[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام علیرضا پناهیان عصر چهارشنبه در نشست اعضای شورای علمی جشنواره تبلیغی لقمان حکیم، با تقدیر از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: برپایی چنین جشنواره‌هایی، استعدادهای نوین در عرصه تبلیغ را ظهور و بروز می‌دهد و این استعدادها مورد شناسایی قرار می‌گیرد، در حالی که ممکن است این تجربیات […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام علیرضا پناهیان عصر چهارشنبه در نشست اعضای شورای علمی جشنواره تبلیغی لقمان حکیم، با تقدیر از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: برپایی چنین جشنواره‌هایی، استعدادهای نوین در عرصه تبلیغ را ظهور و بروز می‌دهد و این استعدادها مورد شناسایی قرار می‌گیرد، در حالی که ممکن است این تجربیات در لابه‌لای فضای مجازی و رسانه‌های نوین تبلیغاتی امروز، دیده نشود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: شاید برای اولین بار باشد که اندازه‌ها و استانداردها برای یک محتوای تبلیغی خوب در این جشنواره ارائه خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اینکه مبلغی در جایی به موفقیت دست یابد و یا برخی‌ها از توفیقات ظاهری برخوردار نباشند؛ دلیل و ملاک صحت و یا عدم صحت کار آنها در تولید و محتوای تبلیغی به شمار نمی‌آید.

وی اضافه کرد: گاهی مبلغی در جایی با بهره‌گیری از برخی جاذبه‌های سخن به عنوان مبلغ موفق جلوه می‌کند؛ در حالی که ممکن است از نظر محتوایی مردم را در حال دور کردن از مقصد باشد و گاهی مبلغی نیز از نظر محتوایی کار حکیمانه و خوب انجام می‌دهد؛ اما ممکن است سایر ابزارها برای تأثیرگذاری لازم را در اختیار نداشته باشد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه تاکنون در حوزه علمیه اقدامی مناسب و شایسته برای قضاوت و داوری محتواهای تبلیغی مؤثر وجود نداشته است، افزود: بسیاری از محتواهای تبلیغی نامناسب و غیر حکیمانه در فعالیت‌های تبلیغی بر سر زبان‌ها جاری است که آثار سویی نیز در جامعه باقی می‌گذارد، ولی هیچ کسی نیست این موارد را مورد ارزیابی قرار دهد و به جامعه حوزوی و همچنین عموم مردم نتایج را اعلام کند.

وی با اشاره به آثار برگزاری جشنواره تبلیغی لقمان حکیم بیان داشت: اثر مهمتر این جشنواره شناسایی استعدادها، جهت دهی و جذب استعدادها می‌باشد که این امر مربوط به بعد از جشنواره و انتخاب آثار است.

عضو شورای علمی جشنواره لقمان حکیم، عنوان کرد: گاهی دیده می‌شود یک مسابقه فوتبال و یا یک فیلم سینمایی پس از انجام مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد، اما این مسئله در خصوص سخنرانی‌های تبلیغی صورت نمی‌گیرد.

نقد به معنای بررسی همه جانبه یک اثر است

وی افزود: نقد به معنای گرفتن نقطه ضعف نیست، بلکه به معنای بررسی همه جانبه یک اثر است و شاید به بهانه جشنواره لقمان حکیم بتوان باب نقد را در خصوص محتوای تبلیغی باز کرد، بدون آنکه حرمت‌شکنی صورت گیرد تا معلوم شود نقد کردن مباحث چگونه می‌تواند بر آثار تأثیر داشته باشد چرا که محتواهای انتخاب شده باید قابل دفاع باشد.

حجت الاسلام پناهیان همچنین عنوان کرد: باید مطالعه، آموزش دیدن و انجام اقدامات تخصصی در عرصه تبلیغ دین را جدی گرفت و این موارد را مورد تقویت قرار داد.

وی با تقدیر از انتخاب مناسب اسم جشنواره به نام جشنواره لقمان حکیم بیان داشت: شاید این اسم از بهترین القاب انتخاب شده باشد چرا که طلاب راه انبیا را دنبال می‌کنند که ضرورت آن برخورداری از حکمت است و مهم‌ترین نیاز یک مبلغ نیز حکمت می‌باشد و فراگیری یک دانش بدون استفاده از حکمت در بیان، نمی‌تواند به انتقال درست پیام کمک کند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه بارها در ادعیه آمده که خداوند صاحب بیان است افزود: حکمت نیز ویژگی دیگری است که برای خداوند در کنار بیان آورده شده و این دو ویژگی بسیار به هم نزدیک است.

عضو شورای علمی جشنواره لقمان حکیم، بیان داشت: مهم‌ترین فردی که در قرآن حرف‌هایش به عنوان نصیحت آمده، لقمان حکیم است هر چند که ممکن است از سایر انبیا نیز نصایحی بیان شده باشد اما از لقمان حکیم سخنان فراوانی در قرآن بیان شده که این امر نشان دهنده جایگاه حکمت می‌باشد.

[ad_2]