به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایرنا، مشکلات مالی یکی از با اهمیت ترین معضلاتی هست که امروزه گریبانگیر ورزش استان شهر قم شده هست و در سال های موخر شاهد سقوط ۲ تیم خوب فوتبال و فوتسال شهر قم بوده ایم.در این سال ها تیم فوتبال صبای شهر قم که یکی از […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایرنا، مشکلات مالی یکی از با اهمیت ترین معضلاتی هست که امروزه گریبانگیر ورزش استان شهر قم شده هست و در سال های موخر شاهد سقوط ۲ تیم خوب فوتبال و فوتسال شهر قم بوده ایم.
در این سال ها تیم فوتبال صبای شهر قم که یکی از تیم های خوب فوتبال کشور به شمار می آمد و پیشینه بازی در رقابت های آسیایی نیز داشت به لیگ دسته اول فوتبال سقوط نمود و احتمال سقوط این تیم از لیگ دسته یک به لیگ دسته ۲ نیز بسیار فراوان هست.
تیم فوتسال هیات فوتبال شهر قم نیز که در گذشته با عنوان های مختلفی مثل ارم کیش شهر قم در مسابقات لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور شرکت می کرد و از تیم های بسیار خوب فوتسال کشور شمرده می گردید به لیگ دسته یک سقوط نمود.
با توجه به مشکلاتی که امروز ورزش شهر قم با آنان دست و پنجه نرم می کند، ضمن مدیریت منسجم و عارضه شناسی نقاط ناتوانی و قوت، باید سرمایه گذاری در رشته های متفاوت، توسعه زیرساخت ها و ورزش همه گیر و قهرمانی در دستور کار مسئولان ورزشی شهر قم قرار بگیرد تا شاهد پیشرفت این استان در رشته های ورزشی در سطح ملی و بین المللی باشیم.
** ** یک پیشکسوت رشته پرورش اندام در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: امروز بشدت نیازمند حاکمیت شایسته سالاری درهمه ابعاد ورزش شهر قم هستیم، پیشکسوتان نباید به سبب انتقاد از ورزش و هیات ها از ورزش دور گردند، لکن ضروری هست تا دست در دست هم، ورزش استان را سامان دهیم.
محسن آفرین افزود: باید چتر حمایتی مسئولان ورزش شهر قم بر روی همه رشته ها و هیات های ورزشی گسترانده شود تا ورزشکاران به حاشیه رانده نشوند، امروز در بعضی رشته ها مثل پرورش اندام از نظر استقبال جوانان نسبت به گذشته عقب تر هستیم و راهکار کلیدی نیز پرداخت یارانه به ورزشکاران مستحق هست.
وی گفت: باشگاه ها برای تمرین ورزشکاران و کرایه سالن باید هزینه پرداخت کنند که این امر نگاه حمایتی مسئولین را می طلبد، روند فوق با توجه به وضع اقتصادی، زیادی از مردم را از ورزش دور می کند.
آفرین که حدود۲۰ سال در رشته پرورش اندام شهر قم فعالیت دارد، گفت: یکی از دلیل های ناهنجاری ورزشی شهر قم، پشتیبانی نکردن مسئولین از برنامه های جذب جوانان هست، درحالی که اگر ما در ورزش هزینه نماییم زیادی از هزینه های معالجه ومعضلات دیگر مثل اعتیاد، کاهش پیدا می نماید.
نائب ریاست پیشین هیات پرورش اندام استان شهر قم گفت: یکی از عللی که بعضی جوانان ما به سمت قهوه خانه های سنتی کشیده می گردند، نبود فضای مناسب ورزشی هست و اگر ما برای این اشخاص برنامه دارا باشیم به صورت حتمی به سمت ورزش خواهند آمد.
آفرین گفت: اگر بخواهیم یک مسابقه قهرمانی استانی برگزار کنیم باید از ورزشکاران هزینه دریافت شود که این خود یک مشکل و چالش بزرگ برای جذب جوانان به سمت ورزش هست و داعیه آنان را از حضور در مسابقات از بین می برد.
وی یکی دیگر از چالش های ورزش شهر قم را شروع بنگاه داری توسط نهادها دانست و گفت: بعضی ارگان ها و نهادها با دایر کردن باشگاه و سالن ورزشی، از دیگران هزینه دریافت می کنند و در نتیجه هیات های ورزشی به حاشیه رانده می گردند.

