واقعیت این روزهای مدارس کشور این است که همه توجه‌ها به آموزش متمرکز شده، آموزشی که مدت‌هاست همراه با تربیت نیست و این باعث شده دانش‌آموز به تنهایی در جستجوی حقیقت باشد.

پایگاه خبری شهرکریمه- مهدی حاجیلو: «در نظام اسلامی برونداد و حاصل دوازده سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.»

این بخشی از سخنان رهبر انقلاب در اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور در سال ۱۳۹۹ بود، رهبر انقلاب معتقد است حاصل ۱۲ سال درس خواندن باید تربیت نیروی انقلابی و متفکر باشد.

در یک دهه اخیر از سوی وزارت آموزش و پرورش شاهد کم‌کاری‌هایی در حوزه تربیت دانش‌آموزان بوده‌ایم، این دستگاه دولتی تمام تمرکز خود را روی مباحث آموزشی گذاشته اما آموزشی که همراه با پرورش و تربیت نیست.

وقتی به عقب بر می‌گردیم در دهه ۶۰ و ۷۰ مدارس هرچند اندک اما برای مسئله تربیت دانش‌آموزان برنامه‌ریزی داشتند، دو دهه پیش مسائل مالی تنها دغدغه مدیران مدارس نبود.

حضور مشاوران خانواده در مدارس بخشی از این برنامه‌ریزی‌ها بود؛ مشاور در مدرسه حداقل هفته‌ای یک روز حضور داشت، ماهیانه یکبار برای اولیا جلسه آموزشی می‌گذاشتند که یک ولی چطور با فرزندان خود در خانه رفتار کند و یا یک دانش‌آموز رابطه‌اش با مادر و پدر چگونه باشد.

درخصوص مسائل فرهنگی، سیاسی، خانوادگی و‌‌… با دانش‌آموزان کار می‌شد، آنان را در بارش هجمه‌های منفی رها نمی‌کردند تا خود به واقعیت برسند.

اما واقعیت امروز اینگونه است که دانش‌آموز در مدرسه رها شده و خود به دنبال حقیقت می‌گردد. اما در مسیر رسیدن به واقعیت‌ها تنهاست و راهنمایی ندارد، به همین دلیل خیلی زود تحت تاثیر عوام فریبی دشمنان قرار گرفته و دچار انحراف می‌شود.

امروز مدیران مدارس دغدغه‌شان گرفتن پول از اولیا به بهانه کمک به مدرسه، دغدغه معلمان رتبه‌بندی و دغدغه دانش‌آموزان شده کنکور، چرخیدن در فضای مجازی و مسائل حاشیه‌ای!. تربیت و مسائل فرهنگی امروز کمترین سهم را مدارس دارد.

توجه مدارس امروزی به دهه فجر، نیمه شعبان، محرم و سایر رویدادهای تاریخی و دینی را با برنامه‌های مدارس در دهه ۶۰ و ۷۰ مقایسه کنید، متاسفانه انگار نه انگار برخی مدیران در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند!.

زمان زیادی برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت کشور از دست رفته است، اما «جلوی ضرر را هر وقت که بگیری منفعت است».

دستگاه‌های مختلف مانند وزارت ورزش و جوانان، حوزه‌های علمیه و… به یاری آموزش و پرورش آمده و برای ترمیم و بهبود وضعیت، برای تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش گامی موثر بردارند.

مدیران مدارس به عنوان وظیفه و رسالت خود برنامه‌های فرهنگی را نه صرفا برای رد کردن گزارش بلکه برای تربیت نیروی مومن، انقلابی، متفکر و… در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی افزایش دهند.

 

انتهای پیام/