[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، صادق معصومی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فعالان سنگ استان عمده سنگ مورد نیاز داخلی را از دیگر شهرها تأمین می‌کنند، گفت: ۸ معدن فعال استان منبع سنگ گرانیت هستند که در داخل کشور بازار مقبولی ندارد از همین رو این تولیدات عمدتاً برای […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، صادق معصومی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فعالان سنگ استان عمده سنگ مورد نیاز داخلی را از دیگر شهرها تأمین می‌کنند، گفت: ۸ معدن فعال استان منبع سنگ گرانیت هستند که در داخل کشور بازار مقبولی ندارد از همین رو این تولیدات عمدتاً برای صادرات مورد توجه هستند.

به گفته وی، بازار داخلی خواستار سنگ مرمریت و تراورتن است، از همین رو واحدهای سنگ بری قم سنگ خام را از استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی، اصفهان، یزد و خراسان تأمین می‌کنند و پس از فرآوری آن را به بازار عرضه می‌کند.

عامل توسعه خوشه سنگ استان قم، نقش خوشه سنگ معرفی و موفقیت در بازار داخلی و خارجی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تا پیش از فعالیت خوشه سنگ میزان فروش بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار بود که پس از سه سال این رقم به میزان یک میلیون دلار در سال افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که خوشه سنگ استان توانسته مسیر موفقیت را به خوبی طی کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۰ واحد سنگ بری با بیش از ۴ هزار فرصت شغلی در جاده‌های کوه سفید، اراک، کاشان و اصفهان مستقر هستند، با توجه به پراکندگی این واحدهای در تلاشیم تا شهرک تخصصی سنگ را در جاده کاشان با نام شهر سنگ امید راه اندازی کنیم.

معصومی با بیان اینکه استان قم در صنعت سنگ در میان ۵ استان نخست تولید سنگ قرار دارد، اضافه کرد: ۵ استان اصفهان، تهران، مرکزی، فارس و قم در کشور در این صنعت فعالیت دارند که قم از نظر تعداد واحدهای فعال رتبه چهارم و از نظر کیفیت در رتبه دوم قرار دارد.

وی تدوین برنامه‌های آموزشی برای فعالان صنعت سنگ را یکی از اقدامات مؤثر در معرفی و نشان دادن ظرفیت این صنعت در استان برشمرد و افزود: حضور پررنگ در نمایشگاه‌های بغداد، قزاقستان، روسیه، ترکیه از نمایشگاه‌های مؤثری بود.

عامل توسعه خوشه سنگ استان قم حضور پررنگ کنسرسیوم‌های سنگ استان در نمایشگاه‌های بین المللی را عامل مؤثری در توسعه صادرات دانست و ادامه داد: تداوم صادرات و نهادینه شدن آن در حوزه صنعت سنگ نقش بسزایی در توفیق در این مسیر دارد، علاوه بر اینکه سایر فعالان این صنعت را نیز برای مشارکت در فعالیت‌های جمعی تشویق و ترغیب می‌کند.

وی با بیان اینکه خریدهای مشترک از دیگر مواردی بود که واحدهای تولیدی در قالب کنسرسیوم‌ها موفق به انجام آن شدند و گفت: در این راستا ۲۶ واحد موفق به خرید سنگ خام به حجم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن شدند و این یکی از موفقیت‌های چشمگیر کنسرسیوم‌ها بوده است.

[ad_2]