۷ اثر جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در زمینه تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) رونمایی شد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از تسنیم، مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ظهر امروز با حضور آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی عضو شورای علمی پژوهشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و مؤلفان کتاب‌های تازه رونمایی شده و محققان و اندیشمندان حوزه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن جلسات این پژوهشگاه برگزار شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و مؤلف کتاب دولت‌های شیعی، با اشاره به ویژگی‌های مهم و نگاه جدید به تاریخ شیعه در کتاب دولت‌های شیعی اظهار داشت: این کتاب جامع دولت‌های شیعی است و جغرافیای تاریخی دولت‌های شیعه، تاریخ فرهنگی و تمدنی دولت‌های شیعه، تاریخ اجتماعی و سکه‌شناسی و توجه به آثار هنری شیعی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است.

محمدعلی چلونگر بابیان سبک و سیاق نگارش کتاب جدید خود گفت: این کتاب با نگاهی تحلیلی به پدیده‌ها می‌نگرد و علل افول و انحطاط دولت‌های شیعی را در بوته نقد می‌گذارد همچنین تقسیم‌بندی این کتاب شامل دولت‌های شیعی در ایران تا زمان صفویه، و نیز دولت‌های شیعه در جزیره العرب، عراق، شام، شمال آفریقا و اندلس اسلامی را در برمی‌گیرد.

ترجمه‌ای که به توصیه آیت‌الله صافی انجام گرفت

محمد قزوینی نظم آبادی هم با اشاره به ویژگی‌های مهم کتاب مذهب شیعه تصریح کرد: این کتاب ترجمه و نقدی بر یکی از آثار مستشرقان بزرگ انگلیسی درباره مذهب شیعه است که در نیمه اول قرن ۱۹ نوشته‌شده و در این کتاب ایرادها و نقدهایی برآن وارد شده است.

وی ادامه داد: ۲ سال زمان ترجمه و نقد این کتاب به طول انجامید و کتاب در ۳۵ فصل تنظیم‌شده که به بررسی آرامگاه‌های شیعی، شهرهای مهم شیعی و کلام شیعه را موردتوجه قرار داده است که با توصیه آیت‌الله صافی گلپایگانی ترجمه شده است.

مؤلف کتاب مدیریت تنش‌های مدینه توسط پیامبر اکرم (ص) نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: جوامع انسانی از تنش، اختلاف و درگیری به دور نیستند و صلح و مدیریت تنش‌های موجود یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری اندیشمندان جهان است.

حسین قاضی‌خانی خاطرنشان کرد: در این کتاب تعابیر و مصادیق تنش موردبحث واقع‌شده و سپس ویژگی‌های تنش‌زای مدینه مورد توجه قرار گرفته و در فصل‌های بعدی نیز راهکارهای پیامبر اکرم (ص) و راه‌های برون‌رفت از تنش‌ها بیان‌شده است.

عاشورا منبع اصلی هویت‌بخش جامعه تشیع

نویسنده کتاب الملهوف نیز در ادامه گفت: عاشورا پرکاربردترین واژه در ادبیات و فرهنگ دینی جهان تشیع و منبع الهام‌بخش هویت شیعه است که با زندگی عامه مردم گره ناگشودنی خورده است.

مصطفی صادقی‌کاشانی تصریح کرد: سید بن طاووس از جایگاه بالای معنوی و علمی در بین عالمان قرار دارد اما ازنظر علمی کار قابل‌توجهی درباره کتاب لهوف انجام‌نشده بود که در این کتاب بیش از ۶۰ نسخه چاپی و سنگی موردتوجه قرارگرفته است و حدود ۲هزار کلمه مورد اختلاف نسخ مختلف توضیح داده‌شده است.

دانش‌نامه مؤلفان اسلامی، انجام یک پروژه بزرگ

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) نیز با اشاره به مطالعات موردی فراوان انجام‌گرفته توسط پژوهشکده تأکید کرد: در کنار انجام مطالعات موردی اجرای پروژه‌های بزرگی هم چون “فرهنگ‌نامه مؤلفان اسلامی” از مهم‌ترین پروژه‌های موفق انجام‌شده در پژوهشکده بوده است.

حمیدرضا مطهری با اشاره به برنامه‌های کلان پژوهشکده نیز بیان کرد: “تدوین دانش‌نامه اهل‌بیت (ع)”و تحقیق در زوایای تاریخ و تمدن اسلامی ازجمله برنامه‌های کلان مجموعه است که زمینه‌های انجام آن در سال‌های اخیر فراهم‌شده است.