** ** کارشناس و پیشکسوت فوتبال شهر قم نیز با اشاره به مشکلات پیش روی ورزش این استان گفت: امروز نه فقط درفوتبال و فوتسال لکن در سایر رشته های ورزشی شاهد نابسامانی هایی هستیم که تشکیل یک اتاق فکر قوی با حضور پیشکسوتان استان برای تدوین سیاست گذاری های کلان ضروری هست.
ناصر بختیاری زاده اضافه کرد: اگر ما در ورزش استان برنامه ها و سیاست گذاری های کلان و متداول نداشته باشیم به سرنوشت تیم های فوتبال و فوتسال شهر قم که با مشکلاتی جدی مواجه شده اند مبتلا خواهیم گردید، در نتیجه باید در آینده یک اتاق فکری از پیشکسوتان و مالک نظران ورزش تشکیل و برای بهبود ورزش شهر قم چاره اندیشی شود.
وی یکی از چالش های کنونی ورزش شهر قم را ناتوانی مدیریت دانست و گفت: سیاست گذاری و مدیریت کلان رشته های متفاوت ورزشی باید از سطح کلان تا خرد، به صورت با نظم صورت پذیرد و مثل حلقه ای مکمل هم باشند و این با اهمیت در بعضی رشته ها اعمال نشده هست.
بختیاری زاده گفت: در فوتبال و فوتسال اتفاق های تلخی رخ داده هست که قسمتی از آن به علت کم بودن مراجع مالی هست ولی در این موضوع قسمت مدیریت را نمی شود نادیده گرفت، فوتبال و فوتسال شهر قم با سقوط به لیگ های پایین تر، دست کم ۲۰ سال به عقب برگشته و باید سبب این مسئله دقیقا توسط کارشناس ورزشی ارزیابی شود.
وی به عنوان نمونه گفت: در فوتبال، تیم صبا که یک مجال بسیار عالی برای ورزش شهر قم بود متاسفانه بر اثر نبود مدیریت صحیح، به این وضع افتاده و جای تاسف دارد که این تیم امروز در آستانه سقوط به لیگ دسته دوم قرار دارد، تیم امید صبا نیز ۲ هفته مانده به انتهاء مسابقات، از لیگ برتر به لیگ دسته یک سقوط نمود و تیم نوجوانان صبا نیز در لیگ برتر حال و روز خوبی ندارد.
بختیاری زاده گفت: در فوتسال نیز تیمی که یک دهه سرآمد فوتسال ایران بود و مهره های اثرگذاری مثل علی اصغر حسن زاده از این تیم برخاسته و سایر تیم های کشور آرزو داشتند یکی از مهره های فوتسال شهر قم را در اختیار دارا باشند، به راحتی به لیگ دسته یک سقوط نمود.
وی بدعهدی حامی های مالی را ضربه ای مهلک به تیم صبا دانست و گفت: ۲ هفته مانده به اوائل فصل، بنده سرمربی تیم صبای شهر قم بودم و تیم بومی را تشکیل و سازماندهی کردیم، متاسفانه بدون کارشناسی، تیم به فردی که پولی نداشت واگذار گردید، در نتیجه تمام زحمات یک دهه مربیان، پیشکسوتان و بازیکنان استان شهر قم به هدر رفت.
وی گفت: بنده به سبب وظیفه ای که در ازای این تیم داشتم و آن را ذی ربط به استان شهر قم می دانستم، دلسوزانه به دوستان توصیه نمودم که حاضرم بدون دریافت حقوق و یا دستمزدی، با تیم کار کنم که در آینده شرمنده نباشم ولی نپذیرفتند.
بختیاری زاده گفت: انتظار مردم این بود که تیم فوتبال صبای شهر قم با آن پیشینه درخشان، امروز در اختیار یک مربی باتجربه قمی باشد و اگر ما چنین سیاستی را اتخاذ می کردیم تیم صبا سال کنونی در لیگ یک، ماندگار می گردید.
وی دنبال کرد: چالش دیگر ورزش شهر قم این هست که اشخاص تازه ای که وارد عرصه ورزش می گردند متاسفانه در بعضی رشته ها، دلسوزی لازم را ندارند و نمی دانند برای این رشته و یا تیم، درگذشته تا چه اندازه هزینه شده و یا زحمت کشیده شده هست، به همین سبب بدون مشورت پیشکسوتان و اشخاص باتجربه دست به اقدام هایی می زنند که نتیجه آن مثبت نیست.
وی بیان داشت: همه ما دلسوز ورزش شهر قم هستیم و برای پیشرفت آن دغدغه داریم ولی شرط موفقیت، مشورت و تدبیر صحیح برای موفقیت هست.

