[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، «ما در رسانه‌ها با مساله‌ای به‌عنوان هیاهو طرفیم. هیاهو زمانی است که درحقیقت آن بیماری یا ویروس آسیب و کشندگی زیادی ندارد و در تجارت و اقتصاد خسارت زیادی به‌دنبال نمی‌آورد، ولی پوشش کذب اطلاعاتی آن بالاست و ترس ایجاد می‌کند. این بیماری ازآن تیپ بیماری‌هایی است که کشندگی […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، «ما در رسانه‌ها با مساله‌ای به‌عنوان هیاهو طرفیم. هیاهو زمانی است که درحقیقت آن بیماری یا ویروس آسیب و کشندگی زیادی ندارد و در تجارت و اقتصاد خسارت زیادی به‌دنبال نمی‌آورد، ولی پوشش کذب اطلاعاتی آن بالاست و ترس ایجاد می‌کند. این بیماری ازآن تیپ بیماری‌هایی است که کشندگی آن کم است ولی چون از خانواده کروناویروس است، ژورنالیستی است.

یعنی ژورنالی‌پسند است و شما می‌بینید که پوشش خبری بزرگی در دنیا روی آن ایجاد می‌شود، در حالی که ما حوادث خیلی بزرگ‌تری داریم که انسان‌ها را اذیت می‌کند و خسارات بیشتری می‌زند و رسانه‌ها سراغ آن نمی‌روند. نباید درگیر این هیاهوی رسانه‌ای شد تا جامعه سمت هرج‌ومرج نرود.» این بخشی از گفت‌وگوی ما با یک متخصص بیماری‌های عفونی و کارشناس بیماری‌های نوپدید است که چندوقت پیش و در ایام اوج شیوع و ابتلا به کروناویروس در چین در همین صفحه منتشر شد. همان روزها گفتیم و نوشتیم که این ویروس یکی از اعضای خانواده کروناویروس‌هاست که دامنه وسیعی را شامل می‌شود و آن‌طور که در برخی رسانه‌ها گفته و پرداخته می‌شود با کشندگی و خطرات عجیب و هولناک همراه نیست و همان‌طور که نباید بیش از حد از شیوع آن نگران و مضطرب شد، نباید هم خیلی با آن سهل برخورد کرد، چراکه سرعت شیوع و اثرگذاری بالایی دارد.

با همین مقدمه و بعد از تایید وجود مبتلایان به این ویروس در کشور و جان‌باختن تعدادی از هموطنان در اثر ابتلا به این بیماری، دوباره به شرح آنچه تا به الان در حال نوشتن هستم، اتفاق افتاده است و بایدها و نبایدهایی که در مواجهه با این ویروس چینی مدنظر است، می‌پردازیم.

مراجعه بالای مردم به داروخانه‌ها برای خرید ماسک و برخی اقلام بهداشتی، آشفتگی روانی مردم و بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند و حتی آنهایی که درگیر یک سرماخوردگی ساده‌اند، اقدامات عجیب و توسل به برخی اقدامات خانگی و غیرعلمی لزوم این پرداختن و اطلاع دوباره را تصدیق می‌کند تا شاید همان‌طور که از فراگیری و شیوع تند آنفلوآنزا جلوگیری شد، از این بیماری مرموز و نگران‌کننده هم با کمترین هزینه و آسیب عبور کنیم. آنچه در مواجهه با این بیماری بیش از هرچیز دیگری مدنظر است و می‌توان از آن به‌عنوان شاه‌کلید مواجهه با کروناویروس نام برد، مراقبت شخصی است و خلاصه آن‌هم در تقویت سیستم دفاعی بدن و رعایت بهداشت فردی می‌شود. شستن دست‌ها، دست نزدن به چشم و بینی با دستی که از ضدعفونی بودن آن مطمئن نیستیم و دوری کردن از مبتلایان به این ویروس، بخشی از اقداماتی است که با انجام آن تا حد قابل‌قبولی می‌توان از ابتلا به کروناویروس جلوگیری کرد. /۸۸۲/ ۱۰۱/

[ad_2]