به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، در وضع اقتصادی و معیشتی حاکم در جامعه، تثبیت قیمت‌ها و نظارت و جلوگیری از افزایش بی‌رویه نرخ کالاهای بنیادی از اهمیت مخصوص بهره مند هست، به هراندازه که تثبیت قیمت‌ها در بازار زیادتر خودنمایی نماید و شهروندان درصحنه عمل شاهد […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، در وضع اقتصادی و معیشتی حاکم در جامعه، تثبیت قیمت‌ها و نظارت و جلوگیری از افزایش بی‌رویه نرخ کالاهای بنیادی از اهمیت مخصوص بهره مند هست، به هراندازه که تثبیت قیمت‌ها در بازار زیادتر خودنمایی نماید و شهروندان درصحنه عمل شاهد آن باشند آرامش روانی جامعه بالاتر رفته و روند ارائه و تقاضای بازار در وضع مرسوم قرار می‌گیرد.

آن چیزی که مسلم بوده با ناتوانی یا بی‌توجهی مسئولین دولتی نرخ کالاهای بنیادی مردم از اوائل سال جاری با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده و زیادی از شهروندان از عدم نظارت در تثبیت قیمت‌ها به‌ویژه کالاهای بنیادی خود گله‌مندند.

افسارگسیختگی و بی‌ثمر بودن نظارت‌ها و بازرسی‌ها در تثبیت نرخ لبنیات در بین دیگر کالاهای مصرفی  شهروندان وضع حادتری دارد، نوسان نرخ بعضی از فرآورده ها لبنی در ۷ ماه پیش بین ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته که همین مساله علت کم‌رنگ شدن نقش این گروه غذایی باارزش و با اهمیت در سبد غذایی شهروندان شده هست.

محمد کریمی یکی از شهروندان قمی بوده که متعجبانه به نرخ درج‌شده روی یک ماست دبه‌ای ۲ کیلو ۲۰۰ گرمی نگاه می‌کند و با ابراز ناراحتی از افزایش دو مرتبه نرخ این محصول در هفته‌های اخیر، می‌گوید: آخرین باری که این همین محصول را در برج ۵ سال جاری خریداری کردم نرخ آن ۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما در عرض این دو ماه با افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان دست یافته که اصلاً برای مشتری توجیه‌پذیر نیست، به نظر می‌رسد نظارت و قدرت تثبیت نرخ لبنیات در توان مسئولین استان نیست.

وی علاوه بر این با انتقاد از افزایش نرخ بی‌رویه نرخ شیر درفروشگاه‌های استان ادامه می‌دهد: شیر شیشه‌ای ۵۰۰ گرمی در مردادماه سال جاری ۱۸۰۰ تومان بوده ولی در حاضر نرخ آن به ۲ هزار و ۶۰۰ تومان دست یافته که رشدی بیشتر از ۴۵ درصد را نشان می‌دهد.

افزایش نرخ لبنیات توان خرید شهروندان را کاهش داده هست

  احمدرضا شیخی فروشنده یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر شهر قم هست، وی افزایش نرخ فرآورده ها لبنی را با کاهش توان خرید از سوی مشتریان برابر دانسته و می‌گوید: از اوائل سال جاری فروش انواع فرآورده ها لبنی به سبب و کاهش توان خرید شهروندان کاهش ملموسی داشته هست.

این فروشنده با قیاس افزایش نرخ بعضی از کالاهای لبنی در چند ماه پیش ادامه می‌دهد: به‌عنوان نمونه در تیرماه سال کنونی هر جعبه شیر یک لیتری  10 عددی را باقیمت ۲۸ هزار تومان خریداری و هر بطری به نرخ ۳هزار تومان به فروش می‌رسید اما در شهریورماه سال کنونی نرخ هر جعبه شیر ۱۰عددی یک لیتری پرچرب به ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیداکرده و ۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.

علی محمدی از همشهریان قمی بوده که از یکی از توزیع‌کنندگان فرآورده ها لبنی در مورد افزایش بی روبه قیمت‌ها توضیح می‌خواهد، وی افزایش نرخ فرآورده ها لبنی در طی چند ماه را معقولانه نمی‌داند و ناتوانی نظارت، کبمود بازرسی و افسارگسیختگی را از عاملان با اهمیت این امر می‌داند.

وی می‌گوید: نرخ دوغ پاکتی اوائل سال کنونی ۱۲۰۰ تومان بوده درحالی‌که در شهریورماه ماه به ۲۰۰۰ تومان دست یافته یعنی افزایش ۸۰ درصدی نرخ و این مسئله‌ای نیست که از چشم بازرسان یا سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف‌کنندگان دور بماند، علاوه بر این دوغ بطری یک و نیم لیتری در اوائل سال جاری ۳ هزار تومان بوده که امروز به ۵ هزار تومان دست یافته یعنی ۶۵ درصد افزایش نرخ پیداکرده هست.

افزایش ۱۰۰ درصدی لبنیات فله‌ای در استان شهر قم

درآشفته بازار نرخ فرآورده ها لبنی درفروشگاه‌های سطح شهر امکان دارد زیادی از مردم به مغازه‌های محلی مراجعه کرده و مایحتاج لبنی خود را به‌صورت فله‌ای تهیه کنند اما واقعیت این بوده که افزایش نرخ فروش فرآورده ها لبنی به‌صورت فله‌ای اگر زیادتر نبوده قطعاً کم‌تر هم نبوده هست.

خانم بهاری ادامه می‌دهد: علاوه بر این هر کیلو شیر فله‌ای اوائل سال جاری ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما نرخ آن در حال حاضر به ۳۰۰۰ تومان دست یافته یعنی رشد ۱۰۰درصدی، مشخص نیست نرخ فرآورده ها لبنی در استان توسط چه کسانی تنظیم می‌شود.

گزارش از اصغر شهبازی