– خبر ها استانها – به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، ، نوسانات نرخ ارز و مسافرت بدون ویزای اتباع آذری به کشور ایران دو مجال طلایی در کنار هم هست که از قضا کالای ملی را به چوب حراج برده و سیل سیل خریدهای انبوه و همه روزه […]

– خبر ها استانها –

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، ، نوسانات نرخ ارز و مسافرت بدون ویزای اتباع آذری به کشور ایران دو مجال طلایی در کنار هم هست که از قضا کالای ملی را به چوب حراج برده و سیل سیل خریدهای انبوه و همه روزه اتباع آذری، شهروندان ساکن در بیله سوار و پارس آباد را دلواپس ساخته هست.

نزدیکی اتباع آذری از مرز بیله سوار و راحتی ورود به خاک ایران نه فقط باعث نشده تا گردشگری بیگانه شکل گرفته و ارز وارد کشور گردد، لکن خرید بی رویه کالاها، دست خود مردم را از تامین نیازها تهی گذاشته هست.

هرچند به ظاهر محدودیت‌هایی در میزان خرید و نوع کالا اعمال شده، در عمل اتباع آذری حتی احتیاج همه روزه خود مثل نان لواش و بربری، دوا، البسه، مواد شوینده، لوازم خانه، پتو، ظروف رویی و سایر کالاهای مصرفی را نیز خریداری کرده و مغازه های بیله سوار و پارس آباد را تهی از جنس ساخته‌اند.

اما در برابر این کالاها نه فقط به استفاده خود فرد نمی‌رسد لکن به اقرار خود مغازه‌داران و مردم بیله سوار اغلب خریدها با هدف سودآفرینی اقتصادی انجام می‌شود.

ابلاغ مورد ها تکمیلی دستورالعمل معامله ارز به صرافی‌های مجازالبرز| دریافت‌کنندگان ارز که کالا وارد نکرده‌اند باید شناسایی گردند‌بسته ارزی ۴۲۰۰ تومانی مبلغ بالایی از ذخایر ارزی مملکت را به حراج گذاشت

یکی از مغازه‌داران در این باره اظهار کرد: کاهش اعتبار پول ایران باعث شده تا اتباع آذری با پرداخت پول نازل بتوانند خرید قابل ملاحظه ای دارا باشند.

ر که فروشنده لباس مردانه هست اضافه کرد: زمانی خود اهالی بیله سوار در عزیمت به آذربایجان لباس خریداری می‌کردند اما به حدی اعتبار پول ما افت کرده که این مبحث وارونه شده و شاهد خرید متعدد و همه روزه لباس هستیم.فروشنده دیگری که لوازم بهداشتی ارائه می کند به خریدهای انبوه انواع لوازم بهداشتی ایرانی و بیگانه از سوی اتباع آذری اشاره نمود.

یکی از شهروندان بیله سواری در این مورد اظهار کرد: وقتی جنس از مغازه ها کم می گردد خود مردم با مشکل رو به رو می‌شوند.

ر تصریح نمود: بعضی مغازه داران اجناس را اندکی گران تر به اتباع آذری می فروشند و وقتی مراجعه می کنیم بیان می کنند این قلم جنس تمام شده هست.

جولان دلالان در بی توجهی به خرید و فروش‌ها

وی اضافه کرد: شاید در مورد بعضی کالاها این وضع چندان اهمیتی نداشته باشد اما آذری ها دوا و بعضی کالاهای ضروری را نیز خریداری کرده و با خود به آذربایجان می‌برند.

به اقرار شهروندان بیله سواری این وضع پای دلالان را باز کرده و بعضی حتی بار انبوه با وانت و خودروهای شخصی خریداری کرده به آذربایجان می برند.بطوریکه پتوی گلبافت، کت و شلوار، دوا، ظروف آشپزخانه، انواع شوینده و هر کالایی که در دسترس باشد به میزان انبوهی خریداری می گردد.

صادرات سیاهی از سوی اتباع آذری با کالاهای ایرانی شکل گرفته که هیچ مزیت و سودآفرینی ندارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل در مورد تمهیدات ساماندهی بازار و ممانعت از خارج شدن انبوه کالاها تصریح نمود: به منظور ممانعت از معامله بی رویه با دادستانی جلسه داشتیم و خارج شدن احشام از مرز را ممنوع کردیم؛ تا جایی که خارج شدن احشام به استان‌های دیگر نیز ممنوع شده هست.

