امروز نبرد «جبهه مقاومت» با «جبهه غرب و رژیم صهیونیستی» وارد صدو‌شانزدهمین روز خود می‌شود. به قول ستون‌نویس روزنامه «تلگراف»، «اسرائیل در این ۴ ماه به اندازه چهار دهه، تلفات داده است» و جز کودک‌کُشی، اسیر‌کُشی، بمباران خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها و کشتار غیرنظامیان هیچ دستاورد قابل افتخاری کسب نکرده است. کودککشی و اسیرکشی که […]

امروز نبرد «جبهه مقاومت» با «جبهه غرب و رژیم صهیونیستی» وارد صدو‌شانزدهمین روز خود می‌شود. به قول ستون‌نویس روزنامه «تلگراف»، «اسرائیل در این ۴ ماه به اندازه چهار دهه، تلفات داده است» و جز کودک‌کُشی، اسیر‌کُشی، بمباران خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها و کشتار غیرنظامیان هیچ دستاورد قابل افتخاری کسب نکرده است. کودککشی و اسیرکشی که افتخار نیست. همین دیروز رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تیپ پنج ذخیره رژیم اسرائیل در نیروهای ویژه «ناحال» نیز از غزه عقب‌نشینی کرد و این در حالی است که طرح اسرائیل برای پُرکردن تونل‌های غزه نیز کار به جایی نبرده است. «نابودی حماس و تونل‌ها»، «آزادی همه اُسرا» و «تسلط کامل بر غزه» اهداف اصلی و اعلامی صهیونیست‌ها از حمله به غزه بوده است. آخرین و مهم‌ترین خبرهای مرتبط با غزه اما، «جدی شدن مذاکرات» بین حماس و صهیونیست‌ها برای آتش‌بس عنوان شده است! از جمع‌بندی خطوط بالا، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟!
آن‌طور که در خبرها آمده است، صهیونیست‌ها طرح آتش‌بسی را که در نشست پاریس تهیه شده است پذیرفته‌اند و این طرح به حماس هم پیشنهاد شده است. از جزئیات این طرح هم هنوز خبری منتشر نشده است. جنبش حماس نیز اعلام کرده است تا آخر همین هفته [احتمالا فردا یا پس‌فردا] پاسخ می‌دهد. همین یک جمله یعنی، «انتظار صهیونیست‌ها برای شنیدن پاسخ حماس» چه معنایی می‌دهد؟ آیا از این جمله، شکست حماس بیرون می‌آید؟! مذاکره با حماسی که قرار بود به طور کامل ریشه‌کن شود، یعنی چه؟!
برویم سراغ محور دیگر مقاومت یعنی «یمن» که طی این ۴ ماه – بنا بر اعلام منابع غربی – ضربات کاری و مهمی به اهداف جبهه «غرب و اسرائیل» وارد کرده است. همین دیروز «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بحبوحه رجزخوانی‌های دشمن علیه ایران و مقاومت عراق اعلام کرد، «ناو یو اس اس‌گریولی آمریکا را در دریای سرخ هدف قرار دادیم.» یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، یمنی‌ها در دوران جنگ غزه، به بیش از ۳۰ کشتی باری یا جنگی که به شکلی، به صهیونیست‌ها مرتبط بوده، یا متعلق به رژیم انگلیس یا آمریکا بوده‌اند حمله کرده‌اند که در بیشتر مواقع نیز تیرشان به هدف خورده است. برخی از این کشتی‌های باری نیز با بارشان، به غنیمت گرفته شده‌اند. در این باره ملاحظه گوشه‌ای از گزارش خواندنی نشریه تخصصی «ناوال نیوز» نیز خالی از لطف نیست: «تاکنون هیچ کشتی‌ای در حملات یمنی‌ها در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب غرق نشده است؛ احتمالا به این دلیل که آنها نمی‌خواهند کشتی‌ها را غرق کنند وگرنه اگر بخواهند می‌توانند ضربات را طوری تنظیم کنند که کشتی‌ها را غرق کند…. بازدارندگی در برابر نیرویی که چیزی برای از دست دادن ندارد، بسیار مشکل است. زمانی که حملات آغاز شد، درخواست‌هایی برای اقدام نظامی علیه حوثی‌ها مطرح شد. بسیاری از ناظران انتظار داشتند از همان ابتدای