به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از چابهار، ، در سالی که مزین به پشتیبانی از تولید و کالای ایرانی شده؛ سرمایه‌گذاران و کارگران بومی چابهاری آماده می‌شوند تا مجهزترین مجتمع پلاستیک‌سازی شرق ایران را وارد مدار تولید ایرانی کنند. این مجتمع که با همت یک جوان بومی ۳۰ ساله و […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از چابهار، ، در سالی که مزین به پشتیبانی از تولید و کالای ایرانی شده؛ سرمایه‌گذاران و کارگران بومی چابهاری آماده می‌شوند تا مجهزترین مجتمع پلاستیک‌سازی شرق ایران را وارد مدار تولید ایرانی کنند. این مجتمع که با همت یک جوان بومی ۳۰ ساله و کارآفرین چابهاری و جذب سرمایه‌گذاری یک پاکستانی ساخته شده؛ قراراست در مرحله اول برای حدود ۵۰ نفر و در مرحله دوم برای ۱۰۰ نفر از جوانان بومی و عموما کم بضاعت چابهاری اشتغال‌زایی کند.

اصغر بلوچ کارآفرین بومی و جوان این مجتمع می‌گوید: از خستین که برای ساخت مجتمع دست‌ به ‎‌‌کار گردیدیم عموما همکاران و یا دوستان ما می‌گفتند که خوب تر این مجتمع برای بازاریابی خوب تر در شهرهایی مثل یزد و یا تهران بسازیم اما من چون بومی اینجا هستم تصمیم گرفتم دست کم اگر قرار باشد برای کسی اشتغال‌زایی کنم اکنون خارج از نفع با اشتغال‌ برای جوانان بومی اینجا کاری کرده باشم.

وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: خداروشکر پاداش اعتماد به جوانان بومی را هم گرفتم؛ پس از آغاز به کار ساخت مجتمع یک سرمایه‌گذار بلوچ پاکستانی که به چابهار آمده بود برای شریک شدن در این مجتمع راغب گردید و نصف سرمایه‌گذاری آن را برعهده گرفت؛ در مجموع ۲۰ میلیارد تومان برای ساخت مرحله اول این مجتمع به‌صورت نصف، نصف سرمایه‌گذاری کردیم.

بلوچ تبیین می‌کند: ما از سال ۹۵ ساخت این مجتمع را آغاز کردیم؛ شریک پاکستانی ما رابطه خوبی با تجار پاکستان، عمان و افغانستان داشت و گویا آن‌ها راغب بودند فرآورده ها مجتمع را خریداری کنند؛ ما نیز هرچند از ابتدا عموما بازار داخل را هدف گرفته بودیم با پیدا گردیدن شرکا و بازاریان پاکستانی، افغانی و عمانی، عموما با نگاه صادراتی مجتمع را ادامه دادیم.

این کارآفرین بومی تاکید می‌کند: چون نگاه ما صادرات کانون گردید؛ امکانات تولید را هم با همین نگاه خریداری نمودیم؛ همه امکانات تولیدی که ما از تایوان خریداری نمودیم تمام اتوماتیک می باشند و برای تولید نایلون‌هاو نایلکس‌های پلاستیکی عموما صادراتی انتصاب و تعبیه شده‌اند؛ البته چون نگاه تولید ایرانی بود و انتظار داشتیم از ما پشتیبانی گردد تاآنجایی هم که می‌شد از امکانات داخلی از کارخانه‌های تبریز و یا تهران امکانات خود را خریداری نمودیم.

وی می‌گوید: در مرحله اول این مجتمع حدود ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار می‌شوند؛ برای ساخت این واحد تولیدی از هیچ تسهیلات بانکی تولیدی استفاده نکردیم، تنها تسهیلاتی که از آن استفاده کردیم ساخت مجتمع در محدوده منطقه آزاد چابهار بود تا معافیت‌ها استفاده نماییم اما دو مرتبه هم دوستان و یا همکاران از همان ابتدا تاکید داشتند که ما مجتمع به طور مثال در یکی‌های شهرهای مرکزی و یا یکی‌ دیگر از منطقه های آزاد که بازاریابی راحت‌تر هست ساخته گردد.

 

تولیدی‌ها به پشتیبانی زیادتر نیاز دارند

این کارآفرین با انتقاد از کم‌لطفی‌ها به پشتیبانی از تولید ایرانی می‌گوید: مجتمع‌ ما حدود ۶ ماه هست که کامل شده اما به‌دلیل آنکه مواد اولیه را به ما اختصاص نداده‌اند هنوز متاسفانه نتوانستیم وارد تولید شویم؛ مواد اولیه پلاستیک‌سازی مواد پتروشیمی هست که باید به‌صورت سهمیه به واحد‌های تولیدی در بورس کالاداده گردد، ما ۶ ماه هست که مجتمع را تمام کرده؛ دستگاه‌ها را خریده، وارد مدار کرده و در انتظار مواد اولیه هستیم.

گزارش از سیدامیرحسین عظیمی