آیت الله احمد عابدینی، در اظهار کرد وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد فلسفه عید غدیر خم، اظهار کرد: عید غدیر، به اسم عید اکبر اسم گذاری شده هست، چراکه اگر این واقعه اتفاق نمی افتاد، پیامبر (ص) وارثی نداشتند تا راهشان ادامه پیدا کند، زیرا عرب ها در انتظار فوت وی بودند تا […]

واقعه غدیر تثبیت کننده دین استآیت الله احمد عابدینی، در اظهار کرد وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد فلسفه عید غدیر خم، اظهار کرد: عید غدیر، به اسم عید اکبر اسم گذاری شده هست، چراکه اگر این واقعه اتفاق نمی افتاد، پیامبر (ص) وارثی نداشتند تا راهشان ادامه پیدا کند، زیرا عرب ها در انتظار فوت وی بودند تا دینشان را نابود کنند، ولی با مشص شدن حضرت علی (ع) به عنوان ادامه دهنده راه پیامبر (ص) در تصریح دین، آموزش قرآن و احکام دین و بیان عدالت، راهشان ادامه یافت.
وی دنبال کرد: اعیاد دیگری مثل عید قربان و عید فطر هم در دین اسلام وجود دارد، اما عیدی که باعث شد دین بر جای بماند همین عید غدیر هست.
این استاد حوزه علمیه اصفهان گفته بود: واقعه غدیر تنها منحصر به یک روز نیست، لکن در طی چندین روز رخ داد؛ به طور مثال در روز عید قربان، پیامبر اکرم (ص) در خطبه ای به صورت طولانی بیان کردند که میان مردم هیچ فرقی نیست و خون و جان و مال مردم بر یکدیگر حرام هست، پس نباید با یکدیگر جنگ کنید. دو روز بعد وی در خطبه ای اهل بیت شان را معرفی کرده و آنان را به طور مستمر با قرآن همراه می دانند و چند روز بعد نیز در غدیر خم، در نهایت حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین و ادامه دهنده مسیر صلح و انسانیت معرفی می کنند.
عابدینی اظهار کرد: عرب های آن زمان که همیشه همه چیز را با جنگ به دست می آوردند و سخن صلح مثل صلح حدیبیه یا صلح امام حسن (ع) برای آنان جا نمی افتاد و گمان می کردند که قطعا با خشونت و زور باید حقشان را دریافت کنند، واقعه غدیر را قبول نکردند و دنباله رو کسانی گردیدند که با جنگ و خونریزی کارشان را پیش می بردند.
وی افزود: باید میان مردم جا بیندازیم که با صلح و اظهار کرد وگو توان داریم چیزهایی را به دست بیاوریم که با جنگ توان نداریم. مردم نباید به کثرت آیات قتال ببینند، لکن اصل دین در صلح هست.
..؛
این استاد حوزه علمیه افزود: برخی از مردم گمان می کنند حضرت علی (ع) تنها قرار بود حاکم باشند و حکومت کنند، اما حکومت برای وی تنها یک ابزار بود برای رسیدن به هدفی که به تزکیه مردم، رهایی آنان از جاهلیت و بروز جنگ و خاک کردن دخترانشان بود.
وی با اشاره به عقیده اهل سنت در مورد واقعه غدیر اظهار کرد: اهل سنت در مبارزه با شیعه عقایدی را درخصوص غدیر مطرح کرده اند، اما اگر کل واقعه را از اول تا آخر مورد ارزیابی قرار دهیم، اشخاص اهل فضل آنان نیز با ما همراه می شوند، اما کسانی که تنها اهل جنگ و قتل می باشند با این عقاید کنار نمی آیند.
انتهای پیام