[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه،‌ ششمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده در حالی ظهر امروز پنج‌شنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد که بررسی وضعیت محله شهر قائم و اسماعیل‌آباد از جمله مهم‌ترین مباحث این جلسه بود. منطقه شهر قائم و به خصوص اسماعیل‌آباد از جمله محلاتی هستند که حجم […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه،‌ ششمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده در حالی ظهر امروز پنج‌شنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد که بررسی وضعیت محله شهر قائم و اسماعیل‌آباد از جمله مهم‌ترین مباحث این جلسه بود.

منطقه شهر قائم و به خصوص اسماعیل‌آباد از جمله محلاتی هستند که حجم گسترده‌ای از اتباع را در خود جای داده‌اند و ساماندهی وضعیت این محلات از گذشته محل بحث بوده است.

اسماعیل‌آباد که با حدود ۱۵۰ خانوار یکی از محلات حاشیه نشین شهر قم است در محدوده شهری قرار نداشته و ساخت و سازهای آن به صورت غیرمجاز صورت گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در این جلسه در رابطه با وضعیت بافت‌های فرسوده شهر قم، گفت: شهر قم با وسعت ۱۳ هزار هکتار محدوده خدماتی و ۳۲ هکتار حریم، جزو شهرهایی است که بافت فرسوده نسبت به سایر کلانشهرها مساحت بیشتری دارد و از ۱۳ هزار هکتار، یک هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده است و منطقه هفت که مرکز شهر است با ۴۰۰ هکتار بالاترین میزان بافت فرسوده را دارد.

وجود ۳۰۰ هکتار سکونت غیررسمی در قم

غلامرضا جانقربان با بیان اینکه ۳۰۰ هزار هکتار بافت تاریخی قم جزئی از این یک هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده است و حدود ۳۰۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی بی کیفیت نیز در سطح شهر قم وجود دارد که در دو دهه اخیر تلاش شده است از هر گونه ساخت و سازهای غیرقانونی و بی کیفیت در این مناطق جلوگیری شود.

به گفته وی اسماعیل‌آباد، شهر قائم و اکبرآباد سه منطقه است که مهاجرت‌های بسیاری به ویژه از اتباع خارجی به آنها صورت گرفته است. ساخت و سازها در این مناطق تحت نظارت هستند و سندی برای طراحی اقدامات لازمی که باید در این محله‌ها صورت بگیرد، تدوین شده است.

مدیرکل جدید دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز در راستای بهبود وضعیت این مناطق بر لزوم جلب مشارکت مردم در بهسازی محلات است تأکید کرد و گفت: صرفاً تمرکز بر دستگاه‌های اجرایی اشتباه است و باید از محله‌ها آسیب شناسی شود.

به گفته رضا ملک‌زاده حاشیه نشینی از آسیب‌های اولویت‌دار استان دسته بندی شده است و ایجاد دفاتر تسهیل گری سال ۹۴ به تصویب رسیده و در قالب مصوبه به استان‌ها ابلاغ شد و در استان قم نیز دفاتر تسهیل گری از آن زمان در برخی مناطق حاشیه‌ای قم مشغول به فعالیت هستند.

لزوم همکاری دفاتر تسهیل گری با مساجد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم نیز در این جلسه در رابطه با فعالیت این دفاتر تسهیل گری تأکید کرد: اگر دفاتر تسهیل گری تناسب با مسجد را بیشتر پیدا کنند مشارکت افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی از بدون برنامه پیش رفتن انتقاد کرده و افزود: دفاتر تسهیل‌گری باید بر اساس نقشه راه پیش روند و ضمانت اجرایی داشته باشند.

مدیرکل صدا و سیمای قم نیز در این جلسه با تأیید این موضوع افزود: مساجد بهترین ظرفیت برای جلب مشارکت مردم در مناطق مرحوم و آسیب‌پذیر هستند و می‌توانند کمبودهای مناطق را شناسایی و باعث مشارکت دستگاه‌های اجرایی در این محله‌ها شود.

شناسنامه دار شدن نیازمندان مناطق حاشیه‌ای

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم نیز با توجه به ضرورت ساماندهی کمک خیران به نیازمندان این منطقه تأکید کرد: مرکز نیکوکاری در محله شهر قائم مشغول به فعالیت است که این موضوع سبب شناسنامه دار شدن و شناسایی نیازمندان واقعی شده است.

به گفته اکبر میرشکار بخشی از نیازمندان این منطقه با فعالیت این مرکز به صورت مستمر و بخشی نیز به صورت موردی کمک می‌گیرند.

وی تأکید کرد: با اعتبارات مردمی و با مشارکت هیئت امنای مساجد این کمک‌ها صورت می‌گیرد و افزایش خدمات اجتماعی و فرهنگی نیز در این مناطق بسیار اولویت دارد.

در این جلسه همچنین بر لزوم هویت بخشی به افراد بدون شناسنامه ساکن در منطقه اسماعیل‌آباد از سوی معاون سیاسی و امنیتی استانداری و فرماندار قم تأکید شد.

[ad_2]