رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با برنامه‌ریزی و مهندسی مناسب زمین‌های کشاورزی گندم استان را با کمتر از ۴ دهم درصد آفت به حدود ۲۵ هزار تن گندم مرغوب رسانده‌ایم.

به گزارش شهر کریمه به نقل از تسنیم، محمدرضا طلایی در نشست خبری که عصر امروز در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، به ارائه اقدامات و عملکرد جهاد کشاورزی استان قم پرداخت و اظهار داشت: تنها ۸ درصد بخش اقتصاد بر عهده جهاد است اما می‌تواند در حوزه علوم و صنایع دانش‌بنیان بهترین نقش‌آفرینی را داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات خشک‌سالی و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی استان افزود: بااینکه منشأ این مشکلات استان قم نیست و به نوع عملکرد استان‌های بالادست برمی‌گردد اما با تغییر الگویی کشت و محل کشت توانسته‌ایم در محصولاتی مثل گندم و پسته و اصلاح الگویی توسعه گلخانه‌ها به رشد تولید قابل‌توجهی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تغییر محل کشت بعضی از محصولات کشاورزی را یکی از راهکارهای مناطق خشک دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و مهندسی مناسب زمین‌های کشاورزی گندم و همچنین عملکرد قابل‌توجه در مبارزه با سِن در سال جاری توانسته‌ایم تولید گندم استان را با کمتر از ۴ دهم درصد آفت به حدود ۲۵ هزار تن گندم مرغوب رسانده و به تعهد کشوری خود عمل کرده و حتی مازاد نیاز استان را صادر کنیم.

وی عملکرد استان قم را در حوزه آبیاری قطره‌ای، شیلات، دام‌پروری و صنایع تکمیلی قابل‌توجه دانست و خاطرنشان کرد:در هریک از این حوزه‌ها توانسته‌ایم به رشد قابل‌توجهی دست پیدا کنیم و با ورود به حوزه صنایع تکمیلی و گیاهان دارویی و همچنین محصولات ارگانیک گام‌های مؤثری برداریم.

طلایی از تأسیس آزمایشگاه محصولات ارگانیک در استان قم خبر داد و گفت: ورود استان قم به تولید محصولات ارگانیک در ۳ حوزه تولید پسته، سبز‌یجات و صیفی‌جات و تغییر الگوی تولید می‌تواند گام مؤثری در سالم‌سازی و تغییر الگوی مصرف در استان بوده و با تأسیس آزمایشگاه محصولات ارگانیک در استان سیر این حرکت را در استان تسهیل کنیم.