حملات حوثی‌ها، حملات متقابل علیه یمن آغاز شود؛ اما زمانی که آغاز حمله ائتلاف دریایی ماه‌ها طول کشید، ناامید شدند. بسیاری از ناظران مطمئن نبودند که حملات متقابل به یمن تفاوت زیادی ایجاد کند. حق با آنها بود و حملات یمنی‌ها با وجود چند دور حملات متقابل همچنان ادامه دارد.» همین‌طور به گزارش چندی پیش شرکت «کوهنه ناگل»، دومین شرکت بزرگ خدمات لجستیک جهان درباره کاری که یمنی‌ها در دریای سرخ کرده‌اند توجه کنید که مُکمل گزارش نشریه تخصصی «ناوال نیوز» است: «در پی حملات به کشتی‌های تجاری توسط شورشیان حوثی تحت حمایت ایران ۱۰۳ کشتی کانتینری در حال تغییر مسیر از دریای سرخ هستند…شرکت‌ها شروع به استفاده از مسیرهای ریلی و هوائی کرده‌اند، زیرا آبراه باب‌المندب که ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود برای عبور بسیار خطرناک شده است. کشتی‌های باربری در حال حاضر مجبورند مسیری بسیار طولانی را طی کنند و قاره آفریقا را عملا دور بزنند تا بتوانند به مقصد خود برسند، امری که هزینه‌ها و تأخیرهایی اضافی را ایجاد می‌کند.کشتی‌هایی که عازم اروپای غربی هستند با تغییر مسیر، تاخیری ۱۰ تا ۱۴ روزه را در سفر خود متحمل خواهند شد.» انقلابیون یمن در عین حال اعلام کرده‌اند، کشتی‌هایی که اعلام کنند، ارتباطی با اسرائیل ندارند به‌راحتی می‌توانند از این راه عبور کنند و صدها کشتی با ارسال همین پیام به مقاصد خود رسیده‌اند. منابع صهیونیستی در توصیف شرایطی که در خطوط بالا صرفا نقل‌قول کردیم نوشته‌اند: «انصارالله یمن اسرائیل را محاصره کرده است.» خروجی پاراگراف‌های بالا شکست محور «مقاومت یمن» را نشان می‌دهد یا پیروزی آن را؟
برویم سراغ محور- به تعبیر دقیق‌تر محورهای مقاومت – عراق. محورهای متعدد مقاومت در عراق، در این مدت بارها، هم اهداف آمریکایی را در عراق و سوریه هدف قرار داده‌اند و هم اهداف اسرائیلی را در شدود، ایلات، جولان، حیفا… و این اواخر اردن! فقط در یک مورد، کتائب حزب‌الله، یکی از محورهای مقاومت عراق با پهپادی بزرگ، یکی از پایگاه‌های سری آمریکا در اردن را طوری هدف قرار داد که ۴ روز است، تبدیل به خبر اول دنیا شده است. طبق گزارش‌های رسمی ۳ نظامی صهیونیست در این حمله دقیق به هلاکت رسیده و ۴۰ نظامی نیز زخمی شده‌اند و حال ۸ تن از این زخمی‌ها نیز وخیم است. خبرهای غیررسمی اما شمار مجروحان آمریکایی را تا ۷۰ نفر هم اعلام کرده‌اند. برخی کارشناسان با توجه به نوع واکنش آمریکا به این خبر می‌گویند چه بسا، تلفات آمریکا خیلی بیش از ۳ نفر هم باشد. طبق گزارش رسمی پنتاگون، گروه‌های مقاومت عراق از بدو شروع جنگ غزه، نزدیک به ۲۰۰ بار به اهداف فقط آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده‌اند. خبرهای مهمی نیز حاکی از آغاز مذاکرات بین دولت عراق و آمریکا برای اجرائی شدن مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی است. این مذاکرات که به دنبال همین ۲۰۰ حمله آغاز شده است، طبق برخی گزارش‌هایی که از عراق منتشر می‌شود جدی است. حتی بنا بر گزارش سی ان ان و اظهارات مشاور نخست‌وزیر عراق، توقف موقت حملات یکی از محورهای عراق به پایگاه‌های آمریکا، ارتباط مستقیمی با این مذاکرات دارد و نخست‌وزیر این کشور از کتائب حزب‌الله خواسته است، برای کمک به مذاکرات مربوط به اخراج آمریکایی‌ها از عراق، به اهداف این آمریکا حمله نکند. اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و منطقه، پیروزی کمی است؟!
