[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، با افزایش نرخ بنزین یکی از مسائلی که افکار عمومی جامعه را درگیر کرده موضوع افزایش قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی است. اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در حالی صورت گرفت که تورم افسارگسیخته و گرانی روزافزون قیمت کالاها وضعیت معیشت اقشار زیادی را تحت تأثیر داده بود […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، با افزایش نرخ بنزین یکی از مسائلی که افکار عمومی جامعه را درگیر کرده موضوع افزایش قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی است. اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در حالی صورت گرفت که تورم افسارگسیخته و گرانی روزافزون قیمت کالاها وضعیت معیشت اقشار زیادی را تحت تأثیر داده بود و رهبر انقلاب اسلامی نیز بر این موضوع تأکید کردند که گرانی بنزین نباید منجر به گرانی کالا در کشور شود.

در قم نیز مسؤولان استان از استاندار تا معاونین وی و مسؤولان اصناف و اتحادیه‌های صنفی عنوان کردند که با هرگونه افزایش قیمت کالا در قم به بهانه بنزین برخورد خواهند کرد.

بر این اساس، دفتر شهرکریمه در قم به‌منظور حمایت از حقوق شهروندان قمی درصدد است با تهیه گزارش‌های میدانی از وضعیت قیمت اجناس و خدمات در سطح شهر این موضوع را رصد کرده و در صورت مشاهده افزایش قیمت براثر گرانی بنزین آن را به مسؤولان امر منعکس کند.

 

بررسی میدانی قیمت ها در بازار

در این راستا خبرنگار فارس به‌صورت میدانی به بازار و مراکز خرید قم رفت تا قیمت کالاهای اساسی را بررسی کند.

گرانی کرایه تاکسی‌ها یکی از معضلاتی است که مردم با آن مواجه هستند ولی مسؤولان تاکسیرانی قم اعلام کرده بودند که افزایش قیمت به‌واسطه گران شدن بنزین در قم نخواهیم داشت.

 

کرایه تاکسی کمی گران شد

محمد زمانی راننده تاکسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تأکید بر اینکه کرایه‌های تاکسی در قم افزایش نیافته است، گفت: سهمیه‌ای که به تاکسی‌ها ارائه می‌شود به همراه استفاده از گاز تا حدی مشکل ما را برطرف کرده ولی شلوغی پمپ گازها پس از گرانی بنزین مشکل اساسی برای رانندگان تاکسی شده و زمان نسبتاً زیادی را برای پرکردن مخزن گاز باید صرف کرد.

وی افزود: در موج‌های گرانی که در کشور پیش می‌آید همه بر روی کرایه‌های تاکسی متمرکز می‌شوند ولی قیمت سایر اقلام که بی‌حساب‌وکتاب بالا می‌رود ظاهراً کمتر به چشم می‌آید.

علی کرمانی از شهروندان قمی نیز در این رابطه با اشاره به اینکه خوشبختانه در قم کرایه تاکسی‌ها آنچنان افزایش نیافته است، گفت: کرایه برخی مسافربرهای شخصی تا ۳۰ درصد گران شده ولی این چند روز افزایش کرایه در تاکسی‌ها را مشاهده نکردم.

علی‌رضا آل اسحاق از رانندگان اسنپ در قم است. وی هم با اشاره به اینکه این شرکت هیچ‌گونه افزایش کرایه‌ای نداشته است گفت: کرایه در برخی از مناطق حتی کمتر هم شده است. به‌عنوان‌مثال کرایه از مسجد مقدس جمکران تا پردیسان امروز ۶ هزار تومان اعلام شد که قبلاً متناسب با زمان و حجم سفرها این کرایه بین ۷ تا ۱۱ هزار تومان بود.

 

رشد قیمت برخی حبوبات و برنج

محمدرضا کرمی از خواربارفروشان بازار قم است. وی با اشاره به اینکه قیمت برخی حبوبات مانند عدس، لوبیا سفید، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز طی یک هفته گذشته بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو افزایش‌یافته است، گفت: علت این گرانی را برخی افزایش قیمت بنزین و حمل بار عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از تجار نیز دست‌به‌دست هم دادند و جنس در بازار توزیع نمی‌کنند که اگر این روند ادامه پیدا کند در روزهای آینده باید شاهد افزایش قیمت حبوبات باشیم.

