[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: اهل سنت بر اساس برخی مستندات ۱۲ ربیع‌الاول را میلاد پیامبر اکرم(ص) و اهل تشیع نیز متکی بر برخی روایات و مستندات ۱۷ ربیع‌الاول را میلاد حضرت محمد(ص) می‌دانند که فاصله این دو اختلاف درباره روز میلاد پیامبر(ص) از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی به «هفته […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: اهل سنت بر اساس برخی مستندات ۱۲ ربیع‌الاول را میلاد پیامبر اکرم(ص) و اهل تشیع نیز متکی بر برخی روایات و مستندات ۱۷ ربیع‌الاول را میلاد حضرت محمد(ص) می‌دانند که فاصله این دو اختلاف درباره روز میلاد پیامبر(ص) از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی به «هفته وحدت» نامگذاری شده است.

منظور از وحدت مسلمانان این است که همه مسلمانان با وجود دیدگاه‌ها و سلیقه‌های متفاوت، در برابر دشمنان مشترک هماهنگ و منسجم عمل کنند و نهادینه کردن وحدت و اتحاد در جامعه هدف نامگذاری «هفته وحدت» است؛ یکپارچگی، تحمل دیگران و گفت‌وگو و گفتمان بین جهان اسلام تنها در سایه وحدت شکل می‌گیرد.

در دنیای کنونی بیش از ۵۰ کشور اسلامی هستند که دشمنان با انواع توطئه‌ها با کمک غول رسانه‌ای خود و اطلاعات روانی سعی در ایجاد شکاف و فاصله بین آن‌ها دارند که تنها وحدت و یکپارچگی راه خنثی کردن این توطئه‌ها است؛ در آیات مختلف قرآن کریم بر حفظ وحدت و اتحاد بین امت اسلامی بارها تأکید شده است، همچنین «واعتصموا»، «تعاونوا»، «امه واحده»، «اخوه» و … چندین بار در قرآن تکرار شده است.

در دوره‌ای که دشمنان گاهی در لباس تشیع علیه اهل سنت و گاهی در لباس اهل سنت علیه شیعیان دست به فجیع‌ترین جنایات می‌زنند و تلاش می‌کنند با ایجاد فاصله و تفرقه ریشه اسلام را بخشکانند، قدم در سیره پیامبر(ص) و فرمان امام راحل رمز نقشه بر آب کردن ترفندهای دشمنان است.

ولی فاجعه این جا است که بعضی کشورهای اسلامی به جای کینه بر دشمن مشترک بر یکدیگر کینه ور شده و از هم فاصله گرفته‌اند اینجا است که مصداق آیه «اشداء الی الکفار و رحماء بینهم» با این تعبیر که مسلمانان بین یکدیگر خاشع و مهربان ولی در برابر دشمنان مقتدر و سربلند هستند.

هم‌اکنون مسلمانان در بسیاری از نقاط جهان دچار چالش‌ها و درد و رنج‌های طاقت‌فرسایی هستند که یمن، بحرین، نیجریه، میانمار، کشمیر، افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین تنها بخش‌هایی از وضعیت اسفبار مسلمین در این کشورها است؛ اگر وحدت و همدلی میان مسلمین وجود داشت شاهد این وضعیت اسفبار در برخی از کشورهای اسلامی نبودیم. مسلمانان نیازمند توجه به کتاب آسمانی قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) در توصیه به وحدت هستند.

امت واحده از نیازهای اساسی دنیای اسلام در شرایط کنونی است

یک کارشناس و پژوهشگر مجمع جهانی تقریب مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه درباره ضرورت یکپارچگی و وحدت در دنیای کنونی می‌گوید: وحدت یا تقریب بین مسلمانان قبل از این که یک ضرورت منطقه‌ای باشد ریشه در اعماق متون دینی و از ضرورت‌های ریشه‌دار است و در کنار محوریت‌ترین مفهوم قرآن بحث وحدت و یگانگی بین مسلمانان تأکید شده است.

حجت الاسلام احمد شفیعی‌نیا می‌افزاید: تشکیل امت واحده دغدغه پیامبر(ص) بود و در وقت کنونی هم از نیازهای اصلی ما تشکیل «امت واحده» است چرا که از تفرقه ما دیگران بهترین بهره‌ها را برده‌اند و تنها راه خنثی شدن توطئه دشمن تشکیل امت واحده است و بدون آن نمی‌توانیم آرزوی پیامبر(ص) را محقق کنیم.

دشمن در پی قطع دست سنی و شیعی است و نمی‌خواهد ما به حیات واحدی برسیم

به گفته وی، پیام سنت و سیره که سنت نبوی بین اهل سنت و تشیع مشترک است و سیره که روش و منش اهل بیت علیه الاسلام است به وحدت و اتحاد بین مسلمانان سفارش شده است و تنها راه رسیدن به عزت و اقتدار هم بستگی و اتحاد است.

