[ad_1] شهرکریمه ـ حسین طالب علی: پنجم آذرماه ۱۳۵۸ فرمانی از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برای تشکیل نیروی مقاومت بسیج صادر شد. فرمانی که اگرچه در ابتدا تصور می‌شد برای حمایت مردم و حضور نیروهای داوطلب در جبهه‌های جنگ تحمیلی صادرشده ولی باگذشت زمان و رشد و تعالی این شجره طیبه نشان داد پیر جماران […]

[ad_1]

شهرکریمه ـ حسین طالب علی: پنجم آذرماه ۱۳۵۸ فرمانی از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برای تشکیل نیروی مقاومت بسیج صادر شد. فرمانی که اگرچه در ابتدا تصور می‌شد برای حمایت مردم و حضور نیروهای داوطلب در جبهه‌های جنگ تحمیلی صادرشده ولی باگذشت زمان و رشد و تعالی این شجره طیبه نشان داد پیر جماران پشتوانه‌ای محکم برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی آن‌هم نه‌تنها در عرصه نظامی و دفاع سخت بلکه در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تدبیر کرده بود.

با اتمام جنگ تحمیلی مأموریت بسیج و بسیجی تمام نشد و این نیروی عظیم توان خود را در جبهه‌های اقتصادی، سیاسی و علمی به کاربست و در این عرصه‌ها نیز خوش درخشید.

محمد اخترشناس قطره‌ای از دریای بیکران بسیج است. او که روزی با پیوستن به نیروی بسیج در جبهه‌های حق علیه باطل فعالیت می‌کرد؛ پس از جنگ سربازی در جبهه علمی و اقتصادی را برای خود برگزیده و در این مسیر برای رهایی کشور از وابستگی به بیگانگان تلاش‌های زیادی کرده است. این مخترع بسیجی تا امروز بالغ‌بر ۵۰ اختراع ثبت کرده و بیشتر آن‌ها در حوزه انرژی است. در گفت وگو با این بسیجی مخترع بیشتر در جریان فعالیت های او قرار گرفتیم.

فارس: مخاطبان ما علاقمند هستند که بیشتر با محمد اخترشناس آشنا شوند.

اینجانب متولد ۱۳۳۷ هستم، تحصیلات ابتدایی خود را در استان لرستان شهرستان بروجرد گذراندم و مقطع هنرستان را در اراک تکمیل کردم و بعد از اخذ مدرک کاردانی در رشته الکترونیک به دلیل مواجه شدن با ایام جنگ قطعاً وظیفه خود دانستم وارد مناطق جنگی بشوم و در آن مناطق دستیار واحد خبر صدا و سیما بودم و از مناطق جنگی گزارش تهیه می‌کردم.

از سال ۷۰ تا ۷۳ به صورت ناپیوسته لیسانس الکترونیک گرفتم و نهایتاً بعد از آن سال با چند کشور خارجی شروع به کار کردم. یک شرکت ژاپنی به نام niko rec the company بود که این شرکت انفورماتیک راه آهن ایران را اجرا می‌کرد و من به مدت هشت سال با آنها کار کردم. همچنین مدت کوتاهی هم آمریکا بودم که این فرصت خوبی شد تا با دانش جهانی آشنا شوم.

بعد از آن به دلیل اینکه احساس کسری علمی کردم، لیسانس برق قدرت گرفتم و بر شبکه‌ها و ساختارهای تولیدی اشراف دارم و در این زمینه‌ها هم نوآوری‌هایی نیز داشته‌ام.

نهایتاً در بحث بازرسی فنی متوجه شدم که دانشی ندارم بنابر این از دانشگاه شهید بهشتی لیسانس HFE گرفتم.

درواقع HFE مادر تمام سرمایه گذاری ها است و به معنی بهداشت فردی، صنعتی، ملی و زیست محیطی است و بنیانگذار آن نیز سازمان اوشا است که یک شرکت بشر دوستانه و از طرف تمام شرکت‌های متعهد و غیر متعهد جهان است. کار این شرکت مطرح کردن مکان‌هایی برای سرمایه گذاری است که پدافند غیرعامل در آن انجام شده است.

بحث‌هایی که از سوی این دانش مطرح می شود، بحث بهداشت فردی و راهکارهای ایجاد تأمین اجتماعی جهانی، بحث صنعتی و بحث ازدواج برای سلامت جامعه است که در این راستا و پس از شناخت این علم متوجه شدم که از ابتدا باید به دنبال این رشته می‌رفتم.

در نهایت با طی کردن این مسیرها در سال ۵۲ به دلیل علاقه وافری که به برق و الکترونیک داشتم اختراعاتی در زمینه باطری خورشیدی انجام دادم. باید توجه داشت که بنده باطری خورشیدی را سال ۵۲ ساختم در حالی که این بحث مدت ها بعد در جهان مطرح شد. علاوه بر آن ساخت انواع سیستم‌های حفاظتی برای صنایع را نیز انجام دادم.