محمد قربانی دیگر فروشنده خواربار در این بازار گفت: برنج جنوب در یک هفته اخیر بین یک تا دو هزار تومان افزایش‌یافته است. ولی سایر اقلام افزایش ملموسی نداشته، چراکه اجناس موجود خرید قبل از گرانی بنزین است و قطعاً در یکی دو هفته آینده به‌تدریج شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به گرانی میوه در قم گفت: میوه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شده است. قیمت خیار چند ماه است از ۷-۸ هزار تومان کمتر نشده است. قیمت گوجه نیز بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان است که فکر نمی‌کنم به موضوع بنزین ارتباط داشته باشد.

گوشت ارزان شد

محرم صفری فروشنده گوشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه قیمت گوشت حدود ۱۰ هزار تومان کمتر از قبل شده است گفت: تا هفته گذشته قیمت گوشت حدود ۱۱۰ هزار تومان بود ولی امروز بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل افزایش کرایه بار و عدم صرفه مالی دام زنده به کشتارگاه منتقل نمی‌شود و در بازار کم شده است که به نظر می‌رسد این موضوع در افزایش قیمت گوشت طی روزهای آینده اثرگذار باشد.

رضا جعفری فروشنده مرغ نیز با اشاره به اینکه هفته گذشته قیمت مرغ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت، گفت: امروز قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده که طی این چند روز روند کاهشی داشته است و به نظر می‌رسد کمتر هم بشود.

 

فقط گوجه گران شده است

غلامرضا رضایی فروشنده میوه در خیابان سمیه است. وی بابیان اینکه غیر از گوجه فرهنگی و سیب‌زمینی و پیاز سایر اقلام افزایش محسوسی نداشته است، گفت: طی خبری که مسئولین دادند تا دو هفته آینده با توزیع گوجه فرهنگی در بازار قیمت آن کاهش محسوس خواهد داشت.

وی گفت: قیمت تخم‌مرغ و مرغ نیز هفته گذشته افزایش‌یافته بود که این هفته کاهش یافت و تقریباً اکثر قیمت‌ها به روال هفته‌های گذشته بوده و افزایشی نداشته است.

نظارت ها کمرنگ نشود

مریم ظهیری شهروند قمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تأکید بر اینکه مسؤولان باید از افزایش قیمت کالا و خدمات در قم جلوگیری کنند، گفت: مردم در وضعیت اقتصادی بدی قرار دارند و افزایش قیمت‌ها بیشتر از این چیزی که هست واقعاً توان خرید مردم را کمتر از گذشته می کند.

وی ادامه داد: معمولاً در چنین مواقعی در هفته‌های اول نظارت‌ها بیشتر است و کمتر شاهد افزایش قیمت هستیم، ولی باگذشت زمان و کاهش حساسیت‌ها سوءاستفاده برخی فروشندگان از شرایط آغازشده و دست به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌زنند که این موضوع در این شرایط اقتصادی واقعاً به مردم فشار مضاعف خواهد آورد.

افزایش کرایه بین شهری 

علی‌اکبری دیگر شهروند قمی ضمن گلایه از افزایش کرایه مسافربرهای بین‌شهری گفت: طی این چند  روز کرایه مسیر قم – تهران بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش یافته و این در حالی است که تقریباً اکثر ماشین‌هایی که سوار شدم گازسوز یا گازوئیل سوز بودند که به نظر می‌رسد باید راهکاری برای نظارت بر این خودروها نیز اتخاذ شود. چراکه برخی افراد بر اساس شرایط کاری یا خانوادگی مجبور هستند در هفته چندین بار این مسیر را طی کنند و در صورت افزایش قیمت‌ها به مشکل بر خواهند خورد.

 

قیمت نان ثابت ماند

با بررسی قیمت نان در چند نانوایی نیز مشخص شد بعد از افزایش رسمی قیمت نان در آبان ماه، بعد از گرانی بنزین تغییری در پخت انواع نان در قم صورت نگرفته است و در این صنف نیز اوضاع به روال هفته‌های قبل است.

با مروری بر صحبت‌های همشهریان قمی به نظر می‌رسد نگرانی از افزایش قیمت در هفته‌های آینده وجود دارد و این موضوع نظارت جدی دستگاه‌های نظارتی استان را می‌طلبد تا دست سوءاستفاده گران را از بازار کوتاه کنند.

شهرکریمه در هفته‌های آینده نیز قیمت‌های کالاهای اساسی را در قم رصد خواهد کرد و همشهریان قمی نیز می‌توانند در صورت مشاهده افزایش قیمت‌ها به آی دی @Farsqom1 در شبکه‌های اجتماعی پیام دهند.

انتهای پیام/۷۸۰۰۹*۴۰

[ad_2]