[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، سید مسعود موسوی اردبیلی در نشست خبری که در دانشگاه مفید برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه مفید وارد دهه چهارم شده است و این دانشگاه با هدف بررسی چالش های دنیای معاصر از نظر دنیای اسلام تاسیس شده است گفت: چالش های نظری از همه ابعاد […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، سید مسعود موسوی اردبیلی در نشست خبری که در دانشگاه مفید برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه مفید وارد دهه چهارم شده است و این دانشگاه با هدف بررسی چالش های دنیای معاصر از نظر دنیای اسلام تاسیس شده است گفت: چالش های نظری از همه ابعاد مورد بررسی قرار می گیرد و زندگی جدید همراه خود علوم جدید و اقتضائات جدید را آورده است که همه این مسائل موجب می شود چالش جدید بوجود بیاید.

رئیس دانشگاه مفید با بیان اینکه زمینه های سیاست، اقتصاد، حقوق، فلسفه و کلام و دیگر مسائلی که در زمان کنونی با آن مواجه هستیم، از مسائلی است که نوظهور هستند، گفت: در این زمینه کار جدی و عمیق از نظر متخصصان مسلمان انجام نشده است و دست ما با توجه به چالش هایی که بوجود می آید پر نیست و نمی توانیم نسبت به هر مساله ای از دیدگاه اسلام پاسخگو باشیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه مفید به منظور پرکردن خلاء پاسخگویی به چالش ها و مسائل روز تاسیس شده است، بیان کرد: مرحوم آیت الله موسوی بر این عقیده بود که چالش های جدید روش های جدید را می طلبد و ما نمی توانیم سبک و سیاقی را که به صورت سنتی جواب آن را می دادیم با همان سبک و سیاق پاسخگو باشیم.
موسوی اردبیلی اضافه کرد: چالش های جدید نیازمند روش های جدید است که در مجامع آکادمیک مورد بررسی قرار می گیرد و لازم است که یک فضای دانشگاهی باشد تا بتواند پاسخگوی مسائل این چنینی باشد.

وی با بیان اینکه ایده تاسیس دانشگاه مفید ایده بدیعی بود، گفت: این دانشگاه نخستین دانشگاهی است که با چنین ایده ای تاسیس شده است و در زمانی که مقدمات تاسیس این دانشگاه در حال صورت گرفتن بود هیچ دانشگاهی در داخل و خارج کشور وجود نداشت که با چنین ایده ای فعالیت داشته باشد.
رئیس دانشگاه مفید اضافه کرد: مراکز دانشگاهی اسلامی در کشورهای تونس و مصر از جهت چنین ایده ای دستشان پر نبوده و نیست بنا براین دانشگاه مفید برای تاسیس بدون الگو باید برای تمام راه ها طراحی می شد.
وی با اشاره به کارنامه سه دهه فعالیت این دانشگاه گفت: در دهه نخست فعالیت سعی شد راه مناسب را پیش بگیرد و برخی امور را صحیح و خطا پیش بگیرد و برخی مسیرها را می رفت و متوجه می شد کارایی ندارد و مسیر را عوض می کرد.
موسوی اردبیلی ادامه داد: در دهه دوم مبتنی بر تجربیاتی که در دهه نخست کسب شد طراحی رشته هایی که گمان می کرد مناسب  است در این زمینه فعالیت کند همراه با گسترش کمی دانشگاه را پیش روی خود قرار داد.
وی افزود: در دهه سوم این دانشگاه فعالیت طولی را مورد توجه قرار داد و گسترش کارها را مورد توجه قرار داد و سعی شد فعالیت در دپارتمان های مختلف را داشته باشیم به شرطی که با اهداف پژوهشی دانشگاه همخوانی داشته باشد.
رئیس دانشگاه مفید بیان کرد: در دهه چهارم به دنبال این هستیم تاریخ ۳۰ ساله فعالیت دانشگاه را نقد کنیم و بهترین راه هایی را که می شود پیش گرفت به صورت مجدد طراحی و با همان هدف فعالیت دانشگاه را ادامه دهیم.
وی با اشاره به گذشت ۳ سال از زمان فوت آیت الله موسوی اردبیلی و فعالیت های این دانشگاه بیان کرد: به دنبال این هستیم اهداف فکری این مرحوم را در این دانشگاه دنبال کنیم.

انتهای پیام/۷۸۰۲۷/آ۴۰

[ad_2]