 

فارس: چند اختراع ثبت کردید و مهم‌ترین اختراعاتتان کدام است؟

در حال حاضر علاوه بر حدود ۳۰ اختراع ثبت نشده که بعضی مباحث نظامی است و بعضی صنعتی، ۲۷ اختراع ثبت شده و کاربردی را در کارنامه کاری دارم.

در واقع نیاز وقتی احساس شود پس از آن اختراع هم اتفاق میافتد و اختراع در واقع زاییده نیاز است. به عنوان مثال با توجه به اینکه کشور ایران ۳۰ برابر کشور ژاپن مصرف آب و برق و ۱۲ برابر مردم جهان مصرف انرژی الکتریکی دارد و شهروندان جهانی هنوز یک حجم کوچکی از آب را باید مصرف می کنند لذا باید مصرف آب و برق را مدیریت کنیم.

در این راستا در بحث پمپ آب و مکانیزاسیون آب فعالیت‌های خوبی داشتیم زیرا به هر شکل نیازهای حیاتی هر جامعه ای آب، برق و سوخت است.

همچنین مدت ۱۰ سال است که در کار تجهیزات چگالشی مشغول به کار هستیم. در نتیجه کاربردی‌ترین اختراعات ما در حال حاضر مدیریت مصرف هوشمند است که الحمدلله تاکنون خیلی خوب بوده و مشتری‌ها علاقمند به کار با ما هستند.

 

فارس: کدام یک از اختراعات کاملاً بومی هستند و کدام یک مشابه خارجی دارند؟

در بحث مشابه خارجی من به مدت سه سال با یک شرکت آلمانی کار کردم و همین طرح مدیریت مصرف را در آنجا مطرح کردم، اما متاسفانه آن‌ها طرح بنده را به نام خود کپی کردند. به عنوان مثال در شهر آمل یک کوره‌ای را نصب کردند و واحدهایی از برق و پتروشیمی را با هزینه‌های بسیار سنگین و میلیاردی در آن نصب کردند در حالی که من کاملاً آن را بومی سازی کرده بودم.

برخی دیگر از اختراعات ما در بخش زیست محیطی است؛ چرا که نگرش من به صورت جدی به حفظ محیط زیست است. به عنوان مثال یکی از رودخانه‌های ایران در حال از بین رفتن است و علت آن این است که شرکتی یک معدن شن و ماسه ایجاد کرده و با دستگاه‌های خود کوه را به اصطلاح می‌خورد و تمام درخت‌ها و جنگل‌ها را سرنگون می‌کند و با آبی که سرشار از املاح معدنی با ارزش است شن و ماسه تولید می‌کند و وقتی آب گل شد آن را به رودخانه برمی گردانند.

ما محاسبه کردیم هر معدن روزانه دو تن گل و لای وارد رودخانه می‌کند، لذا تجهیزاتی ساختیم که بتوان به وسیله آن گل و لای را گرفت و اجازه ورود به رودخانه را نداد و دوباره آب را به صنعت بازگرداند.

ما همچنین از گل و رسوبات دو آنزیم ارزشمند تولید می‌کنیم که یکی برای صنعت نانو استفاده می‌شود و دیگری تولید خاک کشاورزی بکر. اگر ۳۰ درصد همین خاک بکر به دست آمده از رسوبات به خاک شور کیش اضافه شود گل‌های شمعدانی در کیش روییده می‌شود که این گیاه بسیار زیبا و قابلیت توریستی دارد.

در مجموع در مباحثی که کار کردیم ابتدا برق سپس اتوماسیون و بعد مباحث زیست محیطی است. حاصل کارمان نیز در حال حاضر تجهیزاتی است که کاملاً قابل صادرات است.

همچنین در بحث زیست محیطی هم فعالیت‌هایی داشتیم؛ به این صورت که اگر ملاحظه بفرمایید استان خوزستان یکی از استان‌های پراضطراب در زمینه اقلیمی، سیاسی و اقتصادی است، مباحث زیست محیطی در این استان آلودگی دارد زیرا برداشت نیشکر متاسفانه به صورت سیاه انجام می‌شود در حالی که ۸۰ درصد جهان برداشت به صورت سبز انجام می‌شود.

بحث دیگری که در استان خوزستان وجود دارد این است که باوجود اینکه این استان، استان پرآبی است اما به دلیل گسترش‌های غیرعلمی درحال حاضر استان خوزستان به شدت دچار کم آبی است لذا ما تجهیزاتی داریم که می‌تواند این موضوع را مدیریت کند.

همچنین روش‌های جدیدی داریم که بتواند زمین را شیرین کند و یا هرحرکتی که بتوانیم انجام دهیم درمسیر حفظ زیست محیطی کشور و همچنین حفظ زیرساخت‌ها و سرمایه‌های ملی در بخش آب و برق و مباحث زیست محیطی.