** ** کاپیتان تیم فوتبال منتخب شهر قم در دهه ۶۰ و از مربیان با پیشینه استان با اشاره به وضع فعلی فوتبال شهر قم گفت: امروز نماد فوتبال شهر قم صبا هست که متاسفانه به سبب ناتوانی مدیریت، استبداد رای و مشورت نگرفتن از اشخاص باتجربه و پیشکسوتان، حالا بدون یک راهبردی مدون و برنامه با نظم در لیگ هست و تنها راه رهایی آن، تغییر رویکردها و نوع نگاه های مسئولین به این تیم هست.
سید علی میرمهدی افزود: متولیان فوتبال شهر قم به ویژه تیم صبا مشاوران خوبی ندارند و این مسئله موجب همکاری نکردن بخش خصوصی و فرار حامی های مالی از این رشته ورزشی شده هست.
وی گفت: وقتی کارشناس ورزشی نسبت به برنامه های فنی صبای شهر قم نقد دارد باید از آن استقبال شود و متناسب با این نقدها، ایراد کار را برطرف کنند.
وی گفت: اصل ورود تیم صبا به شهر قم، مفید و هدیه ای برای جوانان این استان بود ولی به سبب نبود مدیریت خوب، شاهد برنامه ریزی بلندمدت برای این تیم نبودیم و رویت می کنیم به این حال و روز دستخوش شده هست.
وی اظهارداشت: با توجه به این که برنامه بلندمدتی برای صبا تشریح شده نبود افول تیم از همان اوائل لیگ برتر غیر منتظره نبود، هر تیم و باشگاهی برای ماندگاری باید برنامه مدون و با نظم بلندمدت داشته باشد که صبا بدون این اصول بود.
میرمهدی گفت: تنها راه ماندن صبا در شهر قم، خانه تکانی جدی در این تیم و تغییر نگرش نسبت به فوتبال استان هست، اشخاص فنی باید برای این تیم تصمیم گیری کنند و با برنامه جلو برود.

وی با اشاره به تحولات متعدد سرمربیان تیم صبای شهر قم به سبب ناتوانی مدیریت گفت: اگر از اشخاص باتجربه و خیرخواه استفاده می گردید، صبا به چنین روزی نمی افتاد، شهر قم از نظر فوتبال سرشار از استعداد هست ولی از نظر مدیریت فوتبال و نحوه اداره تیم داری ناتوانی های بسیار عمده ای دارد.

وی دنبال کرد: بخش خصوصی از حضور در فوتبال و فوتسال استقبال نکرده و حالا هر کسی توان دارد هزینه های این تیم را بپردازد آماده واگذاری آن خواهیم بود، چه اشکال دارد که مسئولین وام های کم بهره ای را در اختیار ورزشکاران قرار دهند تا بتوانند امکانات ورزشی مورد احتیاج خود را تامین کنند، ما شاید چند رشته محدود در کشور داریم که درآمد بازیکنان در آن خوب باشد، ولی سایر رشته ها وضع مالی بسیار ضعیفی دارند.

