به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ؛ پدیده قاچاق من جمله موضوعاتی هست که  در سال‌های موخر در کشور، معضلات جدی را بهمراه داشته هست، به گونه‌ای که دردسرها و مشکلاتی را برای دولت، تولیدکنندگان و حتی در بعضی مورد ها برای خود مصرف‌کنندگان کالای قاچاق، بوجود […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ؛ پدیده قاچاق من جمله موضوعاتی هست که  در سال‌های موخر در کشور، معضلات جدی را بهمراه داشته هست، به گونه‌ای که دردسرها و مشکلاتی را برای دولت، تولیدکنندگان و حتی در بعضی مورد ها برای خود مصرف‌کنندگان کالای قاچاق، بوجود آورده هست.

بر این اساس در سال‌های موخر میتوان اظهار کرد مبحث قاچاق کالا و راهکارهای مبارزه با آن من جمله مهمترین چالش های اقتصادی در برنامه کلیدی اقتصاد کشور مطرح و در دستور کار قرار گرفته هست.

    وضع نابسامان اکتساب و کار و ورود کالای قاچاق من جمله موضوعاتی  است که تحولات در نبض بازار را هدف قرار داده هست و  منجر به افت بازار که متاثر از ورود کالای قاچاق، تورم، کاهش تولید و توان خرید مردم هست.

با توجه به شواهد، امروزه مشخص شده تا وقتی که سودآوری قاچاق کالا زیادتر از تولید و عرضه فرآورده ها تولید داخل باشد، صرف مبارزه فیزیکی با فرآورده ها قاچاق باعث بهبود این مشکل نمی‌گردد.

در همین راستا دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال‌های موخر، کوشش کردند تا با طرح‌ها و راهکارهای گوناگون، جلوی این پدیده را دریافت کنند که حضور دستگاه های با اقتدار و توانمند توان دارد  در کنار یکدیگر به برخورد قاطع تر با قاچاقچیان کمک کند تا شاهد کاهش قاچاق کالا در کشور باشیم.

به همین سبب برای ارزیابی و شنیدن درد و دل کاسبان سطح شهر و تاثیر ورود بی‌رویه کالای قاچاق بروضعیت اکتساب و کارشان به سراغ چندی از تولیدکنندگان و فروشندگان رفتیم.

کالای قاچاق، بلای جان نبض بازار

قاچاق کالا عامل رکود بازار اکتساب و کار   

یکی از تولیدکنندگان مبل  درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛اظهار کرد: چند وقتی هست که در وضع بازار رونقی رویت نمی‌کنیم چون ورود کالای قاچاق باعث ترجیح مردم برای استفاده از کالای بیگانه ارزان‌تر و بی کیفیت می‌شود. کالای تولیدات داخل گرچه گران تر هست اما عمدتا دارای کیفیت بالاتر و از همه مهمتر تولید جوانان این مرز و بوم هست.

به گفته وی، کاسبان هم چاره‌ای جز حوصله برای بازگشت رونق اقتصادی و مبارزه با کالای قاچاق به بازار ندارند. اگر بتوان راهکاری برای حل معضل ورود کالای قاچاق در بازار پیدا کرد، گامی به سوی برچیدن قسمتی از مشکلات بازار اکتساب و کار برداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: درخواست فروشندگان از مسئولان مربوطه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز این هست که مسئولان تمام توان خود را به کار گیرند تا کالای قاچاق وارد بازار نشود و مردم با پشتیبانی از کالای ایرانی در رشد و آبادانی کشور گام بردارند.

کالای قاچاق، بلای جان نبض بازار

تولیدکنندگان منتظر رونق اقتصادی بازار

با تحولات در بازار دلار و ارز  یکی دیگر  از کالا هایی که تحت تاثیر این نوسانات جای گرفت گوشی بود.

این فروشنده بیرجندی  درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ اظهار کرد: با نوسانات بازار دلار و ارز، در این چند روز بازار افت قابل ملاحظه ای داشته هست.

وی اضافه کرد: با توجه به کالای قاچاق موجود در بازار، وضع معامله با مشکلی جدی روبه‌رو شده هست. درخواست فروشندگان از مسئولان توجه به وضع بازار و جلوگیری کامل از ورود کالای قاچاق به استان هست.

