه منا، با حضور کارشناسان برجسته کشور بیستم شهریورماه جاری از ساعت هشت صبح در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار خواهد شد. به گزارش شهرکریمه، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی روز شنبه در گفت و […]

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: همایش یکروزه بررسی ابعاد سیاسی- حقوقی فاجعه منا، با حضور کارشناسان برجسته کشور بیستم شهریورماه جاری از ساعت هشت صبح در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار خواهد شد.

به گزارش شهرکریمه، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه فاجعه منا امت اسلامی را داغدار کرد و هیچ گاه نباید از ذهن مسلمانان خارج شود، افزود: بررسی فاجعه منا از منظر مسائل حقوقی و سیاسی علاوه بر زنده نگاه داشتن یاد شهیدان این فاجعه، می تواند راهکارهای علمی و قابل اجرا برای جلوگیری از تکرار این حوادث ناگوار را به جهان اسلام ارائه دهد.
وی با بیان اینکه حادثه منا از دو بعد سیاسی و حقوقی قابل پیگیری است، ادامه داد: از منظر سیاسی روشن است عربستان از درون با بحران مشارکت، کنترل سیاسی و مشروعیت رو به رو است و در منطقه نیز به دلیل تجاوز به یمن، حمایت از نیروهای تکفیری، مداخله در سوریه، ضربه زدن به جریان مقامت و ارتباط با رژیم صهیونیستی، توان مدیریت کنگره عظیم حج را ندارد چرا که منابع این کشور در خارج از آن هزینه می شود و حاکمان سعودی نیروهای بی تجربه ای را برای کنترل حج قرار داد که سو مدیریت آنها در حج سال گذشته موجب شهادت هزاران تن از حجاج کشورهای اسلامی شد.
لک زایی بیان کرد: از منظر حقوقی هم مشخص شد مدعیان حقوق بشر دچار استاندارد های دوگانه هستند و در جریان فاجعه منا نه تنها عربستان را تحت فشار قرار ندادند بلکه از او برای حمله به مردم مظلوم یمن حمایت کردند، در نتیجه رویکرد ما در این همایش تلاش برای آگاه کردن مردم و افکار عمومی مسلمانان است.
وی در خصوص برنامه های همایش گفت: در آیین افتتاحیه همایش حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سخنرانی خواهند کرد، بعد از آن پنل های تخصصی با حضور استادان برجسته در دو بعد حقوقی و سیاسی فاجعه منا برگزار خواهد شد که در آن ها مقالات علمی ارائه و مورد نقد و نظر قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در آیین اختتامیه همایش گزارش پنل های تخصصی توسط رئیسان آنها ارائه می شود و حجت الاسلام و المسلمین قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری سخنرانی خواهند کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در آیین اختتامیه، دستاوردهای همایش در قالب فصل نامه های تخصصی که دربردارنده مقالات ارائه شده در همایش است و نرم افزارهایی با موضوع همایش و پاسخگویی به شبهات وهابیت به مخاطبان ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در این مراسم به طور ویژه از خانواده های شهیدان رکن آبادی، آیت الله مویدی قمی، حجت الاسلام و المسلمین قلی پور و دکتر قربان نیا که سال گذشته در جریان فاجعه منا به شهادت رسیدند، تقدیر به عمل خواهد آمد.
وی بیان کرد: حضور نخبگان، استادان و محققان در این همایش منجر به ارائه پیشنهادهای جدید برای اداره حج است و در حوزه سیاسی و حقوقی دیپلماسی فعالتری را به وجود خواهد آورد تا در سال های آینده با مشارکت همه مسلمانان شاهد حجی امن و شکوهمند باشیم.
لک زایی با اشاره به اینکه زائرانی ایرانی باید در حج سال های آینده حضور داشته باشند، گفت: از حاکمان سعودی انتظار می رود بیش از این به بی مسئولیتی خود ادامه ندهند و با پذیرش مسئولیت فاجعه منا برای جبران آن اقدام کنند.
دوم مهرماه سال گذشته هزاران نفر از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند، به علت بسته شدن مسیر، تجمع بیش از حد و بی تدبیری مسئولان عربستان دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.
سال گذشته ۶۴ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که در فاجعه منا ۴۶۴ تن از آنها به شهادت رسیدند.