[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت الله احمد مبلغی در دیدار با جمعی از طلاب علوم دینی از کشور ترکیه که به ایران سفر کرده بودند، اظهار داشت: افترا نسبت به خداوند، به انزوا رفتن دین و ظهور الحاد از آثار منفی نگاه غیر عمیق و دقیق نسبت به دین است. وی ادامه داد: […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت الله احمد مبلغی در دیدار با جمعی از طلاب علوم دینی از کشور ترکیه که به ایران سفر کرده بودند، اظهار داشت: افترا نسبت به خداوند، به انزوا رفتن دین و ظهور الحاد از آثار منفی نگاه غیر عمیق و دقیق نسبت به دین است.

وی ادامه داد: اگر طلبه، دانشجو و یا هر مدعی علم و دین مداری، بدون تحقیق و شناخت عمیق و دقیق نسبت به دین، از دین سخن بگوید، آفت‌ها و خطراتی را متوجه دین خواهد کرد؛ خطراتی که در نهایت در ظهور و بروز پدیده‌هایی مانند الحاد نسبت به خداوند و به انزوا رفتن دین در جامعه منتهی خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: در منطقه کسانی مانند داعش با تفکرات خطرناک و خشن، به تصور خود برای دین کار می‌کردند، ولی با عملکرد خود، جوانان، مردم و نسل‌ها را نسبت به دین بدبین، چهره دین اسلام را مشوش و زمینه را برای ایجاد شرک، الحاد و دین گریزی فراهم کردند و این گناه نابخشودنی است.

وی با اشاره به اینکه دین خداوند وسیع و بزرگ است و ما آن را کوچک نکنیم، گفت: دین اسلام قادر به پاسخگویی به همه نیازها و مسائل است ولی ما باید با به کار گرفتن ابزار درست تحقیق، در عمل کوشش کنیم تا به دین برسیم، اگر بدون تحقیق و شناخت، نسبت به دین حرف بزنیم مسئولیت اتفاقات حاصل در میان نسل‌های جدید بر عهده ما می‌باشد.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: آموزش زمینه را برای تحقیق فراهم می‌کند، ولی با آموزش صرف، انسان فقیه نمی‌شود، اجتهاد به معنای یک تحقیق علمی و اساسی و انجام نهایت کوشش به صورت تحقیقی است.

وی گفت: امروزه علما و فقها باید با ابزار تحقیق به این نیازها و مسائل مستحدثه پاسخ دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آفت‌های علم بدون تحقیق گفت: اگر ما طلبه یا دانشجو شدیم ولی تحقیق نداشته باشیم فعالیت‌های ما آسیب‌های زیادی را متوجه جامعه و دین خواهد کرد، بنابراین در هر سطحی که هستیم باید ابزار تحقیق و پژوهش را بویژه نسبت به دین جدی بگیریم.

نقش ایران و ترکیه در تقریب

وی با اشاره به مشترکات زیاد بین دو کشور ایران و ترکیه از نظر تاریخی و اجتماعی، گفت: باید تقریب میان دو کشور نسبت به کشورهای دیگر عمق، ابعاد و جلوه‌های بیشتری پیدا کند.

آیت الله مبلغی ادامه داد: ایران و ترکیه با وجود آن که یکی عمدتاً شیعه و دیگری سنی مذهب است، اما از آنجا که هر دو به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی و دارای علایق اسلامی هستند، باید تقریب بین خود را بیشتر از کشورهای دیگر مورد توجه قرار دهند و همگرایی تأثیرگذاری را در جهت تقویت بنیادهای تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی در پیش بگیرند.

وی گفت: علمای این دو کشور به ویژه می‌توانند در زمینه برجسته‌کردن مشترکات پایه ای اسلام نقشی اساسی را در ایجاد وحدت امت ایفا کنند.

[ad_2]