حجت الاسلام والمسملمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مسائل دینی در صحبت با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درخصوص کرامت امامن اطهار (ع) و وجه تسمیه کریم و کریمه بودن امام حسن مجتبی (ع) و حضرت معصومه (س) اظهار کرد: از اوصافی که خداوند تبارک تعالی برای اهل بیت (ع) مدنظر داشته […]

حجت الاسلام والمسملمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مسائل دینی در صحبت با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درخصوص کرامت امامن اطهار (ع) و وجه تسمیه کریم و کریمه بودن امام حسن مجتبی (ع) و حضرت معصومه (س) اظهار کرد: از اوصافی که خداوند تبارک تعالی برای اهل بیت (ع) مدنظر داشته در کلام وجود نازنین حضرت هادی (ع) هست که می فرمایند: «اهل بیت پایه ها و ریشه های کرامت هستند»؛ کرامت یکی از پربار ترین واژه هایی هست که در اسلام به کار برده می گردد.

وی در ادامه گفته بود: در وهله اول باید به معنای کرامت اشاره کنیم، در زبان اهل بیت (ع) از وجود امیرالمومنین (ع) تا امام حسن عسکری(ع) یک روایت مشترک داریم، در این‌باره امیرالمومنین(ع) فرمودند :«الکرم حسن السجیه و پرهیز الدنیه»، به این معنی که کرامت دارا شدن صفت ها عالی و پرهیز از همه آن چیزهایی هست که آدم را به پستی می کشان. به همین علت ما در معنا کرامت از وجود مبارک نبی اکرم (ص) این روایت را داریم که می فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ». درواقع کرامت، مکارم، کَرم به این معناست که شما صفت ها عالیه را بدست آورید و صفت ها نازل را از بین ببرید.

وجه تسمیه کرامت اهل بیت (ع) و حضرت معصومه (س)/ واقعه ی ملاقات امام زمان با پدر آیت الله مرعشی

این کارشناس مذهبی و علوم قرآنی درخصوص چرایی کرامت اهل بیت (ع)؛ اضافه کرد: امامن اطهار (ع) اصول کَرم و کرامت کانون می باشند، خداوند می فرماید :«ما آدم را خلق کردیم ، (لقد کرمنا بنی آدم)»، به این قصد که آدم قدرت انتخاب و تمیز دارد و توان دارد تشخیص بدهد چه صفتی، صفت عالیه اوست و چه صفاتی توان دارد وی را پایین بکشد و نابود کند. بنابراین خداوند می فرماید: «ما این کرامت را به آدم دادیم، اما به حیوانات ندادیم.»؛ »؛ آنچه ما در مورد کریم بودن، می دانیم آن هست که کرامت قابل اکتساب هست و خداوند این کرامت را در ذات همه انسانهای قرار داده هست.

حجت الاسلام والمسملمین موسویان با اشاره به راه تحصیل اکتساب کرامت، گفته بود: برزگان در راه اکتساب کرامت، به زنده شدن عقل توجه بیشتری کردند، درواقع اهل بیت (ع) با این رسالت و وظیفه آمدند که عقل ما را زنده نگه دارند.

وجه تسمیه کرامت اهل بیت (ع) و حضرت معصومه (س)/ واقعه ی ملاقات امام زمان با پدر آیت الله مرعشی

وی در ادامه با بیان اینکه حضرت فاطمه الزهرا (س) مالک جود و کرم هست، اظهار کرد: در روایات امامن اطهار (ع) مکررا به تشرف و زیارت کریمه اهل بیت(س) توصیه شده هست، پدر آیت الله مرعشی چهل شب چله گرفت که بفهمد قبر حضرت فاطمه(س) در کجای قبرستان بقیع قرار دارد، شب چهلم امام زمان (عج) به وی فرمود: «صلاح نیست بدانید قبر مادر ما کجاست، اما شما به زیارت کریمه اهل بیت(ع) بروید.» » به همین علت هست که حضرت معصومه (س) مالک کریمه می باشند. البته خیلی از بزرگان و اولیای ما مثل آیت الله بهجت، اراکی و بروجردی به کرامت رسیدند و اظهار کردند: «ما هرچه داریم از برکت حضرت معصومه (س) و از کرامت وی داریم.