این کارشناس مسائل اسلامی می‌افزاید: در پیام سیره و سنت تنها راه عزت و شایستگی مسلمانان قطع دست اجنبی و دفع سلطه اجانب است و رفع سلطه اجانب هم تنها با یک امت واحده ممکن نیست؛ فرقی ندارد نحوه وضو و فریضه نماز هر کدام چگونه باشد چرا که هرکدام برداشت‌هایی از سنت دارند، دشمن در پی قطع دست سنی و شیعی است و نمی‌خواهد ما به حیات واحدی برسیم.

وی بیان می‌کند: برای رفع سلطه آن بیگانه که می‌خواهد هر دودست «شیعه و سنی» را قطع کند باید کنار هم قرار بگیریم و برای رسیدن به عزت با هم صدا باشیم پیامبر ما رحمت العالمین بود و باید صدای او را به جهان برسانیم زدن بر طبل تفرقه باعث از بین رفتن مقدسات و ارزش‌های دینی خواهد شد.

ایران، پناه مسلمانان جهان

حجت الاسلام شفیعی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: تقریب تنها خواسته ایران اسلامی نیست بلکه به برکت انقلاب اسلامی فرصتی برای مسلمانان ایجاد کرد تا اهداف سیره و سنت به مرحله عمل برسد؛ مکه مکرمه‌ ام القرای نزول قرآن بود و اکنون ایران اسلامی پناه و ام القرای پناهنده شدن مسلمانان است.

وی می‌گوید: شاهد این نکته شهیدان مدافع حرم هستند که برای دفاع از مقدسات و مظلومان عالم به شهادت رسیده‌اند و امروز باید اختلافات را کنار گذاشته و با درک مشترکات دست دشمنی که می‌خواهد بین هر دو فرقه شیعه و سنی تفرقه افکنی کند را قطع کنیم.

این پژوهشگر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه اندیشمندان و روحانیون بیان می‌کند: در مجمع تقریب مذاهب تلاش‌هایی برای تقریب و وحدت صورت گرفته است و با نهادینه کردن تفکرات تقریب در سطوح عالی و در فضای علوم دینی و دانشگاهی استعدادها را به سمت یکپارچگی و وحدت فرا خوانده است.

وی بیان می‌کند: مجمع تقریب یک قلب تپنده‌ای است که با تلاش قلب‌های مسلمانان را به یکدیگر نزدیک می‌کند، تقریب خود خالق وحدت نیست بلکه این قرآن است که خالق وحدت و اتحاد مسلمانان است.

ترس دشمن از اتحاد و یکپارچگی مسلمانان

رئیس جامعه روحانیت بلتستان پاکستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، می‌گوید: باید مسلمانان زمان شناس باشند دشمنان آرزوی هجمه و تسلط بر اسلام و مسلمانان دارند و در این شرایط حساس و موقعیت کنونی با اتحاد و هم بستگی می‌توانیم بر دشمنان چیره شویم و اگر امت واحدی شویم آن‌ها نمی‌توانند نظرات خود را بر ما تحمیل کنند.

طلاب و روحانیون بیشترین نقش را در ایجاد اتحاد و هم‌بستگی بین مسلمانان دارند

حجت الاسلام سید احمد رضوی با اشاره به نقش روحانیون بر زمینه‌سازی اتحاد و هم بستگی بین مسلمانان می‌افزاید: طبق حدیث پیامبر اسلام(ص) علما وارثان انبیا هستند و یکی از دغدغه‌ها و اهداف اهل بیت علیه السلام حفظ امت اسلامی است؛ روحانیون و طلاب هم باید این نقش را به خوبی به مرحله عمل برسانند تا صلح جهانی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه روحانیون بیشترین نقش را در اتحاد و هم بستگی بین مسلمانان دارند، تأکید کرد: طلاب و روحانیون در وقت کنونی از مراجعی مانند آیت الله بروجردی و آیت الله امام خمینی(ره) و شیخ شلتوت که از منادیان اتحاد و هم بستگی بین مسلمانان بودند الگوگیری کنند.

حجت الاسلام رضوی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که به اهمیت اتحاد و هم بستگی در آن اشاره شده است، مانند «واعتصموا» به ریسمان الهی چنگ زده و متحد شوید هم‌چنین این که باید مسلمانان با هم یک رنگ و مهربان باشند «رحما بینهم» و در برابر دشمن مقتدر باشند «اشداء الی الکفار» اگر چنین باشیم دشمن هرگز بر امت اسلامی مسلط نخواهد شد.

[ad_2]