[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، منصور غلامی ظهر شنبه در جلسه هیئت ممیزی دانشگاه قم که در سالن اندیشه این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تلاش‌های بسیاری برای بازگشت استقلال به مراکز آموزش عالی انجام شده است. وی با بیان اینکه تلاش وزارت علوم، دادن آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها است، افزود: مراکز علمی که […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، منصور غلامی ظهر شنبه در جلسه هیئت ممیزی دانشگاه قم که در سالن اندیشه این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تلاش‌های بسیاری برای بازگشت استقلال به مراکز آموزش عالی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تلاش وزارت علوم، دادن آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها است، افزود: مراکز علمی که ظرفیت آزادی عمل بیشتری را داشته‌اند، این موضوع در آنها محقق شده است.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری تصریح کرد: کاهش دانشجویان در حوزه علوم پایه در سال‌های اخیر امری نگران کننده است.

کمبود در حوزه علوم پایه با تجمع دانش آموزان در رشته علوم تجربی

وی اظهار داشت: تجمع دانش آموزان در رشته‌های تجربی موجب شده است تا نگرانی‌ها و کمبودها در حوزه علوم پایه در کشور تشدید شود.

غلامی گرایش خانواده به الزام فرزندان خود برای تحصیل در رشته تجربی را امری اشتباه دانست و افزود: باید با فرهنگ‌سازی این مسیر اشتباه در کشور اصلاح شود.

وی بیان کرد: تحریم‌ها موجب ایجاد فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری پیش پای وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور شده است که این چالش‌ها اغلب مربوط به موضوعات مالی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها فرصت‌های بسیاری برای مراکز آموزش عالی کشور ایجاد شده ‌است، افزود: افزایش احساس نیاز صنعت به دانشگاه‌های کشور یکی از فرصت‌های تحریم است.

انجام اقدامات مناسب برای رفع مشکلات صنعت توسط دانشگاه‌ها

وی با اشاره به احساس نیاز به نقش آفرینی دانشگاه برای رفع نیازهای کشور، تصریح کرد: اقدامات خوبی در راستای حل مشکل صنعت توسط دانشگاه‌ها انجام شده‌است که از جمله می‌توان به امضای قرارداد میان دانشگاه‌های کشور و وزارت نفت در حوزه اکتشاف و رفع نیازهای صنعت نفت اشاره کرد.

غلامی تصریح کرد: ارتباط دانشگاه با صنایع دفاعی تجربه‌ای موفق در حوزه ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های وزارت دفاع توسط دانشگاه‌ها، افزود: بدنه دانشگاه نباید از تغییر مدیریت در سطح کلان دچار انفعال شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت، تعریف طرح‌های مشترک میان صنعت و دانشگاه و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

ظرفیت علمی بالای دانشگاه قم

وی گفت: دانشگاه قم دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های علمی است به تلاش‌های بیشتر نیاز دارد.

غلامی مجموعه‌های آموزش عالی که ذیل وزارت علوم در قم فعالیت می‌کنند را مجموعه‌های خوب با هیئت علمی و برنامه‌ریزی‌های مناسب دانست و افزود: وزارت علوم همواره با کمبود بودجه مواجه بوده که در سال‌های اخیر این محدودیت‌ها افزایش یافته است.

وی اشاره به همکاری سازمان برنامه و بودجه در تأمین نیازهای آموزش عالی کشور، تصریح کرد: استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها باید در دستور کار مدیران دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

[ad_2]