علاوه بر این در حاشیه این جشنواره کارگاه تئاتر فیزیکال یاسر خاسب، سمینار تئاتر دانش آموزی و نخستین نمایشگاه تخصصی عکاسی تئاتر نیز برگزار گردید.ارزیابی ها نشان می دهد با همه تلاش های صورت گرفته، جشنواره هفتم تئاتر فارس کم مخاطب بود و با استقبال تماشاگران همراه نشد. یاسر خاسب که سال گذشته نیز با […]

علاوه بر این در حاشیه این جشنواره کارگاه تئاتر فیزیکال یاسر خاسب، سمینار تئاتر دانش آموزی و نخستین نمایشگاه تخصصی عکاسی تئاتر نیز برگزار گردید.
ارزیابی ها نشان می دهد با همه تلاش های صورت گرفته، جشنواره هفتم تئاتر فارس کم مخاطب بود و با استقبال تماشاگران همراه نشد.

یاسر خاسب که سال گذشته نیز با همین اجرا میهمان جشنواره ششم تئاتر فجر فارس بود، از استقبال نکردن تماشاگران شگفت زده گردید اما در شب دوم نمایش گِل خاسب نیز که آن هم اثری جهانی به شمار می رود و برگزیده جشنواره تئاتر فجر و فستیوال های جهانی آمریکا، ایتالیا، هلند، لهستان، برزیل، دانمارک و بنگلادش بوده هست، با استقبال بیشتری همراه بود و زیادی را به تالار حافظ کشاند.
اهالی تئاتر فارس با تهمیدات درنظر گرفته شده می توانستند در شب اول و شب دوم به رایگان از نمایش ها دیدن کنند.
این مبحث نشان دهنده بحران مخاطب در تئاتر فارس هست زیرا حتی خبری از تماشاچی حرفه ای نیست.
از طرف دیگر نبود تبلیغات و بی برنامگی که منتج به دو بار تغییر در برنامه این جشنواره گردید، از علل غیرقابل انکار در ریزش مخاطب بوده هست.
نرخ بلیت های این دوره از جشنواره نیز ۲۵ هزار تومان و ۳۰ هزار تومان بود که قیمتی مرسوم برای تماشای تئاتر درجه یک به شمار می رود؛ در نتیجه نمی شود این عامل را دلیلی بر کاهش مخاطب های عنوان نمود.
ریاست انجمن نمایش استان فارس در اظهار کرد و گو با ایرنا عنوان نمود: در کمال تأسف مخاطب های حرفه ای تئاتر ارزش تماشای تئاتر را فهم نکرده اند، هر هنرمند حرفه ای باید برای رشد و بالا بردن خود نمایش ببیند و تنها به اجرا متکی نباشد.
حمید وامق دنبال کرد: در این جشنواره با آنکه مخاطب های تئاتر می توانستند رایگان به تماشای آثار بنشینند، شاهد کم لطفی آنها بودیم. وی اظهار کرد: از طرف دیگر مخاطب های عام نیز اسیر دیدن چهره ها شده اند، چهره هایی تلویزیونی که شاید به اندازه هنرمند تئاتر هم توانمند نباشند و در نتیجه خود را از آثار فاخری مثل نمایش های فیزیکال آقای خاسب که صحبتی برای گفتن داشت و در ۱۸ جشنواره بین المللی شرکت کرده بود، محروم نمودند.
وی با اشاره به اینکه ناتوانی تبلیغات به سبب ناهماهنگی در زمان اجرای جشنواره بوده هست، اظهار کرد: این جشنواره از اول بهمن مدام به تعویق افتاد و این دیرکرد هم متاثر از ناهماهنگی در ساختار مؤسساتی بود که بنا بود با ما مشارکت کنند و هم تغییر سیاست اداره هنرهای نمایشی تهران که در دقیقه ۹۰ میزبانی تئاترهای پایتخت را به استان هایی داد که پیشینه برپایی جشنواره نداشتند و همین مبحث، باعث بی برنامگی در فارس گردید که قبل از این شش دوره میزبان جشنواره بوده هست.
وامق اضافه کرد: جشنواره تئاتر فجر سال گذشته نیز با اقبال رو به رو نشده بود و برای اجرای مطلوب آن به برنامه ریزی سه ماهه احتیاج هست.
البته ریاست انجمن نمایش فارس از برنامه های برگزار شده در بخش جنبی جشنواره اعلام رضایت و عنوان نمود:برپایی سمینار تئاتر دانش آموزی که برای نخستین بار برگزار گردید، رویدادی بود که در صورت تداوم توان دارد ساختار تئاتر را از بیخ و بن اصلاح کند علاوه بر این نخستین نمایشگاه تصویر گروهی تئاتر فارس نیز جایگاه عکاسی تئاتر را یادآوری و زمینه را برای گسترش فعالیت هنرمندان در این عرصه فراهم می کند.
تجربه برپایی هفت دوره جشنواره تئاتر در فارس به روشنی بر نقش صحیح تبلیغات محیطی شهری و آگاه سازی برای معرفی هنر نمایش صحه می گذارد.
با آنکه جشنواره های فیلم، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر در شیراز برگزار گردید، این شهر در این مدت قریب به یک ماهه، رنگ و بوی جشنواره های هنری را به خود نگرفت و این مبحث نشان دهنده ارزش تبلیغات محیطی در برپایی جشنواره های فرهنگی و ایجاد داعیه برای گرایش به هنر هست که باید در دوره های بعد به صورت جدی موردنظر مسئولان و دست اندرکاران فرهنگ فارس قرار گیرد.
۷۳۷۵ /۱۸۷۶