درباره محور دیگر مقاومت که مستقیما با صهیونیست‌ها درگیر است یعنی حزب‌الله لبنان، زیاد گفته شده است. طبق اعلام منابع رسمی رژیم صهیونیستی، ۱۰ هزار نیروی ویژه در کنار ده‌ها هزا نظامی دیگر این رژیم در مناطق مرزی لبنان مستقر شده‌اند تا حزب‌الله لبنان را مهار کنند. حزب‌الله لبنان اما با حملات حساب شده و دقیق ضربات مؤثری به صهیونیست‌ها وارد کرده است. ضمن اینکه مشغول کردن این همه نظامی صهیونیست، به اندازه خود از فشارها به مردم مظلوم غزه می‌کاهد. فرار ده‌ها هزار صهیونیست از مناطق مرزی با لبنان از ترس حزب‌الله لبنان نیز، یکی از نتایج حضور پرقدرت حزب‌الله در این جنگ است. بنابر اعلام رسانه‌های صهیونیست، هزاران نفر از شهرک‌نشینان فراری گفته‌اند حتی اگر جنگ تمام شود، حاضر نیستند برگردند. حزب‌الله لبنان در این مدت، به مهم‌ترین، سِری‌ترین و مجهزترین پایگاه‌های نظامی، اطلاعاتی و جاسوسی صهیونیست‌ها نیز، ضربات بی‌سابقه و دردناکی وارد کرده است. از آن سو بایدن بارها و بارها از نتانیاهو خواسته، باب جنگ جدی با حزب‌الله را به هیچ وجه باز نکند چون، حزب‌الله لبنان به هیچ وجه قابل مقایسه با حماس نیست. مَخلص کلام اینکه پرچم مقاومت لبنان نیز در این جنگ، مثل پرچم مقاومت یمن و عراق و فلسطین بالاست.
اگر همین امروز اعلام شود، حماس و رژیم صهیونیستی روی آتش‌بس طولانی‌مدت و تبادل اُسرا توافق کرده‌اند، می‌توان با قطعیت گفت پیروز این میدان، «جبهه مقاومت» است چرا که، کفه پیروزی‌هایش سنگین‌تر است. بدیهی است در مذاکرات، طرفی پیروز است که دست پُرتری دارد. از همین‌رو، این احتمالِ – ولو اندک – هم وجود دارد که قبل از قطعی شدن این آتش‌بس احتمالی، جبهه «آمریکا – اسرائیل» برای برهم زدن این معادله به نفع خود، حماقتی مرتکب شوند. یعنی تحت فشارهای تندروهایشان هَوَس کنند، حمله‌ای ولو کوچک اما پُرسروصدا به راس این محور وارد کنند و این حمله را با کمک شیپورهای عظیم تبلیغاتی‌شان، بزرگ «جا» بزنند که در این صورت پایان این جنگ با آنها نخواهد بود و ۴۲ هزار نظامی آمریکایی مستقر در منطقه نیز به «اهداف نزدیک» به « اهداف مشروع» بدل خواهند شد!
جعفر بلوری