 

پشتیبانی از کالای ایرانی عامل کاهش رغبت قاچاق کنندگان

انصاری درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی در راستای کارکرد سازمان تعزیرات استان در حوزه قاچاق اظهار کرد: در سه ماهه سال ۹۷، ۴۸۴ فقره پرونده وارد به شعب سازمان تعزیرات حکومتی استان شده هست که این آمار طی ۱۲ ماهه سال گذشته نیز بالغ بر دو هزار و ۹۳۹ پرونده بوده هست که از این تعداد تاحالا دو هزار و ۹۷۲ مورد مختومه اعلام گردیده هست.

وی با اشاره به تشکیل یک هزار و ۱۰۰ پرونده در بخش قاچاق کالا و ارز، گفته بود: بیشترین کالای قاچاق شده در این مدت ذی ربط به البسه با ۴۳۱ پرونده بوده هست.

انصاری، مباشرت در قاچاق کالا، عرضه کالای قاچاق، حمل و نقل کالای قاچاق، حمل و نقل، حفظ و عرضه کالای قاچاق و همکاری در قاچاق را من جمله پرتکرارترین تخلف های وارده در این بخش عنوان نمود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته در بخش کالا و خدمات یک هزار و ۳۰۰ پرونده  متشکل هست، اظهار کرد: بیشترین تخلف های این حوزه نیز ذی ربط به عدم درج نرخ با ۷۱۵ پرونده، گرانفروشی با ۱۹۷ پرونده و عدم عرضه فاکتور خرید با ۱۷۸ پرونده بوده هست.

کالای قاچاق، بلای جان نبض بازار

وی،  عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، عرضه و تحویل کالای غیربهداشتی با علم به غیر بهداشتی بودن آن، عدم رعایت مقررات بهداشت محیطی را من جمله بیشترین تخلف های در بخش بهداشت و معالجه عنوان نمود و اضافه کرد: در سال گذشته  بالغ بر ۵۳۹ پرونده در این بخش وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده هست.

انصاری به ورود۲ هزار و ۴۰۵ پرونده به شعب اجرای احکام استان اشاره نمود و اظهار کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۰ مورد مختومه شده که بعضی از آنان ذی ربط به سال ۹۵ بوده هست.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی دنبال کرد: از این تعداد یک هزار و ۲۴۶ مورد در بخش کالا و خدمات، ۸۰۱ مورد ذی ربط به قاچاق و ۳۴۷ مورد نیز ذی ربط به بخش های بهداشت بوده هست.

به گفته وی، در مجموع  ۴۵ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریا ل از جریمه های تعیین شده برای این پرونده ها وصول شده هست

انصاری اظهار کرد: در پارسال ۱۱۰۰ فقره پرونده قاچاق گزارش شده و در سه ماهه سال ۹۷ نیز، ۴۸۴ فقره پرونده وارد به شعب سازمان تعزیرات حکومتی استان شده هست.

کالای قاچاق، بلای جان نبض بازار

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اضافه کرد: در مبحث کالای قاچاق و ارز ۵۰۶ فقره پرونده در استان مختومه و رسیدگی شده هست که در حال حاضر تنها ۷۸ پرونده در شعب ما موجود هست که ۴۰ درصد رشد مختومه را در استان داشتیم. طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ بر دو هزار و ۹۳۹ پرونده وارد شعب تعزیرات حکومتی استان گردید که از این تعداد تاحالا دو هزار و ۹۷۲ مورد مختومه اعلام گردیده هست.

وی با اشاره به تشکیل یک هزار و ۱۰۰ پرونده در بخش قاچاق کالا و ارز، گفته بود: بیشترین کالای قاچاق شده در این مدت ذی ربط به البسه با ۴۳۱ پرونده بوده هست

انصاری با اشاره به اینکه استفاده از کالای ایرانی از رغبت قاچاق کننده‌ها می‌کاهد اظهار کرد: در مبحث پشتیبانی از کالای ایرانی به هر میزان که در جلوگیری از ورود کالای قاچاق به استان جلوگیری کنیم به همان میزان از کالای ایرانی و تولید ملی در صنعت پشتیبانی کرده‌ایم.

کالای قاچاق، بلای جان نبض بازار

بنابراین شاید نتوان ورود کالای قاچاق را موثرترین عامل در وضع نابسامان کنونی اکتساب و کار دانست، اما مطمئنا با جلوگیری از ورود کالای قاچاق گام بزرگی در جهت رونق وضع بازار و پشتیبانی از کالای ایرانی برداشته‌ایم.

گزارش از اکبرآبادی