 

 

در برابر به سبب اینکه این اجناس به نرخ نازل تهیه گردیده در آن سوی مرز با نرخ قابل ملاحظه ای به فروش می‌رسد و می‌توان اظهار کرد در وضعیتی که ممنوعیت صادرات ۱۷ قلم کالای ضروری به عنوان یک کارنامه مطرح می گردد، حسین نجف زاده اضافه کرد: علاوه بر این خارج شدن کالاهای بنیادی نیز ممنوع هست؛ اما نمی‌توان تجارت بعضی کالاها را متوقف نمود. وی با بیان اینکه با خرید انبوه برخورد می‌شود، اظهار کرد: تشریح انبوه از سوی عرف تعیین می گردد و شاید انبوه کالا در بیله سوار و اردبیل مفهوم متفاوتی داشته باشد.

تشریح سلیقه‌ای از معامله کالا به طور انبوه

نمی‌توان به طور کامل معامله را قطع کرد و در هفته‌های آتی تمهیداتی خواهیم داشت.

از طرفی مدیر کل گمرکات استان اردبیل نیز به افزایش ۱۷۱ درصدی وزن و ۷۵ درصدی اعتبار صادرات چمدانی در هشت ماهه نخست سال کنونی در قیاس با سال گذشته اشاره نمود و در مورد وضع پیش آمده اضافه کرد: کالاهای ممنوع توسط صنعت و معدن اعلام گردیده هست.

وی با اقرار به اینکه اتباع آذری با نسخه و یا به طرق دیگر دوا خریداری می کنند، اضافه کرد: وی تصریح: برای خرید انبوه باید اظهار کرد هر مسافر می‌تواند هشت دلار کالا با خود به داخل کشور آورده و وقتی از کشور خارج می گردد در حد استفاده شخصی کالا خارج کند.

مدیر کل گمرکات استان در وضعیتی که گفته می گردد اجناس ایرانی پشت وانت ها بار شده و از کشور خارج می‌شود، معتقد هست خرید انبوه امکان پذیر نیست و از گمرک اذن خارج شدن ندارد.

وی مرجع کاوش آمار مسافران را گمرک عنوان و گفته بود: در هشت ماهه نخست سال جاری رفت و آمد مسافران از پایانه مرزی با رشد ۴۷ درصدی رو به رو هست.

در عین حال مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با اشاره به رشد عزیمت اتباع آذری تصریح نمود: در هشت ماهه سال کنونی ۴۲۵ هزار و ۵۷۸ نفر مسافر بیگانه وارد ایران گردیدند که با رشد ۶۵ درصدی به نسبت مدت همانند سال گذشته رو به رو هست.

افزایش عزیمت اتباع آذری مجال یا تهدید

علی رحمتی متذکر گردید: خروجی مسافر بیگانه نیز ۴۲۳ هزار و ۷۵۲ نفر با رشد ۶۵ درصدی به ثبت دست یافته هست و در مجموع رفت و آمد از پایانه مرزی تنها ۱۱ درصد ذی ربط به مسافران ایرانی و مابقی اتباع آذری هست.

این ظرفیت از سفرها که مسئولین در دوگانه‌گی تشریح آن به عنوان مجال یا تهدید به سر می‌برند، معلوم نیست چه سودآفرینی اقتصادی و توسعه ای در پی داشته هست تا جایی که قیاس آمار ورودی و خروجی اتباع آذری نشان می دهد اغلب مسافران آمده در مدت اندک دوباره به کشور خود برگشته اند و ماندگاری منتج به سودآفرینی اقتصادی نیز رویت نمی‌شود.

هر چند رقم درشت مسافران آذری به عنوان موفقیت در جلب مسافر به کشور قلمداد می‌شود اما در خواب غفلت مسئولین، اتباع آذری رویکرد خود را در عزیمت به ایران تغییر داده‌اند.

چند پارسال اتباع آذری به دستاویز معالجه به ایران عزیمت می کردند و در مطب های پزشکان زیادتر از ایرانی جماعت، تبعه آذری صف کشیده بود.

 

خدمات ارزان و وسیع پزشکی همراه با فرش قرمزی که بدون برنامه ریزی وسیع بود باعث شده بود تا خیل شگرف مسافران آذری از بیله سوار وارد ایران شده و در بعضی مواقع برای دریافت خدمات مدرن پزشکی بدون پایین ترین عایداتی برای اردبیل به استان های دیگر عزیمت کنند.

 

 

 

تغییر رویکرد اتباع آذری در عزیمت به ایران

و ناتوانی نظارت ها در پی خرید انبوه کالا از بازار ایران و تامین نیازهای شخصی و سودآفرینی می باشند.

امروز هدف اتباع آذری به ایران تغییر یافته و طبق تعاریف نه میتوان اسم مسافر و نه گردشگر را به آن نهاد، بطوریکه بیشتر از عزیمت به استان اردبیل، ماندگاری و سیاحت و عزیمت، در نوسانات نرخ ارز

گزارش از ونوس بهنود