اعرافی با بیان اینکه این ویژگی در قرن و ۴۰ سال اخیر به اوج خود رسیده است، مطرح کرد: هزار و ۲۰۰ سال حوزه علمیه در قم برپا بوده و هیچ‌گاه این رشته قطع نشده است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه ، آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین غبارروبی و عطرافشانی مضجع شریف حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) با بیان اینکه اسلام دین جهاد و مبارزه در راه خدا است، عنوان کرد: پیشرفت اسلام به دلیل منطق، عرفان و حکمت این دین بوده است.

وی با اشاره به اینکه اسلام زمانی که به سد مستکبران و ظالمان می‌رسد اهل جهاد است، خاطرنشان کرد: معنویت و نورانیت اسلام و کلام قرآن موجب شد در کم‌تر از ربع قرن این‌گونه اسلام رشد داشته باشد.

اعرافی با بیان اینکه در گسترش اسلام، کشورها و مناطق بازخورد مختلفی داشتند، تصریح کرد: سرزمین ایران در میان مناطقی که مورد دعوت اسلام قرار گرفتند متفاوت بود.

وی با اشاره به اینکه ایران برخلاف سایر سرزمین‌ها، از اسلام استقبال وسیع و عمیق انجام داد، یادآور شد: این موضوع موجب شد، ایران به سرعت به قطب و محور اسلام تبدیل شود و ما به این ظرفیت افتخار می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به خدمات متقابل ایران و اسلام گفت: بزرگ‌ترین متفکران زبان و ادبیات عربی را ایرانیان تشکیل داده‌اند و این نمونه‌ای از ترکیب ایران و اسلام است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ تلاش بسیاری شده است که ایران در مقابل اسلام قرار گیرد، ابراز کرد: استعداد سرشار ایرانی با آغوش باز از اسلام استقبال کرد و به پایگاه تولید علوم اسلامی تبدیل شد.

اعرافی با اشاره به اینکه استقبال ایرانیان از خاندان تشیع نیز بسیار مهم بود، بیان کرد: خاندان پیامبر(ص) از آغاز مورد بغض و کینه قرار گرفتند و دسیسه‌های بسیاری برای آن‌ها چیده شد که از جمله آن‌ها می‌توان به ممنوعیت نقل احادیث پیامبر(ص) در بیش از یک قرن اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بدترین شرایطی که خاندان پیامبر(ص) توسط حاکمان ظالم تحت فشار بودند، در ایران به بهترین شکل از آن‌ها استقبال شد.

امام جمعه قم با بیان اینکه امروز نیز به برکت انقلاب اسلامی ایران پرچم‌دار و پیشگام نشر معارف اسلام و اهل بیت(ع) در تمام عالم است، اظهار داشت: سومین ویژگی ایران نیز این است که در پیشگامی از معارف اهل‌بیت(ع) به قطب و محور تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه در طول سالیان گذشته حوزه‌های علمیه مراکز اصلی برای نشر معارف اهل بیت(ع) بودند، عنوان کرد: در طول این سالیان هیچ‌گاه ایران خالی از مراکز حوزوی، علمی و دینی نبوده است.

اعرافی با بیان اینکه این ویژگی در قرن و ۴۰ سال اخیر به اوج خود رسیده است، مطرح کرد: هزار و ۲۰۰ سال حوزه علمیه در قم برپا بوده و هیچ‌گاه این رشته قطع نشده است.

وی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی امروز در بالای ۱۰۰ کشور دنیا، تحصیل کرده حوزه قم حضور دارند، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی فشار بسیاری برای خاموش کردن چراغ حوزه علمیه قم وجود داشت، ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی این چراغ در تمام دنیا نورافشان شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از اموری که در درخشش قم و ایران موثر بود، هجرت است، تصریح کرد: اگر کسی برای خداوند دست به کوچ و هجرت زد، اجر شهادت به او خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه گسترش اسلام با هجرت رقم خورد، یادآور شد: هجرت به دو دسته باطنی و ظاهری تقسیم می‌شود.

اعرافی با بیان اینکه اوج هجرت‌ها برای تبلیغ دین است، ابراز کرد: این نوع هجرت از هجرت حضرت جعفر(ع) به حبشه آغاز شد و به هجرت رسول خدا(ص) از مکه به مدینه و هجرت امام رضا(ع) به ایران رسید.

وی با اشاره به اینکه هجرت‌ها تاریخ‌ساز هستند، بیان کرد: در تاریخ قم و ایران شاهد چندین هزار هجرت هستیم و در قم شاهد استقبال‌های باشکوه از هجرت اصحاب بوده‌ایم.

امام جمعه قم با بیان اینکه امامزادگان قم حاصل این زنجیره هجرت‌ها هستند، اظهار داشت: قم به دلیل تاریخی که داشته به قطب مهمی از مهاجر پذیری تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این امامزادگان پیشینه و تاریخچه ما هستند، مطرح کرد: گرامیداشت این امامزادگان، گرامیداشت فکر، اندیشه و سبک زندگی است و اوقاف و امور خیریه در این راستا کار بسیار ارزشمندی انجام می‌دهد.