معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از آغاز عملیات بازسازی، مرمت و احیاء قلعه تاریخی دولت آباد قم خبر داد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عمار کاوسی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: عملیات مرمت قلعه تاریخی دولت آباد با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

وی ادامه داد: روستای دولت آباد در داخل یک قلعه تاریخی محصور شده است که بازسازی آن با اعتبارات ملی انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم اضافه کرد: روستای دولت آباد از نوع قلعه روستاها بوده و این قلعه که از نوع قلاع دشتی است با مصالح چینه و خشت به شکل مستطیل ساخته شده است.

وی گفت: هر ضلع بارو (دیوار) چهار بُرج دارد که ارتفاع هر بُرج هفت متر است که این برج‌ها سه طبقه بوده‌اند. بدین شکل که آنها با دو سقف گنبدی گردچین به سه قسمت تقسیم شده و برای دسترسی به این فضا ها از یک پلکان مارپیچی استفاده می‌‌کردند.

کاووسی خاطرنشان کرد: باروهای این قلعه به دلیل ریزش باران و رطوبت دچار فرسایش شده و بخش‌هایی از آن نیز ریزش کرده بود که نیاز به مرمت اساسی داشت.

وی افزود: این عملیات شامل مطالعه، آسیب شناسی و طرح مرمت قلعه و اجرای عملیات مرمتی شامل استحکام بخشی قسمتی از بُرج‌ها و باروها و تزئینات وابسته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم درباره قدمت این قلعه گفت: با توجه به ساختار آن به احتمال فراوان در زمان قاجار ساخته شده است.

لازم به ذکر است این اثر در سال ۱۳۹۱ با شماره ثبت۳۰۵۳۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.