اختراعاتی که درحال حاضر توانستیم تجاری سازی کنیم در واقع همان تجهیزات مدیریت مصرف است یعنی بیشتر همان مباحث برق را کار کردیم، در حال حاضر تجهیزاتی که داریم مدیریت مصرف هوشمند الکتریکی است، همچنین در بخش گاز هم ما آمادگی داریم و اعلام می‌کنیم هر سازمان یا وزارتخانه‌ای آمادگی داشته باشد، ما با کمال میل و با همین دانش بنیانی حاضریم برای آنها کار کنیم.فارس:کدام یک از اختراعات شما به تولید انبوه رسیده و آنهایی که به تولید انبوه نرسیده چه موانعی سر راه داشته است؟

به عنوان مثال می توانیم مصرف گاز یک وزارتخانه را تا ۷۰ درصد پایین بیاوریم و یا ۴۰ درصد مصرف آب را کاهش دهیم، بدون آنکه رفاه کارمندان آنها از بین برود. در حال حاضر یکی از اختراعات ما به نام ایمن سازی ساختمان است که در این بحث ما ایمنی قبل از حریق را در تمام بخش‌های برق، گاز و حرارت ایجاد می کنیم.

و اما مشکلاتی که داریم مسئله عدم همکاری ادارات است، به عنوان مثال در بخش مدیریت نیشکر ما تحقیق کردیم و مشکلات و معایب آنها و ساختارشان را شناختیم و می‌خواهیم آنها را حل کنیم، اما مدیریت نیشکر به ما وقت ملاقات و صحبت نمی‌دهد.

از طرف دیگر بحث محدودیت اقتصادی را داریم به این منظور که بنده زیاد اعتقادی به گرفتن وام ندارم و نظرم براین است که به ما کار دهند، حال کار به چه معنا؟ به این معنا که ما مشکلات و آسیب‌های مراکز مختلف را بشناسیم و آنها را رفع کنیم. چراکه ما آسیب‌هایی می‌بینیم که متولیان مراکز نمی بینند و این منجر به از بین رفتن سرمایه‌های ملی می‌شود.

علاوه براینها درکنار نداشتن رسانه سازمان‌های تأثیر گذار و تأیید کننده مانند وزارت نیرو با ما همکاری نمی‌کنند و از مباحث غیرعلمی علیه ما استفاده می‌کنند. این درحالی است که به ما ثبت اختراع می‌دهند و پس از تأیید پژوهشگاه علم و صنعت کشور، داوران وزارت علوم دستگاه‌های ما را چک می‌کنند و به علمی بودن ما پی می‌برند و به ما فرصت می‌دهند تا دانش بنیان شویم اما سازمان‌ها و ادارات دیگر با ما برخورد می‌کنند.

بحث دیگر اینکه ما تجهیزاتی داریم که صد درصد قابل صادرات هستند و می‌توانند مشکلات الکتریکی کشورهایی که شبکه‌های زیرساختی آنها براثر جنگ از بین رفته را حل کنند و همچنین در حالی که ما تجهیزاتی داریم که در مسیر رفاه جامعه است و هم با آفتاب کار می‌کند و هم با آب و براساس مباحث محیطی است اما تشکیلات استاندارد کشور و وزارت نیرو بسیار در حمایت ما کم لطفی کردند.

فارس: به نظر شما شعار اقتصاد مقاومتی چگونه محقق می‌شود؟

اولین نگاه حفظ سرمایه‌های ملی است، دوم کاهش هزینه‌های ادارات به روش علمی است البته نه به این منظور که کارمندان را کم بکنیم بلکه سوخت و ساز سازمان را کم کنیم، بحث بعدی حمایت از مبتکرین و مخترعین و کارآفرینان از طریق وزارت امور خارجه است که همه کشورها این کار را انجام می‌دهند.

همچنین ملت ما باید توقع خود را پایین بیاورند و به سمت کارآفرینی و کسب آموزش بروند و منتظر این نباشند تا دولت فلان پتروشیمی را افتتاح کند و آنها بروند و کارمندشان شوند.

 

فارس: در زمینه کار چه ارگان‌هایی از شما حمایت کردند؟

تشکیلات علمی و پژوهشی استان قم نخستین مرکزی بود که به ما لطف کرد و سالنی در اختیار ما گذاشت و همچنین لطف کردند و ما به سازمان‌ها و نهادهایی مانند سازمان بسیج سازندگی سپاه قم مرتبط کرده و با ما بسیار همکاری کردند.

بخش بعدی پارک علم و فن آوری استان بود که با ما همکاری کردند و ما سه سال در پارک علم و فن آوری استان قم مستقر بوده و فعالیت داشتیم. در نهایت به جز این موارد سازمان دیگری از ما حمایتی نداشته است.

ضمناً بزرگترین حمایتی که مورد نیاز ما بود رسانه ای شدن و معرفی تولیدات و اختراعات ما به ارگان‌ها و سازمان بود.

امیدواریم با همت مضاعف مسئولان و تلاش و کوشش همه اقشار جامعه بتوانیم قابلیت های ایران و ایرانی را به بهترین شکل در معرض دید جهانیان قرار داده و مشکلات اقتصادی، بیکاری، رکود و مسائلی از این دست را تا حد ممکن کاهش دهیم.

انتهای پیام/۷۸۰۰۹*۴۰

[ad_2]