[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، محمود سیجانی ظهر امروز در همایش روز ملی صادرات در استان قم در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه صادرات در استان قم اظهار کرد: صادرکنندگان برتر استان در جلسات این کارگروه حضور پیدا می‌کنند و به […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، محمود سیجانی ظهر امروز در همایش روز ملی صادرات در استان قم در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه صادرات در استان قم اظهار کرد: صادرکنندگان برتر استان در جلسات این کارگروه حضور پیدا می‌کنند و به بیان نقطه نظرات خود می‌پردازند.

وی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی راهبرد وزارت صنعت در سال جاری بحث توسعه صادرات است و در استان قم هم برنامه‌های مختلفی برای این مساله در نظر گرفته شده است، در این راستا هر ماه جلسات کارگروه توسعه صادرات در قم برگزار می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: بیش از ۷۰ درصد مصوبات جلسات کارگروه توسعه صادرات استان اجرایی شده است و این کارگروه کمیته فنی برای اتخاذ تصمیمات دارد.

سیجانی با اشاره به راهبردهای توسعه صادرات در استان قم اظهار کرد: امسال پنج هیأت تجاری از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، پاکستان و عمان در استان قم پذیرش شدند و در این راستا اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری برای توسعه صادرات استان قم در دستور کار است.

وی ادامه داد: سه شرکت توسعه صادرات در استان قم داریم و به دنبال افزایش این شرکت‌ها به پنج شرکت هستیم، برخی از شرکت‌ها محصول محور همچون کفش و یکی از شرکت‌ها کشور محور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: امسال هدف گذاری صادرات استان قم ۲۵۲ میلیون دلار است و در هشت ماه نخست سال جاری ۱۵۴ میلیون دلار صادرات مبدا از استان داشتیم، تا زمانی که کد مبدا برای صادرات اجباری نشود، سهم استان‌ها در زمینه صادرات به خوبی مشخص نمی‌شود.

سیجانی با اشاره به صنایع صادراتی استان قم اظهار کرد: صنایع فلزی، صنایع لوازم خانگی، مواد غذایی، کفش و فرش جزو کالاهای صادراتی اصلی استان است و عراق، ترکیه و هند جزو کشورهای صادراتی مهم استان است، افزایش صادرات به ۱۵ کشور مجاور جزو برنامه‌های اصلی وزارت صنعت است.

وی ادامه داد: از زمستان سال گذشته ثبت سفارش وزارت به استان‌ها واگذار شد و این مساله به کاهش زمان ثبت سفارش واردات به ۲۴ تا ۴۸ ساعت منجر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با تاکید بر اینکه  هر روز ۴۰ تا ۵۰ ثبت سفارش واردات در قم تائید می‌شود افزود: تا سال ۱۴۰۰ سهم استان قم برای صادرات به کشورهای مجاور مشخص شده است و به دنبال رساندن صادرات قم به این کشورها به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هستیم.

سیجانی کشورهای اتحادیه اوراسیا را هدف صادراتی استان قم دانست و تصریح کرد: به دنبال معرفی ظرفیت‌های این کشورها به صادرکنندگان استان قم هستیم، همچنین افزایش صادرات به سوریه نیز در دستور کار استان قم است.

وی ادامه داد: به دنبال استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابه جایی کالا هستیم و گمرک قم به راه آهن متصل شده است، به دنبال متصل کردن شهرک صنعتی شکوهیه و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: تامین سرمایه در گردش صادرکنندگان جزو دغدغه‌های آن‌ها با توجه به کاهش پول ارزش ملی است، باید میزان و زمان بازپرداخت این تسهیلات افزایش پیدا کند.

سیجانی شرایط اقتصادی کشور را خاص دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط نیاز به تغییر نگرش‌ها داریم.

انتهای پیام/۷۸۰۰۴/آ۴۰

[ad_2]