** ** ریاست هیات تکواندوی استان شهر قم نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم اجرایی شدن بخش خصوصی و اصل ۴۴ قانون بنیادی در ورزش گفت: امروز یکی از با اهمیت ترین راه های با اهمیت برای برون رفت ورزش شهر قم از وضع کنونی، اجرایی شدن کامل اصل ۴۴ قانون بنیادی و سپردن همه امور ورزشی به بخش خصوصی هست.
محمد جمشیدی افزود: دیگر زمان آن گذشته هست که ورزشکار، تیم ها و یا هیات های ورزشی، چشم به راه پشتیبانی و یا بودجه های دولتی باشند، لکن باید همه آنان با به کاربردن تکنیک های متفاوت، دنبال درآمد زایی و خودکفایی مالی باشند و راه پیشرفت ورزش نیز در اجرای این سیاست هست.
وی دنبال کرد: اگر هیات ها بتوانند با استفاده از خصوصی سازی روی پای خود بایستند و منسوب به دولت و نهادهای دولتی نباشند حامی های مالی نیز استقبال خواهند کرد و ما شاهد سقوط تیم های خود نخواهیم بود.
جمشیدی گفت: البته شرط موفقیت بخش خصوصی، معافیت های مالیاتی و تجیهز امکانات توسط نهادهای متولی هست، متاسفانه در استان شهر قم در بعضی زمینه ها با کم بودن امکانات رو به رو هستیم و در بخش مالیات نیز معافیت ها اعمال نمی شود.
وی دنبال کرد: بازیکن دو و میدانی ما جای شایسته ای برای ورزش ندارد، باشگاه های ما گاهی نه فقط پشتیبانی نمی گردند لکن از جانب بعضی نهادها تحت فشار قرار می گیرند.
وی با اشاره به تاثیر مدیریت در بالندگی ورزش نیز گفت: مدیریت مثل مغز، فرمانده تمام فعالیت ها خواهد بود و باید مدیریت ورزش از راس اداره کل تا هیات ها و حتی مسئولین استان در مسئله ورزش دیدگاه مثبت و مناسب دارا باشند و با تهیه برنامه های کلان و کوشش برای برطرف کاستی ها، به شکوفایی ورزش استان شهر قم کمک کنند.
جمشیدی بیان داشت: زیادی از قهرمانان ورزشی شهر قم مثل مهدی عموزاده و علی اصغر حسن زاده از باشگاه های خصوصی رشد نموده به این مراحل بالا رسیدند، در نتیجه نباید همیشه چشم به راه کمک های دولتی بود ولی سیاست گذاری های کلان بر عهده مدیریت ورزش هست.
وی افزود: اداره کل ورزش و جوانان باید امکانات ورزشی خود مثل سالن ها را در حد امکان در اختیار هیات ها و تیم های ورزشی قرار دهد و با فراهم نمودن زیرساخت های لازم، آنان را به سمت خودکفا شدن در این امکانات، سوق دهد.
وی بیان داشت: راهکار برون رفت ورزش شهر قم از این وضع رفتن به سمت اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون بنیادی، پشتیبانی از هیات ها و تیم های کم بهره مند برای خودکفا شدن در امکانات ورزشی و مدیریت صحیح برای برطرف کاستی های هیات های ورزشی هست.

** ** پرافتخارترین بانوی ورزشکار شهر قم در مسابقات پرت نیزه مریض ها خاص و پیوند اعضا نیز گفت: متاسفانه به سبب کم بودن امکانات و نداشتن متولی خاص برای پیگیری برنامه های قهرمانان ورزشی، همه کارها اعم از پیگیری اداری، مشخص کردن زمین تمرین، ایاب و ذهاب و سایر امور جزیی را باید خود ورزشکار انجام دهد و این زیبنده شهر قم نیست.

پارس لاری بیان داشت: از آن زمان تاحالا سراغی از بنده گرفته نشد، خیلی دلخور هستم و از این وضع گلایه دارم، در حالی که اگر مسئولین مدال جهانی و یا ورزشکار ملی قصد دارند باید سراغ ورزشکاران بیایند.

** ** فرشته پورصادق از ورزشکاران و اعضای هیات دوچرخه سواری استان شهر قم نیر به بعضی مشکلات و چالش های فراروی ورزش زنان پرداخت و گفت: کم بودن بودجه و ارزش لازم برای ورزش های قهرمانی و همه گیر زنان، ممنوعیت بعضی رشته های ورزشی در حالی که در زیادی از استان ها برگزار می شود، نبود امکانات مناسب برای پیاده روی، دویدن و عدم وجود شرایط فرهنگی لازم در این زمینه از مشکلات پیش روی ورزش زنان شهر قم خواهد بود.

پورصادق تصریح نمود: کم بودن سرانه ورزشی زنان در رشته های سالنی (مثل رزمی؛ توپ و تور و غیره) و رشته های میدانی نیازمند فضای باز ( مثل اسکیت و دوچرخه سواری و دوومیدانی و فوتبال زنان و غیره)، کم بودن مکان های تفریحی مختص زنان، کم بودن پارک ها و بوستان های زنان، عدم پشتیبانی قانونی و رسمی از ورزش زنان و کم بودن بودجه و ارزش لازم برای ورزش های قهرمانی و همه گیر زنان، از چالش های فراروی ورزش زنان در شهر قم خواهد بود.
وی بیان داشت: وجود فضای مناسب برای ورزش زنان در استان شهر قم و علاوه بر این شرایط لازم برای ورزشکاران خانم بیشتر از پیش احساس می شود، چراکه زندگی شهری موجب افزایش اضافه وزن خانم های قمی شده و وجود نداشتن شرایط محیطی مناسب ورزش همه گیر این مسئله را چند برابر می کند.
پورصادق با اشاره به بعضی مضرات ورزش نکردن و نبود امکانات ورزشی گفت: جوانان روزانه در فراروی عارضه های اجتماعی می باشند و آمارها نشان می دهد ورزشکاران کمتر از سایر قشرها دچار این تنش ها می گردند، پس خوب تر که بیشترین سرمایه گذاری ها در این عرصه برای تعالی جسم و روح یک جوان صورت گیرد، اگر شرایط ورزش دخترهای فراهم شود به صورت حتم آنان با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه زندگی می کنند.

