[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، شاهین ایل بیگی پور ظهر چهارشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در هتل استقلال قم برگزار شد، بیان کرد: برای مرمت و حفظ خانه‌های تاریخی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است و تاکنون ۱۸ اثر تاریخی مورد بازسازی قرار گرفت. وی افزود: با توجه به نگهداری […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، شاهین ایل بیگی پور ظهر چهارشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در هتل استقلال قم برگزار شد، بیان کرد: برای مرمت و حفظ خانه‌های تاریخی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است و تاکنون ۱۸ اثر تاریخی مورد بازسازی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به نگهداری اشیای تاریخی بسیار مهم که حاصل فعالیت‌های کاوش و باستان شناسی است در شهر قم موزه باستان شناسی نداریم و یکی از برنامه‌های اصلی معاونت میراث فرهنگ قم، نگهداری این اشیاء در یک مکانی با سیستم حفاظتی مطلوب و استاندارد است.

به گفته وی، تاکنون ۱۸۰ اثر تاریخی مستندسازی شده و در زمینه ثبت آثار ملی در ۳ حوزه میراث طبیعی و تاریخی و هم‌چنین آثار منقول و غیر منقول، میراث فرهنگی استان قم عملکرد مطلوبی داشته و در رتبه هشتم کشور قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: سال گذشته آثار تاریخی منقول و غیر منقول ۱۴ مورد، میراث ناملموس و فنون صنایع دستی ۲ مورد و ۵ مورد بنای تاریخی و ۳ مورد از اشیای منقول در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تعیین حریم ۳۳ مورد بنا

وی گفت: برای حفظ و حفاظت از بافت تاریخی و بناهای ارزش استان قم پرونده‌هایی برای تعیین حریم مورد بررسی قرار گرفت که ۱۴ مورد از پرونده‌های تعیین حریم به ثبت رسیده و ۳ مورد از بناهای تاریخی هم تعیین حریم قرار گرفته است.

ایل بیگی پور افزود: معاونت میراث فرهنگی استان قم صد درصد به اهداف خود رسیده است و در حوزه بازدید از موزه‌های تاریخی با رشد ۹ درصدی روبرو بودیم.

پرداخت ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بخش صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هم در این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت گفت: سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در قالب وام با بهره ۱۲ درصدی برای رونق صنایع دستی و کارگاه‌های آن پرداخت شده است که ۹ پرونده مرتبط به صنایع دستی عشایری و روستایی با ۱۳ میلیارد تومان است و تاکنون ۲ میلیارد و ۶۰۰ تومان آن پرداخت شده است.

سید مهدی نصر اصفهانی افزود: در استان قم بیش از ۴ هزار و ۷۶۰ هنرمند در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند که دارای کارت شناسایی هستند و عمده مشکلات صنایع دستی به نبود بیمه، بازار دائمی و بازاریابی مطلوب برمی‌گردد.

به گفته وی، در استان قم ۳۰۰ کارگاه انگشترسازی وجود دارد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم خوشه زیورآلات سنتی ایجاد و اکنون در دومین سال فعالیت خود قرار دارد.

[ad_2]