** ** معاون توسعه مدیریت و مراجع انسانی اداره کل ورزش و جوانان شهر قم گفت: امروز هیچ کدام از هیات های ورزشی استان در راستای سالن مشکلی ندارند و هزینه تمرین و فعالیت آنان در این زمینه توسط اداره کل پرداخت خواهد گردید.
حسین رضایی اضافه کرد: از مجموع ۶۶ سالن ورزشی در استان شهر قم بیشتر از ۲۰ مورد در اختیار هیات های ورزشی و ۶۰درصد دیگر در اختیار بخش خصوصی هست که از درآمد این سالن ها، هزینه هیات های ورزشی، تامین می شود.
وی با اشاره به چرایی واگذاری سالن ها به بخش خصوصی گفت: در راتباط با کرایه اماکن ورزشی به بخش خصوصی، قانون ما را مکلف کرده هست و موظف گردیدیم بر طبق ماده ۸۸ ، مکان ها را به بخش خصوصی کرایه دهیم و از محل کرایه این اماکن ورزشی، هزینه هیات ها را تامین کنیم.
رضایی افزود: وقتی که سالن های ورزشی را به بخش خصوصی واگذار می کنیم برنامه تمرین و فعالیت هیات ها نیز در قرارداد قید خواهد گردید و گاهی ما هزینه ها را در اختیار هیات قرار می دهیم تا تمرین های خود را در این مکان های ورزشی انجام دهند.
وی دنبال کرد: هیات های ما به جای این که خود را درگیر سالن داری و تیم داری کنند باید دنبال تامین مراجع مالی از طریق جذب حامی مالی و فعالیت های آموزشی و برپایی مسابقات باشند و ما هم مشکل سالن آنان را برطرف می کنیم.
رضایی در جواب به درخواست بعضی هیات های ورزشی در راستای معافیت ورزش از مالیات گفت: بر طبق قانون همه باید مالیات بپردازند ولی حامی های مالی که سرمایه های خود را در ورزش هزینه می کنند مشمول معافیت می باشند و این مصوبه در ورزش شهر قم نیز اجرایی می شود.
وی فرهنگ سازی را از نیازهای ورزش شهر قم دانست و گفت: باید خیرین و حامی های مالی ورود بیشتری به ورزش شهر قم دارا باشند و هیات ها نیز تنها دنبال تامین هزینه های خود از سوی دولت نباشند، لکن درآمد زایی و جذب پشتیبانی های بخش خصوصی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
رضایی گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان شهر قم در حد توان به هیات ها و ورزش استان کمک می کند ولی همه چیز باید بر طبق برنامه ریزی پیش برود، هیات های ورزشی باید برنامه های خود را عرضه و ما هم در راستای آن اعتباراتی را تصویب می کنیم و به آنان اختصاص می دهیم.

** ** کریم بهرامی ریاست هیات فوتبال استان شهر قم نیز با اشاره به سقوط تیم فوتسال هیات فوتبال شهر قم و وضع نه چندان مناسب تیم فوتبال صبا در لیگ دسته یک گفت: متاسفانه حامی های مالی و بخش خصوصی از این تیم ها استقبال نکرده و تیم ها به علت مشکلات مالی به این روز افتادند.
وی دنبال کرد: افرادی که از وضع این تیم ها انتقاد دارند و مدعی می باشند که هیات فوتبال شهر قم نباید تیم داری کند، به آنان می گوییم، این ۲ تیم روی زمین مانده بود و ما آن را بلند کردیم که دست کم توان حضور در مسابقات را دارا باشند وهر کدام از منتقدین که توان دارید این تیم ها را پشتیبانی کنید ما استقبال می نماییم.
وی گفت: هیات فوتبال استان شهر قم اقدامات اجرایی تیم ها را انجام می دهد و مسیولیت فنی و مالی در ازای آنان ندارد.
بهرامی بیان داشت: از ۲ سال گذشته تیم صبا با مشکلات مالی زیادی رو به رو بوده هست، مسئولین اگر قصد تیم داری در شهر قم را ندارند یا باشگاه را منحل و یا واگذار نمایند.
۷۴۰۱ / ۱۱۷۵